Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gordel om! (Efeze 6: 14a) (Efeze 1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gordel om! (Efeze 6: 14a) (Efeze 1)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De gordel om in de auto kan letterlijk een zaak van leven of dood zijn. Dat de overheid ons voorschrijft altijd een gordel te dragen, is dus niet zo vreemd. In de geestelijke strijd zegt Paulus eigenlijk hetzelfde: Gordel om! Levensbelangrijk … Alleen gaat het wel over een heel ander soort gordel.

De komende tijd hopen we de geestelijke wapenrusting uit Efeze 6 ‘onder de loep’ te nemen. In de inleidende woorden (vs. 10- 13) laat Paulus zien dat er een oorlog gaande is en dat we daarin alleen stand kunnen houden als we onze kracht zoeken in God (vs. 10). De vijand (de duivel met zijn demonen) is zeer slecht, zeer machtig en zeer ongrijpbaar (vs. 12). Ons behoud kan alleen gelegen zijn in het dragen van de gééstelijke wapenrusting, die God ons aanreikt (vs. 11, 13). Het aandoen daarvan begint met de gordel, vers 14a: “Stelt u dan op, uw lendenen omgord met de waarheid.”

Romeinse soldaat
Uitgangspunt voor de beschrijving van deze geestelijke wapenrusting is de uitrusting van de Romeinse soldaat van die dagen. Deze droeg als onderkleding een kort tuniek. Eén van de eerste dingen die daaroverheen werd aangedaan was de gordel. Een brede, leren riem, beslagen met metalen plaatjes. Die gordel bood enige bescherming, maar was ook bestemd om het borstharnas, het zwaard en de dolk aan vast te gespen. Bovendien kon het lange overkleed eronder vastgezet worden. En dat laatste is waarschijnlijk waar Paulus in dit vers op doelt.

Klaarstaan
In de Bijbel is ‘het omgorden van de lendenen’ een staande uitdrukking, evenals ‘de kleren opschorten’. Niet alleen soldaten, maar ook burgers droegen vaak een lang bovenkleed. Dat deed dienst als jas en deken, maar was bij reizen of werken ook hinderlijk: het zat in de weg, men kon erin verstrikt raken of over struikelen. In een gevecht zou dat uiteraard fataal kunnen zijn. Men omgordde dus de middel en schortte het bovenkleed op (zie Luk. 17: 8, Joh. 13: 4). Dat wil dus zeggen: klaarstaan om op pad te gaan, klaar om ongehinderd aan het werk (in dit geval: de strijd) te gaan (Luk. 12: 35, 1 Petr. 1: 19). We zouden vandaag zeggen: de mouwen opstropen. Als Paulus ons in vers 14a dus opdraagt, ons op te stellen en onze middel te omgorden, wil dat zeggen: klaarstaan voor de strijd.
Zó, dat je niet gehinderd wordt.

Waarheid
Wat is nu de geestelijke betekenis van dit omgorden? Het wordt door Paulus een omgorden ‘met de waarheid’ genoemd. Eigenlijk staat het er in de grondtekst zonder lidwoord – dus nog algemener: omgorden met waarheid (met alles wat wáár is). Wat voor ‘waarheid’ wordt hier bedoeld? Afgaande op de Efezebrief kunnen drie aspecten worden genoemd:
- De waarheid van het zuivere evangelie. Ef. 1: 13 beschrijft dat het reddende evangelie een woord van waarheid is.
Ef. 4: 14-15 en 5: 6 wijst aan hoe dwaalleer in stelling wordt gebracht in de strijd tegen dit evangelie: het is daarom nodig ons aan de (apostolische) waarheid te houden. Deze waarheid moet als gordel omgedaan worden om bereid te zijn voor de geestelijke strijd: Is hetgeen we geloven wel zuiver? Dode orthodoxie is geen gezonde zaak, maar dwaalleer is een even fataal alternatief!
Kennen we Gods Woord en kennen we de belijdenis? Gordel om!
- De waarheid in de zin van; echtheid en oprechtheid in het geloofsleven. Paulus schrijft in Ef. 4: 21 en verder dat zijn lezers vroeger in misleidende begeerten leefden, maar nu een nieuwe mens hebben mogen aandoen, die naar Gods wil geschapen is in wáre gerechtigheid en heiligheid. Dat wordt de waarheid ‘in Jezus’ genoemd. Wie echt ‘in Hem’ is, leidt ook echt een nieuw leven. Een ernstige vraag voor ons geloofsleven: is het waar, is het echt? Als ‘de leer’ de binnenkant van de gordel is, is het geloofsleven als het ware de buitenkant ervan; onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hebben we ook in dit opzicht de gordel van waarheid om? Anders zullen we struikelen over de zonde en de aanvallen van de boze.
- Waarheid en oprechtheid in het algemeen: eerlijk zijn en de waarheid spreken. Daar wordt in Ef. 4: 25 op aangedrongen: geen leugens meer! De vrucht van het licht is immers louter waarheid (5: 9)? Gordel om! Wie verstrikt raakt in onwaarheid en leugen (eigen werken van de boze) gaat met gebonden handen de strijd in. Dan ben je wel heel kwetsbaar.

Gordel om!
Wie in de volle betekenis omringd is met waarheid, zich bekleedt met waarheid, blijft bewaard voor veel struikelingen in de strijd. Wie de gordel van de waarheid stevig omdoet, staat klaar voor de strijd. Ongehinderd in het gevecht. En aangezien de duivel volop in de aanval is, is dat wel nodig ook! Zonder deze gordel zijn we in groot gevaar!
Daarom luidt het devies: Gordel om!
En … Gode zij dank! Niet wij zijn ‘aan zet’ om deze gordel nu eens zelf te fabriceren. Het is Góds wapenrusting, Zijn werk, Zijn waarheid. Die moet wel gekend en aangedaan worden. Maar het mag vooral ook vrucht zijn van het werk van Zijn Geest. Gordel om! Een gebod en een gebed …


Gespreksvragen
1. Wat merkte men in Paulus’ dagen van de geestelijke strijd en wat merkt u ervan?
2. Hebt u de gordel van de waarheid om? Hoe kun je dat weten?
3. Zijn er punten waarop u geestelijk kwetsbaar bent en kan dat te maken hebben met wat deze tekst ons voorhoudt?
4. Hoe kun je de waarheid leren en hoe kun je deze als een gordel omdoen? Hoe is de verhouding tussen deze gordel (zelf) omdoen en het daarmee bekleed wórden?
5. In Jesaja 11: 5 wordt beschreven hoe Christus waarheid als gordel draagt. Wat is het verband met vers 2? Wat betekent dit voor ons?

A.G.M. Weststrate
Ds. A.G.M. Weststrate is predikant te Mijdrecht.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 oktober 2010

De Wekker | 20 Pagina's

Gordel om! (Efeze 6: 14a) (Efeze 1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 oktober 2010

De Wekker | 20 Pagina's