Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bakstenen (en Pinksteren)…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bakstenen (en Pinksteren)…

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En zij zeiden tot elkander: welaan, laten wij tichelen maken en die goed bakken. En de tichel diende hun tot steen en het asfalt diende hun tot leem (Genesis 11: 3)

Op weg naar Pinksteren
Het volgende nummer van De Wekker komt uit vlak voor het Pinksterfeest. Dat wonderlijke feest waarop we in de verkondiging horen hoe tweeduizend jaar geleden in Jeruzalem Parthen, Meden, Elamieten, inwoners van Mesopotamië enzovoort buiten zichzelf van verwondering over de discipelen van Jezus zeiden: ‘Zie, zijn niet al dezen die daar spreken Galileeërs? En hoe horen wij hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn?’
Veel voorgangers zullen in hun preek even verwijzen naar de geschiedenis die in Genesis 11 beschreven staat: de torenbouw van Babel. Daar is de mensheid die tot dan toe ‘één van taal’ was, die eenheid kwijtgeraakt. God daalde uit de hemel neer en verwarde de taal van de mensen.
Dat heeft alles met bakstenen te maken.

Neder-land
De mensen trokken oostwaarts, vertelt de geschiedenis. Naar een vlakte in het land Sinear, dat is de streek tussen de Eufraat en de Tigris, beter bekend als Babylonië. Ze kwamen terecht in een neder- land, een vlakte, een delta, waar verschillende rivieren samenkomen om uit te monden in een zee. Ons land draagt niet voor niets die naam. In het buitenland worden we samen met België wel aangeduid als ‘the low lands’.

Je vestigen in zo’n neder-land is vragen om problemen. Denk aan de altijd durende strijd tegen het water. We staan er niet elke dag bij stil, maar ons dagelijkse leven wordt voor een belangrijk deel bepaald en in stand gehouden door pompen, dijken, afwateringen, sloten en wat al niet meer! En dat is niet het enige probleem van een neder-land. Bouwen is ook erg lastig. Dat wil zeggen: als je echt iets wilt neerzetten dat een poosje blijft staan. Laten we eerlijk zijn: er is vrijwel nergens in ons land goed natuurlijk bouwmateriaal te vinden. We hebben geen steen! En in de grijze oudheid wisten de mensen het al: als je ècht wilt bouwen, dan heb je steen nodig. Steen die net zo tegen weer en wind bestand is als bergen en rotsen. Dus hakten ze dat prachtige natuurproduct uit de bergen en rotsen om hen heen. Voor schitterende bouwwerken waarvan sommige nog te bewonderen zijn.

Revolutie!
In neder-landen valt niks uit rotsen te hakken. Niet bij ons en ook niet in de vlakte van Sinear waarover Genesis 11 vertelt. Je komt niet verder dan bouwen met hout. Je vlecht twijgen in elkaar voor een wandje, smeert die wat dicht met de kleiachtige smurrie die je volop in neder-landen hebt, je velt bomen voor planken maar dat is het dan ook wel. En zo nu en dan zit je met elkaar in zak en as, wanneer het vuur zich meester maakt van je huis of van je stad of van je dorp.
De woorden ‘laten wij tichelen maken en die goed bakken – en de tichel diende hun tot steen’ doen ons dan ook verslag van niets minder dan een bouwkundige revolutie! De mensen in de vlakte van Sinear vinden de baksteen uit! Iemand moet hebben begrepen dat je rivierklei kunt bakken. Resultaat: een product waarmee je zelfs in de vlakte de hoogte in kunt! Tegen weer en wind bestand. Namaak-steen, maar zó goed dat wij in óns Nederland tot op de dag van vandaag allemaal wonen in huizen die daarvan gemaakt zijn.

Hoogmoed
De baksteen wordt het teken van de hoogmoed van de mensen, vertelt Genesis 11. Want als ze eenmaal door hebben dat ze in de vlakte omhoog kunnen komen, grijpen ze meteen naar het hoogste. ‘Laten we ons een naam maken!’ Er moet een bouwwerk komen waarvan de top tot de hemel reikt. Een toren. De toren van Babel. Zo werkt de zondeval van Genesis 3 door. De mens die daar nog voor God wegkroop en die al een geweldige waarschuwing heeft gehad in de zondvloed, probeert als God te worden. En de Bijbel wil niets anders zeggen dan: wij proberen als God te worden. De Here antwoordt met de verwarring van de taal waardoor de mensheid over de aarde verstrooid raakt. Een vreselijke straf die de zondige mensen voorgoed van elkaar vervreemd heeft.

Muren spreken …
Vreemde gedachte. Wij wonen in huizen en komen als gemeente van Christus samen in kerken, gemaakt van hèt teken van de hoogmoed van ons mensen. De baksteen.
Muren spreken. Denk daar maar aan wanneer het Pinksterevangelie wordt verkondigd. En verteld wordt hoe Gods Geest ervoor zorgde dat mensen met allerlei talen en dialecten het evangelie van de opgestane Here Jezus Christus konden verstaan.
Denk daar aan wanneer de Pinkstercollecte wordt aangekondigd. Die is vaak voor de zending. Voor mensen die het grote nieuws nog moeten horen.
In hun eigen taal.

A. Hilbers
Ds. A. Hilbers is zendingsconsulent van onze kerken, woont in Zwolle en werkt in Veenendaal.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 mei 2012

De Wekker | 20 Pagina's

Bakstenen (en Pinksteren)…

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 mei 2012

De Wekker | 20 Pagina's