Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hebreeën 11: 22-28 (Hebreeën 11 5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hebreeën 11: 22-28 (Hebreeën 11 5)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over een wereld, waarin de machten van het kwaad, de uitleving van de zonde in allerlei vormen en satans activiteiten schijnbaar de toon aangeven, regeert God. Hier schrijft Hij Zijn heilsgeschiedenis. Hier formeert Hij een volk dat door het geloof in Zijn beloften op weg is naar het hemels Kanaän.

In ons tekstgedeelte ontmoeten we zulke gelovigen. Mensen die zich niet in Egypte – beeld van de wereld anti God en Zijn volk – nestelden, maar hun geloofsoog richtten op Gods bevrijdende toekomst. In deze Bijbelstudie beperken we ons tot Jozef met zijn profetische blik en Mozes met zijn principiële geloofskeuze.

De profetische blik van Jozef
Het zijn de laatste woorden van Jozef. Met een profetische blik getuigt hij in Gen. 50: 24 tegen zijn broers: ‘Ik ga sterven, maar God zal zeker naar jullie omzien en jullie uit dit land laten trekken naar het land dat Hij gezworen heeft aan Abraham, Izak en Jakob’. Hoe kan hij dit met zo grote stelligheid beweren? Alleen door het geloof. Door het geloof heeft hij God aan het werk gezien in zijn eigen leven. Hoe de Heere hem op een wonderlijke wijze gebruikt had om Zijn volk tijdens een hongersnood in het leven te behouden. En dat dankzij de onwankelbare belofte aan de vaderen gezworen dat Hij Israël zou laten uitgroeien tot een talrijk volk, ja, dat alle volkeren eens in Zijn zegen zullen delen. Vandaar Jozefs rotsvaste overtuiging: de Heere zal jullie uit Egypte leiden naar Kanaän. Hij zal zeker naar jullie omzien. Hij wil niet dat jullie je met heidense cultuur en afgoden van Egypte vermengen. Jullie moeten een heilig volk zijn en blijven, waaruit straks de Messias, de Zaligmaker van zondaren zal voortkomen.

Dat Jozef niet twijfelt aan Israëls verlossing blijkt ook daaruit dat hij zijn broers opdraagt zijn gebeente tijdens de uittocht mee te nemen. Hij wil niet dat zijn lichaam in een praalgraf wordt bijgezet, maar gebalsemd in een kist wordt bewaard. Niet in Egypte, maar in Kanaän, moeten zijn beenderen begraven worden. En zo wordt straks, als Israël straks onderdrukt en met uitroeiing bedreigd wordt, die kist met beenderen een gedurig appel: God maakt Zijn beloften waar. Wie Hem blijft verwachten, wordt niet beschaamd. En we weten, door alle nood en dood heen heeft God Israël uit het slavenhuis geleid. Deze God is nog altijd Dezelfde. Door zijn Zoon naar de wereld te zenden, ziet Hij om naar verloren zondaren om te verlossen van dood en hel en het leven te schenken tot in eeuwigheid.

De principiële keus van Mozes
De man die Hij voor de uittocht heeft gebruikt, is Mozes. In een benauwende tijd werd hij geboren. Farao, bang voor de groei van het volk, gaf opdracht om alle jongetjes te doden en toen dat niet lukte, hen in de Nijl te laten verdrinken. Dat lot zou ook Mozes getroffen hebben als zijn ouders, Amram en Jochebed, niet geweigerd hadden dit bevel te gehoorzamen. Ze verborgen hun zoontje drie maanden in hun huis. Dat was voor hen een daad van het geloof. ‘Door het geloof werd Mozes …’. Ze zagen met het oog van het geloof dat hun jongetje een bijzonder kind was, waar God een bijzondere bedoeling mee had. Uiteindelijk komt Mozes, geadopteerd door de dochter van de farao, aan het hof terecht. Hij krijgt er een goede opleiding. En toch, rondom zijn veertigste jaar kapt hij ermee. Mozes weigert nog langer een dochter van de farao genoemd te worden. Hij breekt met het heidense Egypte en kiest voor Israël, het volk van God. Niet als een plotselinge opwelling, maar van harte, met volle overtuiging: door het geloof. Is dat niet dwaas? Rijkdom, eer, volop genieten van de dingen die de wereld je biedt, liggen in het verschiet. Dat wil ons natuurlijk hart toch? En toch, als Gods Geest in ons woont dan vallen we Mozes bij. Dan kiezen we voor God en Zijn volk, al wordt dat volk veracht en vertrapt. Dan liever smaad en schande om Christus’ wil dan voor een tijd te genieten van de zonde. Liever delen in de schatten van Gods heil dan die van de hele wereld bij elkaar. Mozes had grotere rijkdom voor ogen. Het genadeloon, verdiend en geschonken door Christus aan allen die met Hem in het geloof verbonden zijn. Eens de eeuwige erfenis. Kunnen we Mozes begrijpen? Is het vreemd dat Mozes zonder angst voor de farao Egypte verlaat? Hij kijkt niet naar de boze farao, maar hij ziet de onzichtbare God met het oog van het geloof. God, Die de Machtige en Getrouwe is en het onmogelijke mogelijk maakt, namelijk de verlossing van Zijn volk uit macht van Egypte.

Door datzelfde geloof heeft Mozes ook het Pascha ingesteld. Er moest een lam geslacht worden. En waar het bloed van het lam aan de deurposten was gestreken, ging de verderfengel voorbij. Er is leven achter het bloed van het Lam. Buiten Christus verzoenend bloed is de eeuwige dood. De Egyptenaren hebben het geweten. En wie dit bloed onrein acht, komt het ook te weten. Hebben we al leren schuilen in het vergoten bloed? Dan mogen we de vaste belofte van God geloven: ‘Ik zal u voorbijgaan’.


Gespreksvragen
1. Wat betekenen de profetische woorden dat God zeker naar Zijn volk zou omzien voor toen en voor nu?
2. Farao was uit op de ondergang van de kinderen. Welke machten bedreigen onze kinderen? Hoe beschermen wij hen daar tegen?
3. Ziet u nog het onderscheid tussen de wereld en Gods volk? Hoe blijkt dat bij u in de praktijk?
4. Hoe kan dat: de onzichtbare God zien? Wat is het geheim?
5. Heeft de instelling van het Pascha door Mozes ook voor ons nog betekenis? Zie 1 Kor. 5: 7.

G. van de Groep
Ds. G. van de Groep is emerituspredikant te Heerde.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juni 2012

De Wekker | 20 Pagina's

Hebreeën 11: 22-28 (Hebreeën 11 5)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juni 2012

De Wekker | 20 Pagina's