Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gebed

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het gebed neemt in het leven van een christen een heel belangrijke plaats. Het gebed is niet weg te denken uit het leven van een christen. Meer dan eens lezen we de opdracht om te bidden. De Heere Jezus zegt: ‘Bidt en u zal gegeven worden’. In zijn brieven geeft de apostel Paulus de opdracht om te volharden in het gebed.

De noodzaak van het gebed
Het leven van een christen is te herkennen aan het gebedsleven. Zonder gebed kun je geen christen zijn. Dan gaat het niet allereerst om gebeden die wij in het bijzijn van anderen doen, maar om de persoonlijke gebeden.
Ralph Erskine (predikant in Schotland in de achttiende eeuw) schrijft in één van zijn preken over het gebed het volgende: ‘iemand die meer in het openbaar bidt dan in de binnenkamer, moet zich afvragen of hij wel werkelijk een christen is.’
Het persoonlijk gebed is onmisbaar. God heeft het gebed gegeven als een middel om met Hem te spreken en gemeenschap met Hem te oefenen.
In onze tijd is meer dan ooit nodig dat wij die tijd reserveren en nemen om stil te worden voor God. De persoonlijke, verborgen omgang met de Heere is de kern van het dagelijks leven van een christen.

De zegen van het gebed
Het gebed is door God gegeven om ons hart voor Hem uit te storten. Via het gebed mogen we alles voor de Heere neerleggen. De zorgen, de noden, de moeiten, de zonden die er in ons leven zijn. We mogen Hem danken voor de zegeningen en de gaven die Hij ons schenkt.

Wat is het een voorrecht dat je als zondaar met je zonde en schuld tot de Heere mag komen en die zonden voor Hem belijden. Tenminste als je die zonde ook als een last ervaart, een schuld die je drukt. Wanneer je met je schuld voor Hem komt, ervaar je hoe bevrijdend dat is. In de weg van de schuldbelijdenis wil de Heere de zonden vergeven. “Ik zeide: Ik zal belijdenis doen van mijn overtredingen voor de Heere en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde.” (Ps. 32: 5).

Het is ook bevrijdend om je persoonlijke noden en zorgen voor Gods aangezicht te brengen. Je mag ervaren dat Hij ervan weet. Je legt die dingen in Gods handen in de wetenschap dat Zijn hand je leven leidt en beschermd. Hij weet wat goed voor je is.

Ook de voorbede voor anderen is een zegen. Je ziet de nood van anderen om je heen. Je kent mensen die de Heere nog niet kennen. Je noemt hun namen in het gebed. Je bidt God vurig om hun bekering. Je ziet hoe anderen worstelen met hun zorgen, problemen en vragen. Ook die breng je voor Gods aangezicht opdat zij rust vinden in Gods genade in de Heere Jezus Christus.

De moeite van het gebed
Tegenover de zegen van het gebed, ervaren wij ook de moeiten van het gebed. De psalmdichters hadden soms ook al het gevoel dat de Heere niet hoorde en afwezig was tijdens hun gebed. Dat gevoel is herkenbaar voor een ieder die bidden geleerd heeft. Er komen vragen naar boven zoals: Heb ik wel oprecht gebeden?, of: Is mijn gebed wel een gebed dat God aangenaam is?

Het is belangrijk om met die vragen naar de Bijbel toe te gaan. De Heere laat zien hoe Hij Zich meer dan eens verborgen houdt, opdat wij aanhouden in het gebed. Hij stelt ons op de proef. Hij laat ook zien dat wij wel het gevoel van Zijn aanwezigheid kunnen missen, maar dat betekent niet dat Hij daadwerkelijk afwezig is. Hij wil ons ook corrigeren: wanneer er onbeleden zonden zijn, wil Hij ons brengen tot oprechte schuldbelijdenis. De zonde zorgt er voor dat de Heere Zijn aangezicht verbergt.
Het onderwijs uit het Woord zorgt er voor dat wij niet moedeloos worden in onze gebeden, maar aangespoord worden om te volharen in het gebed en steeds weer op de juiste wijze leren bidden.

De waarde van het gebed
Het gebed blijft van grote waarde voor een christen. Het is een oefening in de gemeenschap met God. Die gemeenschap met God is gefundeerd in het bloed van de Heere Jezus Christus.
Wie bidt, zal dan ook altijd pleiten op het bloed van Christus. De nabijheid van God is alleen te danken aan het volbrachte werk van Christus. Het gebed tot God betekent dat wij tot God naderen op grond van het werk van Christus. Wij naderen tot God achter de grote Hogepriester, Die voor het aangezicht van de Vader staat met Zijn offer.

Calvijn geeft een prachtige omschrijving van het gebed. Hij geeft aan dat wij door het gebed naderen tot God in Zijn hemels heiligdom om Hem aan te spreken over Zijn beloften. Het gelovig gebed is het gebed om de vervulling van Gods beloften. Dat geeft vastheid aan het gebed. Wie bidt om de vervulling van Gods beloften, ontvangt ook de verhoring van zijn gebeden. Zijn de beloften van God de inhoud van onze gebeden? Om Christus’ wil verhoort God zulke gebeden ondanks dat wij onwaardig zijn in onszelf.

H. Polinder
Ds. H. Polinder is predikant van de gemeente Urk-Maranatha

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 2012

De Wekker | 20 Pagina's

Het gebed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 2012

De Wekker | 20 Pagina's