Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoop voor Amsterdam-Noord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoop voor Amsterdam-Noord

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van illegale Afrikanen tot hoogopgeleide Hollanders. Wat de gemeente Amsterdam niet lukt, gebeurt in Hoop voor Noord: Afghanen en Surinamers, moslims en ongelovigen, Iraniërs en Indo’s komen bij elkaar. Een portret van deze multiculturele zendingsgemeente in Amsterdam-Noord.

“Bij Hoop voor Noord heb ik Jezus leren kennen”, vertelt Fakhri Aslani (53), afkomstig uit Iran. Tijdens een samenkomst hoorde ze over de vrouw uit Samaria die Jezus ontmoette bij de waterput (Johannes 4). Joden wilden niets met haar te maken hebben. “Dat verhaal hoort bij mij. Mensen roepen soms: ‘Oprotten jij, ga naar je eigen land!’ Maar bij Hoop voor Noord ben ik welkom. Daar heb ik geleerd dat Jezus mijn pijn, boosheid en verdriet wil genezen. Voor mij is Hoop voor Noord nu de bron waar ik water kan halen.”

Afwas
Hoop voor Noord is een gemeente die investeert in relaties met de buurt, stelt Peter Mulder (38). “In Noord heerst veel eenzaamheid en wantrouwen. De gemeente stimuleert mensen om zich heen te kijken. Zelf run ik een maaltijdproject in mijn buurt. Elke week eten we met zo’n 25 mensen; om beurten koken we.” De belangeloze inzet raakt mensen. “Pas stond ik na zo’n maaltijd de afwas te doen. ‘Waarom doe je dit?’ vroeg een buurman. Ik legde uit dat ik christen ben. Hij wist niet wat hij hoorde. De kerk had hij altijd geassocieerd met machtsmisbruik en corruptie.”

Zr. Aslani helpt veel mensen met praktische problemen. Daarnaast doet ze elke donderdag Bijbelstudie met moslimvrouwen. “In de Bijbel staat dat de Samaritaanse vrouw terugging naar de stad om over Jezus te vertellen. Zo ben ik ook Amsterdam in gegaan. Ik wil dienend bezig zijn.”

Eetfestijn
Richard Soesman (30, Indische Nederlander) kwam in aanraking met het christelijk geloof rond de tijd dat Hoop voor Noord van de grond kwam. “Ik hoorde van de nieuwe gemeente en ging eens kijken. Door de laagdrempelige, huiselijke sfeer voelde ik me daar thuis”, zegt hij. Hij is enthousiast over de activiteiten die onder de vlag van Hoop voor Noord georganiseerd worden: buurtbarbecues, vrouwenavonden, kinderclubs, knutselmiddagen, sportactiviteiten, huiskringen en cursussen. Zelf is br. Soesman gitarist in de muziekgroep en doet hij mee met de tentweek in wijk De Banne. “We doen spelletjes met de kinderen, vertellen een Bijbelverhaal en zingen liedjes. Als afsluiting is er een multicultureel eetfestijn. Veel ouders komen kijken bij de tenten. Dan kunnen we hen vertellen over Hoop voor Noord.”

De aanwezigheid in de wijk brengt mensen soms in de kerk. Maar volgens br. Mulder is dat niet direct het doel. “Het maaltijdproject moet geen stiekeme kerkdienst worden”, vindt hij. “Ik zie een enorme behoefte aan het evangelie hier in de stad, maar veel Amsterdammers hebben een bloedhekel aan preken. Ik begin dan ook niet meteen over het geloof. Het evangelie doorgeven kan door er simpelweg te zijn, door goed te doen en iedereen te accepteren. Mensen vinden het heel bijzonder als je alleen al niet roddelt.”

Goede gozer’
Zo’n 225 mensen bezoeken ‘s zondags de dienst. Meer dan de helft van hen ging zes jaar geleden niet naar de kerk. “Dat zijn zowel kinderen als jongeren en volwassenen; alleen niet zoveel ouderen”, vertelt br. Soesman. “’s Middags is er extra aandacht voor kinderen. Door de groei houden we sinds oktober ook ’s avonds dienst.” Hoe zo’n bonte mix aan culturen en achtergronden kan samengaan? Aslani: “Liefde staat centraal in Hoop voor Noord. Door Jezus’ liefde kunnen wij elkaar als broeders en zusters zien. Wij houden van elkaar.”

De buurt reageert doorgaans verbaasd en verrast, zegt br. Mulder. “Vaak hoor je zoiets als: ‘Ik heb niks met Jezus en de kerk, maar Hoop voor Noord is oké.’ En: ‘Aan dominees heb ik een hekel, maar Jurjen is een goede gozer.’ Een PvdA-wethouder zei zelfs: ‘Ik kan gewoon niet om jullie heen. Wij doen onze stinkende best om groepen bij elkaar te krijgen, maar het mislukt. Terwijl jullie hier de problemen oplossen. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?’” Op dat laatste heeft br. Mulder wel een antwoord: “Onze kracht ligt in het werk van de Heilige Geest.”

De kerken in Nederland lopen leeg. Is er hóóp voor Noord?
Br. Mulder: “Absoluut. Er is zoveel behoefte aan het evangelie. Dat biedt kansen voor de kerk. Het probleem is dat te weinig mensen die mogelijkheden aangrijpen. Mijn vrouw en ik zijn de enige christenen in de buurt, maar we zouden hier makkelijk met drie man fulltime aan de slag kunnen. Ik snap niet waarom veel christenen op een kluitje op de Veluwe zitten, als je ziet dat slechts één procent in Amsterdam- Noord gelovig is. Evangelisatie moet vooral in de buurt gebeuren, simpelweg door er te zijn. Als dat niet gebeurt, ligt de leegloop van kerken aan de christenen, niet aan de ongelovigen.”

Hoop voor Noord ontstond in 2006 als onderdeel van de CGK Amsterdam- Noord. Voorganger is evangelist Jurjen ten Brinke.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2013

De Wekker | 20 Pagina's

Hoop voor Amsterdam-Noord

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2013

De Wekker | 20 Pagina's