Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven met de verwachting van Jezus’ terugkeer (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven met de verwachting van Jezus’ terugkeer (4)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een bruid verheugt zich op de bruiloft. Ze verlangt ernaar om voorgoed samen te zijn met haar bruidegom. Al vindt ze veel vreugde in hun voorlopige relatie, ze heeft er niet genoeg aan. Ze is wel blij met de ring die hij haar heeft gegeven, die haar steeds weer zegt dat ze samen een stel vormen en haar herinnert aan zijn belofte. Maar het doel dat ze beiden voor ogen hebben lokt. Ze wil definitief met hem verenigd worden. Niet anders is het met Christus bruid.

Zijn heerlijkheid
Als Christus komt, dan zal Hij Zijn bruid tot Zich nemen opdat ook zij zal zijn waar Hij is. Als wij daarbij mogen zijn zullen de omstandigheden waarin we verkeren totaal anders worden. En zelf zullen we ook veranderd worden. Dan zal Hij ons doen delen in Zijn heerlijkheid. Hij zal ons vernederd lichaam veranderen en het gelijkvormig maken aan Zijn verheerlijkt lichaam. Dan wordt het goede werk dat Hij in ons is begonnen voltooid. Nu al zijn de Zijnen kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat zij zullen zijn. Maar als Hij geopenbaard zal worden, zullen zij Hem gelijk zijn; want zij zullen Hem zien zoals Hij is. Zijn heerlijkheid wordt dan ook hun heerlijkheid. De dag waarop Hij in heerlijkheid verschijnt zal de dag van hun verheerlijking zijn (Joh. 14: 3; Fil. 3: 21; 1: 6; 1 Joh. 3: 2; Kol. 1: 27; Tit. 2: 13).

Ongekend
Wat een toekomst hebben wij als wij geloven in de Heere Jezus Christus! Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen heeft God bereid voor hen die Hem liefhebben. Gods kinderen hebben het mogelijk in dit leven niet al te breed, maar ze zijn erfgenamen. Erfgenamen van God en deelgenoten van Zijn belofte. Door Christus. Ze weten nog niet half hoe rijk ze zijn. We hebben de verlichting van de Heilige Geest nodig om er zicht op te krijgen. Alleen door het kennen van Christus en het krijgen van zicht op Zijn verheerlijking kunnen we weten welk een heerlijkheid ons wacht. In Hem is de zalige heerlijkheid voor de gelovigen weggelegd in de hemelen. Hij heeft hen gemaakt tot koningen en priesters en zij zullen als koningen heersen op de aarde (1 Kor. 2: 9; Ef. 3: 6; Gal. 4: 7; Ef. 1: 18-23; Kol. 1: 5; Op. 1: 6; 5: 10).

Tot troost
De verwachting van de toekomstige heerlijkheid, die ten volle werkelijkheid wordt bij de wederkomst van Christus, kan nu al tot troost zijn voor wie gelooft. Van de in mij wonende zonde, waar ik nu tot mijn verdriet maar niet van afkom, ben ik dan voorgoed verlost door Jezus Christus. De volmaaktheid die ik hier nooit bereik zal mij dan geschonken worden. Het lijden en de verdrukking nu vallen in het niet bij de heerlijkheid dan. Ziekte, gebrek, moeite en verdriet zijn dan voorbij. Ook de dood zal er niet meer zijn. De beproeving van het geloof zal zelfs van waarde blijken te zijn tot lof en eer en heerlijkheid bij de openbaring van Jezus Christus. Ook de schepping zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God. Alleen door het geloof in onze God en Zaligmaker kunnen we echt getroost zijn in deze wereld. Door de genade en de vrede die we ontvangen van Hem Die is en Die was en Die komt (Rom. 7: 25; Fil. 3: 11, 12, 21; Rom. 8: 18; 2 Kor. 4: 17; Jes. 33: 24; Op. 21: 4; 1 Pet. 1: 7; Rom. 8: 21; Op. 1: 4).

Met blijdschap
Ja, de verwachting van Jezus’ terugkeer maakt Zijn bruid blij. Haar hart gaat sneller kloppen als ze aan Hem denkt. Misschien herkent u dit? Hoewel u Hem niet gezien hebt, hebt u Hem toch lief. Hoewel u Hem nu niet ziet, maar gelooft, verheugt u zich met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde. Weliswaar hebben we voor Zijn komst nog heel wat droefheid. De zonde, de strijd, het lijden en de dood geven er genoeg reden toe. Toch hebben we ondanks dit alles en dwars door dit alles heen reden om ons te allen tijd te verblijden in de Heere. Want de Heere is nabij, dat wil zeggen, Hij helpt ons en Hij komt. Die blijdschap is de vrucht van de Geest Die, zoals we in de tweede studie zagen, de gelovigen als onderpand gegeven is. Straks zal hun droefheid tot blijdschap worden en niemand zal die kunnen wegnemen. Wanneer Zijn trouwe knechten mogen ingaan in de vreugde van hun Heere. Dan zal Hij hen voor Zich stellen in grote vreugde. Hoe gaan wij deze bestemming tegemoet? Als wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God (1 Pet. 1: 8; Fil. 4: 4, 5; Rom. 15: 13; Gal. 5: 22; Joh. 16: 20, 22; Mat. 25: 23; Jud. 24; Heb. 12: 2).

Met verlangen
Is het een wonder dat de gelovigen kunnen verlangen naar Christus’ komst? Als Hij verschijnt, zullen allen die Zijn verschijning hebben liefgehad de krans van de rechtvaardigheid ontvangen, of de onverwelkbare krans der heerlijkheid. De rechtvaardigheid en de heerlijkheid zullen alles anders doen zijn dan nu. Dan breekt de eeuwige sabbatsrust aan. Bij de komst van de Bruidegom wordt het voor de bruid eeuwig goed (2 Tim. 4: 8; 1 Pet. 5: 4; Heb. 4: 9).


Gespreksvragen
1. De verheerlijking van de gelovigen is onlosmakelijk verbonden aan de heerlijkheid van Christus. Hoeveel aandacht heeft u voor Christus’ vernedering en voor Zijn verhoging?
2. Overdenken de gelovigen wel voldoende de komende heerlijkheid?
3. Is er bij zoveel reden om getroost te zijn nog wel plaats voor droefheid?
4. Wanneer is blijdschap oppervlakkig en wanneer is ze waar?
5. Ziet u uit naar de terugkeer van Jezus Christus?

J.W. Schoonderwoerd
Ds. J.W. Schoonderwoerd is predikant van de Eben-Haëzerkerk te Sliedrecht.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 2013

De Wekker | 20 Pagina's

Leven met de verwachting van Jezus’ terugkeer (4)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 2013

De Wekker | 20 Pagina's