Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jong en oud in de gemeente

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jong en oud in de gemeente

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De christelijke gemeente bestaat uit verschillende generaties, elk met hun eigen kenmerken. Verschillen tussen die generaties hoeven geen kloof te betekenen, maar kunnen elkaar juist verrijken. Ouderen worden opgeroepen jongeren in te wijden in de daden van God, het leven van het geloof en het staan in kerk en maatschappij.

Volgens de Joods-Amerikaanse Lauren F. Winner is het bijzondere van de christelijke gemeente dat het de enige plek is waar je alle geledingen van de bevolking treft: jong en oud, lager en hoger opgeleid, getrouwd en single. Binnen de context van het thema jeugdwerk, kijken we in dit artikel naar ‘jong en oud’ in de gemeente: wat kenmerkt de verschillende generaties, hoe spreekt de Bijbel over jong en oud, hoe ontstaat er verbinding en hoe geef je als oudere leiding aan jongeren?

Jongeren
Jong zijn is in. Een continue stroom van publicaties over wat hedendaagse jongeren kenmerkt, is hier het bewijs van en kan zelfs iets vermoeiends krijgen. Maar om jongeren – ook in de kerk – te begrijpen en leiding te kunnen geven, is het goed om ter inleiding kort bij een aantal van die kenmerken stil te staan. Vier zaken die opvallen: Het leven van veel jongeren is gefragmentariseerd. Tegenstrijdige leerstellingen – zoals geloof in de Bijbel in combinatie met boeddhistische ideeën – worden gecombineerd tot een levensovertuiging. Christen zijn en Lady Gaga luisteren kan prima samengaan. Het besef van een overkoepelende waarheid is steeds meer afwezig. Een tweede kenmerk is de nadruk op beleving. Waar eerder rationele argumenten van belang waren voor het onderbouwen van je overtuiging, staat nu de beleving steeds meer centraal. De vraag of iets ‘waar’ is, is minder belangrijk dan of het ‘goed voelt’. Ten derde krijgen jongeren, mede dankzij de (sociale) media, ongelooflijk veel informatie over zich heen. Ze bloggen, twitteren, appen, facebooken. De angst om iets te missen is groot. Dat kan een stuk stress geven. Tenslotte leven jongeren in een door en door verseksualiseerde wereld. Een opmerking van een reformatorische jongere: “Het is helemaal niet gek om een foto via Whatsapp te sturen als je met je vriendje onder de douche staat.” Het kijken van de meest harde porno via smartphone gebeurt tot op de fiets naar (de reformatorische) school toe. Om leiding te kunnen geven aan jongeren is een eerste vereiste dat we weten wat hen bezighoudt, waar ze zich bevinden. Daar moeten we in investeren. Door hen veel vragen te stellen. En door goed te luisteren.

Verschillen
In de omgang met jongeren kunnen we als ouder(e) zomaar tegen grote verschillen aanlopen in manier van denken of leven. Het is belangrijk om ons daar bewust van te zijn omdat er anders onbegrip kan ontstaan. Een voorbeeld: veel ouderen zijn opgegroeid in een klimaat waarin weinig kritische vragen werden gesteld over de waarheid van de Bijbel en tradities vrij makkelijk overgenomen werden. ‘Als je in deze kerk opgroeit, zijn dit je waarden en normen, stem je op deze politieke partij, en laat je je kinderen naar deze school gaan.’ Het mooie daarvan is dat ouderen vaak al jong pal stonden voor de onfeilbaarheid van de Bijbel of heel trouw waren aan bijvoorbeeld een politieke partij. Het kon echter ook een ‘vanzelfsprekend leven’ in de hand werken waarin niet diep werd nagedacht over het waarom van keuzes. De jeugd van nu kent veel minder vanzelfsprekendheden. Veel jongeren knippen en plakken een identiteit bij elkaar uit het aanbod van verschillende ideeën. Niets staat bij voorbaat vast. Een positief gevolg kan zijn dat hun uiteindelijk gekozen overtuiging goed doordacht is. Tegelijkertijd kunnen keuzes onsamenhangend zijn en is het spannend in hoeverre de zoektocht georiënteerd is op Gods Woord.
Niet ieder zal zich in genoemde kenmerken herkennen, de werkelijkheid ligt veel genuanceerder. Maar in het gesprek met jongeren moeten we ons bewust zijn van mogelijke verschillen tussen verschillende generaties.

Bijbels perspectief
De Bijbel geeft zowel in het Oude als Nieuwe Testament veel praktische aanwijzingen hoe ouderen leiding en onderwijs moeten geven aan jongeren en jongvolwassenen. We kijken naar drie Schriftgedeelten. In Deuteronomium 6 lezen we hoe het volk Israël opgeroepen wordt om samen met hun (klein)kinderen de geboden die God gegeven heeft van harte te houden. Na de hoofdsom van de wet volgen drie aanwijzingen. De kern daarvan is ook nu nog relevant. Als we met onze kinderen en jongeren spreken over God en Zijn Woord is het allereerst noodzakelijk dat die God ons eigen hart heeft (vers 6). Vervolgens is gedegen onderwijs belangrijk. We moeten Gods woorden door herhaling inprenten. Tenslotte mogen we geen moment voorbij laten gaan om te spreken over Wie God is en wat Hij doet (vers 7). Ook Psalm 78 spoort ouderen aan om de volgende generatie de daden van de HEERE te vertellen. De psalm leert ons wát we hen moeten vertellen en waaróm. Bij het vertellen van Gods daden gaat het niet alleen om de wetgeving, maar ook om de bevrijdende daden die Hij verricht heeft. De psalm is een uitgebreide historische les van wat Hij bij de bevrijding uit Egypte allemaal voor Zijn volk gedaan heeft. De zonden van het volk worden hierbij niet verzwegen. Met als doel: dat de volgende generatie haar hoop op God zou stellen en Zijn daden niet zou vergeten.
Tenslotte kijken we naar een gedeelte uit het Nieuwe Testament, Titus 2. Oudere vrouwen worden hier opgeroepen om leraressen van het goede te zijn. Ze moeten de jongere vrouwen leren verstandig en kuis te zijn, hun man en kinderen lief te hebben en hun huishouden goed in acht nemen (vers 3-5). Dat onderwijs is dus heel praktisch van aard.

In gesprek
Hoewel we overtuigd kunnen zijn dat we als ouderen geroepen zijn de kinderen, jongeren en jongvolwassenen in de gemeente te leiden en toe te rusten, is de praktijk vaak weerbarstig. Hoe ga je nu in gesprek met die jongen in de bank achter je of komt het tot werkelijk contact met die gesloten jonge vrouw? In het slot van dit artikel enkele praktische handreikingen. Ze zijn zeker niet uitputtend, maar bedoeld als eerste aanknopingspunt.
Zoek bewust naar mogelijkheden om met de ander in gesprek te gaan. Dat kan de hal van de kerk zijn, maar ook een belangstellend telefoontje of een berichtje via Facebook. Bedenk een ingang die bij de betreffende persoon past. Misschien een vraag naar de studie of het werk. Kent u de ander niet? Zeg dat dan maar: “Ik zie je regelmatig in de kerk maar volgens mij ken ik je nog niet? Kom je hier als gast?” Wees niet bang dat iets ‘raar’ is. Belangstelling wordt altijd gewaardeerd!
Het is niet mogelijk om met iedereen in de gemeente diepgaand contact te hebben. Maar wat zou het mooi zijn als u voor een paar jonge mensen werkelijk van betekenis kunt zijn. Waarom niet eens iemand na de dienst uitnodigen voor de maaltijd? In gesprek gaan over alledaagse dingen én God en Zijn Koninkrijk. “Hoe vind je het in de gemeente? Heb je wat aan de preken?” Maar ook, “Wie is de Heere voor je?” Grote woorden zijn niet nodig. Liefde tot de Heere proeft een jongere wel. Als we zo echt belangstelling voor jongeren hebben, hen liefhebben, naar hen luísteren, dan zijn ze veel meer bereid van ouderen te leren dan soms lijkt. Dan kunnen er ook kritische vragen gesteld worden als u denkt dat een jongere een verkeerde koers kiest.
Als het gaat over het vertellen van Gods grote daden zegt Paulus niet anders te willen weten dan Jezus Christus en Die gekruisigd. Deze Jezus hebben jongeren nodig. Voor welke kind, voor welke jongere uit de gemeente bent u Zijn ambassadeur?

Marieke de Vries is senior jeugdwerkadviseur bij het Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 2013

De Wekker | 20 Pagina's

Jong en oud in de gemeente

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 2013

De Wekker | 20 Pagina's