Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vervolgde kerk in onze gebeden en prediking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vervolgde kerk in onze gebeden en prediking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Nederland gaan we in vrede en vrijheid naar de kerk. Dat is een groot voorrecht. Op veel plaatsen in deze wereld is dat niet mogelijk. Wij mogen in onze kerkdiensten onze vervolgde broeders en zusters niet vergeten. De verbondenheid van de vervolgde kerk in gebed en prediking is van wezenlijk belang.

Verbondenheid
Verbondenheid met de vervolgde kerk kan geen hobby zijn van sommige Nederlandse christenen die ‘iets hebben’ met de vervolgde kerk. We zijn in de achterliggende decennia steeds sterker geconfronteerd met het lijden van broeders en zusters elders op deze wereld. Dat zijn leden van hetzelfde lichaam, leden van hetzelfde huisgezin, en wij kunnen en mogen ons niet onttrekken aan hun lijden.
In de Schrift zien we een doorgaande lijn lopen van het bloed van Abel, de eerste martelaar, naar de zielen onder het altaar in het Bijbelboek Openbaringen (6: 10) en de verlosten in Openbaringen 7, die uit de grote verdrukking komen (7: 14). Die lijn loopt over de kruisheuvel Golgotha.
De Heere Jezus Christus heeft niet gezegd dat vervolging enkelen van Zijn volgelingen zou treffen. De haat van de wereld zal Zijn kerk treffen. Dat is niet een mogelijkheid, het is een gegeven. ‘Een slaaf is niet meer dan zijn heer. Als zij Mij vervolgd hebben, zullen zij ook u vervolgen.’ (Joh 15: 20).

Gebed
Onze vervolgde broeders en zusters zijn geen helden. Er is soms sprake van wonderlijke geloofsmoed en volharding. Maar er is ook moedeloosheid, ellende en verdriet. Laat de bitterheid van het lijden maar doorklinken in onze voorbeden.
Bid vooral ook concreet. Waarom zouden we de gebeden niet voeden met concrete situaties? Bid om moed, om troost in diep verdriet, om nabijheid in eenzaamheid, als een man en vader die voorganger is opgepakt is en er jarenlang niets bekend is over zijn situatie. Bid om kracht om de pijn van martelingen te verdragen en Zijn Naam niet te verloochenen.
Bid maar eens voor kinderen die net als de onze kinderen pubers worden en die aarzelen of ze de prijs van het geloof wel willen betalen. Bid voor kinderen die ontvoerd worden en heropgevoed worden tot moslims.
En waarom zouden we ook niet bidden voor hen die wel braken en onder het lijden hun Meester verloochenden? Preken we niet graag over de verloochening van Petrus en de blik van de Heere Jezus (Luk. 22: 16)? Waarom dan niet bidden voor hen?
Zullen we ook niet bidden voor de vervolgers, opdat het getuigenis van gelovigen hun tot zegen zou zijn? Paulus was voordat hij apostel werd ook vervolger van de kerk van Christus.
En laten we onze verlegenheid ook maar voor de Heere neerleggen, omdat zij aspecten van kruisdragen hebben leren kennen waar wij nog vreemd aan zijn. Laten we bidden dat de vrijheid werkelijk een voorrecht zal zijn en geen valkuil.

Prediking
De vervolgde kerk verdient ook een plek in onze prediking, en niet alleen op de jaarlijkse ‘zondag van de vervolgde kerk’. Daarvoor is niet eens nodig dat we teksten over vervolging opzoeken, maar dat we ze niet negeren. Het lijden van Gods volk is immers een rode draad door heel de Schrift heen?
Maar hoe evenwichtig is onze tekstkeuze, en hoe eerlijk is onze toepassing? Hebben we de nood en de vijandschap van de goddelozen in de Psalmen niet al te zeer geestelijk uitgelegd? Hebben we de teksten over het opnemen van ons kruis niet al te zeer omgebogen naar ‘ieder huis heeft z’n kruis’?

Het thema vervolging in de prediking is van belang voor de toerusting van de gemeente. De vraag in hoeverre in ons land vervolging aanstaande is, vind ik niet gemakkelijk te beantwoorden. Soms wordt te snel gezegd dat we last hebben van beginnende vervolging omdat we bepaalde voorrechten verliezen. Anderzijds moeten we onder ogen zien dat het begrip voor het christelijk geloof heel snel verdwenen is uit de samenleving. Het lijkt me daarom noodzakelijk dat we ons bezinnen op verschillende vormen of gradaties van vervolging.

Verbondenheid met de vervolgde kerk bepaalt bij de kern van het Evangelie. Je leert bijzaken relativeren. Maar het stelt ook voor ontdekkende vragen. Als Johannes in zijn brief verwonderd schrijft over de grote liefde van God, dat hij ons tot Zijn kinderen aangenomen heeft, schrijft hij direct daarna over de antithese tot de wereld. ‘Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent’ (1 Joh. 3: 1). Het kindschap van God is iets dat zodanig verbindt met de Vader, en dat zodanig onze identiteit bepaalt, dat als de wereld God niet kent, ze ook Zijn kinderen niet begrijpt. Wat betekent het om een kind van Hem te zijn?

A.Th. van Olst
Ds. A.Th. van Olst is predikant van Utrecht-West, en bestuurslid van de SDOK.

Dit artikel is een samenvatting van zijn lezing op de predikantenbijeenkomst van de SDOK op 8 november.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 2013

De Wekker | 20 Pagina's

De vervolgde kerk in onze gebeden en prediking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 2013

De Wekker | 20 Pagina's