Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hij is het die ons Zijn vriendschap biedt …

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hij is het die ons Zijn vriendschap biedt …

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“De verborgenheid des Heeren is voor degenen, die Hem vrezen; en Zijn verbond, om hun die bekend te maken”, Psalm 25: 14

Vaak zing ik met grote ontroering “Hij is het Die ons Zijn vriendschap biedt; Hij handelt nooit met ons naar onze zonden”. Hoe bestaat het?! Een vriendschapsverhouding die er kan zijn tussen de Heere en een mens, tussen de Heere en Zijn volk? Dat gaat toch zeker ons begrip ver te boven?
Toch jubelt de bruid uit het Hooglied het uit, als zij denkt aan haar geliefde Bruidegom: ‘… en al wat aan Hem is, is gans begeerlijk. Zulk een is mijn Liefste; ja zulk een is mijn Vriend, gij dochters van Jeruzalem (Hoogl. 5: 16b). In die vriendschapsbetrekking van God uit vinden we het geheim van het verbond.

Van dat verbond zingt ook de dichter van Psalm 25. Hoe rijk om zo’n God, de God van het verbond mee te hebben. Wat verschrikkelijk die God tegen u te hebben!

De verborgenheid des Heeren
Bij verborgen omgang met God denken we vooral aan het gebedsleven van de gelovigen in hun vertrouwelijke omgang met God. Gelovigen mogen, als het goed is, in het openbare leven wandelen met God; zoals Henoch wandelde met God.
Bij ‘verborgen omgang’ staan we als het ware bij de bron van het geestelijke leven. Zoals de priester in de tempel in het Oude Testament de geur van het heiligdom aan zich had in de zalfolie waarmee hij aan God was gewijd, zo heeft ook de christen in het bijzonder in zijn bidvertrek de geur van Christus aan zich.

Wat een zegen, als u die plaatsen kent waar u zich in ware ootmoed over uw schuldig leven voor God buigt. Waar u zich aan de Heere mag uitleveren om door Hem geholpen te worden in al uw noden en zonden. Hij mag alles van u weten en horen. U vertelt wat u niet gemakkelijk aan een ander kunt vertellen: al uw verkeerdheden, al uw zorgen over uw kinderen, al uw verdriet over uw eenzaamheid, al uw angsten en noden.
Toch is dit allemaal nog niet wat onze tekst ten diepste bedoelt. Zeker, het gaat hier ook om onze omgang met God. Maar het gaat vooral ook om Gods vertrouwelijke omgang met ons. Gods omgang met ons is het draagvlak van onze omgang met God. Als de Heere Zich immers niet voortdurend met ons inliet, ons Zijn verbond bekendmaakte en ons innerlijk door Zijn Woord en Geest verkwikte, zou dan niet aanhoudend ons biddend zoeken naar Hem lam gelegd zijn? Gelukkig maar, dat het initiatief altijd maar weer van de Heere uitgaat. De verborgenheid des Heeren is iets dat de Heere Zelf aan ons wil geven. Zoals de berijmde psalm 25 zegt: ’t Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden naar Zijn vreeverbond getoond.

Dat is: alles wat de Heere eeuwig in Zijn hart heeft om ons te geven. De Heere is het, Die ons Zijn vriendschap biedt. Hij neemt de Zijnen in vertrouwen. Het is door Zijn trekkende liefde dat Hij ons binnenhaalt in Zijn gemeenschap. Weg uit het bestaan zonder God en zonder hoop. Hebt u ooit ervaren, hoe de Heere met u een vertrouwelijk gesprek voert, als Hij de beloften van Zijn Woord in u afdrukt. Want de Heere doet alles door Zijn Woord en Geest. Daardoor worden ons verbondsgeheimenissen geopenbaard. Daardoor fluistert Hij ons zijn onuitsprekelijke liefde in het oor en hart. Diepten van de Geest waar we nooit in uitgestudeerd raken, waar in feite geen woorden voor zijn. Hij openbaart dat op Zijn tijd aan Zijn vrienden.

Gods heilgeheim in Zijn verbond
Wat is dan dat heilgeheim waarvan de dichter van Psalm 25 zo vol is? Het is, dat de Heere een God wil zijn, Die naar een dwaas en zondig schepsel wil omzien. Dat Hij uit grondeloze barmhartigheid ons Zijn enig geliefd Kind schenkt om ons door Zijn bloed met Hem te verzoenen. In dat verbond komt de liefde van één kant, van Gods kant. Hoe is het mogelijk? ‘Gij hebt mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren …’ (Joh.15: 15).
Wat is het heilgeheim van Psalm 25? Dat Christus’ gemeente zich als een bruid aan de Heere Jezus als haar Bruidegom verbonden mag weten. Wat die Bruidegom voor mij betekent?
• dat Hij het voor mij opnam en alles bij de Vader in orde maakte, toen ik nog midden in mijn zonden leefde;
• dat Hij gedachten van vrede had over mij, toen ik nog een vijand van genade was;
• dat Hij mij voor eeuwig voor Zijn rekening nam, door in mijn plaats te sterven op Golgotha;
• dat Hij hel, dood en graf overwon door Zijn opstanding uit de doden;
• dat Hij mij de weg wijst, als ik op een kruispunt sta en niet weet, wat de wil van God is;
• dat Hij voor mij een plaats bereidt in het Vaderhuis met zijn vele woningen.

Wat is het leven met die God van het verbond rijk voor hen die Zijn verbond en woorden als hun schatten gadeslaan!

J. Oosterbroek
Ds. J. Oosterbroek, emerituspredikant van Zierikzee, woont in Havelterberg

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 februari 2014

De Wekker | 20 Pagina's

Hij is het die ons Zijn vriendschap biedt …

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 februari 2014

De Wekker | 20 Pagina's