Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekwaam tot vermaan?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bekwaam tot vermaan?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op? (Mattheüs 7: 3)

Het is niet gemakkelijk om op een goede wijze iemand terecht te wijzen. Je stelt je zo gauw slap of hard op. Als je de ogen voor de ondeugden van de ander sluit, leidt dat niet tot verbetering. Als je te streng bent, kun je de ander alle moed benemen.

Van groot belang is dat wij oog hebben voor onze eigen zonden en gebreken. Alleen met een geestelijke houding kunnen we op een goede en vruchtbare wijze elkaar vermanen. Onze Heere maakt dat heel duidelijk met Zijn spreken over de splinter en de balk.

Een splinter in het oog
Het is niet moeilijk om bij andere mensen zonden en gebreken te zien. Ieder mens heeft ze. Het woord broeder heeft hier de betekenis die het toen onder de Joden had. Het betekent zoveel als volksgenoot, naaste. Bij onze naaste kunnen verkeerde dingen en zwakheden worden aangewezen. Ook bij broeders en zusters die hetzelfde geloof aanhangen. Maar we meten niet steeds met dezelfde maat. We zijn geneigd onze ogen toe te knijpen als het om onze vrienden gaat. Als het ons echter uitkomt zien we scherp wat er bij anderen aan mankeert.

Met een eigenaardig beeld laat Jezus ons zien hoe blind je bent als je veel op je naaste hebt aan te merken, maar jij je niet bewust bent van wat er verkeerd is bij jezelf. Je ziet dat je naaste een splinter in het oog heeft die nodig verwijderd moet worden. Jij zult dat wel even doen. Want een splinter in het oog is een ernstige zaak. Daar mag je naaste niet mee blijven lopen. Al is het maar een splinter, je ziet hem zitten. Je ziet de kleinste fout van je naaste. Die splinter bij je naaste moet eruit!

Een balk in het oog
Vreemd is het wel, als je intussen niet let op de balk in je eigen oog. Onze schuld voor God is groter dan die, welke wij bij anderen kunnen zien. Als wij oprecht berouw hebben, verkleinen wij onze schuld niet maar gaan wij die zien als heel zwaar. Dan kunnen we niet op onze naaste neerzien, hem minachten en veroordelen. Zijn zonden en gebreken praten we niet goed, maar we staan naast hem in onze schuld voor God.

Hoe is het mogelijk dat iemand wel de zonden en gebreken bij een ander ziet, maar zijn eigen zonden en gebreken niet opmerkt? Als je de zonde werkelijk haat, dan haat je die bij jezelf niet minder dan bij een ander. Of vergoelijken wij de zonde bij onszelf en rechtvaardigen wij onszelf? Dan moeten we ons afvragen of we bij het beschuldigen van onze naaste niet onze naaste haten in plaats van zijn zonde. Dat is tegen de wil van God Die de zonde haat maar zondaren liefheeft.

Hoogmoed en liefdeloosheid zijn grote zonden. Het zijn balken in de ogen van hen die zonder zelfkennis anderen veroordelen en berispen. Zij menen dat hun naaste bekering nodig heeft en zij zelf niet. De verhouding van splinter en balk laat echter zien dat zij zelf nog het meest bekering nodig hebben.

Goed kunnen zien
Het is duidelijk dat je met een balk in je oog niet goed kunt zien. Een splinter in je oog veroorzaakt al hinder genoeg, met een balk in je oog ben je stekeblind. Iemand met een balk in zijn oog is niet geschikt om iemand van een splinter in zijn oog af te helpen.
Wat je nodig hebt om anderen op een goede wijze te vermanen, met de bede dat het onder Gods zegen vrucht mag dragen, is ootmoed en oprechtheid. Het diepe besef dat je niet beter bent dan de ander. Misschien is de ander in zonden gevallen waarvoor jijzelf bewaard bent gebleven. Dat heb je niet aan jezelf te danken. Je ziet echter genoeg andere zonden bij jezelf om jezelf niet te verheffen. Je eigen zonde en die van je naaste maakt je bedroefd. Omdat je de Heere lief hebt gekregen. En van harte bid je voor jezelf en voor je naaste om de genade van de Heere Jezus Christus. Van die genade moeten we het beiden hebben.

Elkaar vermanen is niet gemakkelijk maar wel nodig. De Heere vraagt het. De liefde eist het. Maar dan wel op een geestelijke wijze.

“Broeders, ook als iemand onverhoeds tot enige overtreding komt, moet u die geestelijk bent, zo iemand weer terechtbrengen, in een geest van zachtmoedigheid. Houd intussen uzelf in het oog, opdat ook u niet in verzoeking komt. Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus.” (Gal. 6: 1,2)

J.W. Schoonderwoerd
Ds. J.W. Schoonderwoerd is predikant van de Eben-Haëzer gemeente te Sliedrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 november 2014

De Wekker | 24 Pagina's

Bekwaam tot vermaan?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 november 2014

De Wekker | 24 Pagina's