Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Ik geloof de wederopstanding van het lichaam en een eeuwig leven’ (Het Apostolicum 3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Ik geloof de wederopstanding van het lichaam en een eeuwig leven’ (Het Apostolicum 3)

Het Apostolicum over de troost van de Heilige Geest

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het zijn de allerlaatste woorden van de Apostolische Geloofsbelijdenis, die hier boven dit artikeltje staan. Ze blijven als het ware naklinken, als een laatste belijdenis, als een soort slotconclusie van al die rijke en eigenlijk niet te bevatten dingen die daarvoor al gezegd waren.

Die ervaring, dat die woorden wat blijven naklinken, is er lang niet altijd zo sterk, maar soms kan je er ineens door worden getroffen. Er is denk ik geen plek waar je je dat naklinken méér bewust bent, en geen moment waarop je sterker de diepte en troost van deze belijdenis als een enorm houvast kunt beleven, dan wanneer je staat aan een open graf, en op dat moment de geloofsbelijdenis wordt uitgesproken.

‘Ik geloof de wederopstanding van het lichaam en een eeuwig leven’ … wat klinken die woorden dan troostvol en sterk. Als een vaste belijdenis dwars tegen alles wat je voor je ogen ziet in. Als een declaratie van Christus’ macht over de dood, Zijn overwinning. Niet de dood heeft het laatste woord, maar het leven dat Hij geeft! Ik zei al, deze woorden vormen als het ware het ‘slotakkoord’ van de hele geloofsbelijdenis, en je hoort die hele belijdenis er nog in meeklinken. Ze zijn ook helemaal verweven met wat al eerder in die geloofsbelijdenis beleden is.

Opstanding
Met wat er beleden is van Christus’ opstanding bijvoorbeeld. De Heidelbergse Catechismus legt in vraag en antwoord 45 uit wat het betekent dat we geloven dat Christus ‘ten derde dage wederom is opgestaan van de doden’. Het antwoord is dan, dat Christus door Zijn opstanding de dood heeft overwonnen, om ons deelgenoot te maken van de gerechtigheid die Hij door zijn dood voor ons had verworven, dat wij door Zijn kracht worden opgewekt tot een nieuw leven én dat Christus’ opstanding voor ons een onderpand is van ónze opstanding in heerlijkheid.

De catechismus verwijst daarbij naar Paulus’ woorden in 1 Korinthe 15: 17,18: “indien Christus niet is opgewekt, dan is uw geloof zonder vrucht, dan zijt gij nog in uw zonden. Dan zijn ook zij, die in Christus ontslapen zijn, verloren”. En dan volgt daarop in vers 20: “maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn”. Hier hangt onze vaste hoop op ónze opstanding aan vast: aan Christus’ opstanding. Net als in Adam allen sterven, zegt Paulus, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden, “maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als eersteling, vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst” (vs. 23).

Eeuwig leven
En ze hangen samen met wat er beleden is over Christus’ dood. Als de catechismus in zondag 16 de vraag stelt waarom als Christus voor ons gestorven is, wij ook nog moeten sterven, dan luidt het antwoord dat onze dood na Christus’ sterven geen betaling meer is voor onze zonden, maar alleen een afsterving van de zonden en een doorgang tot het eeuwige leven. Het eeuwige leven dat we nú al in Christus ontvangen hebben … de dood kan daar niet meer tussen komen! In Johannes 5: 24 staat deze prachtige verzekering van de Here Jezus: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven”.

Dat is niets minder dan een heel persoonlijke uitnodiging van Christus, een liefdevolle hand die Hij toesteekt, om dat te geloven en om dat eeuwige leven te ontvangen. En zo is ook de geloofsbelijdenis bedoeld om niet alleen uit te spreken wat ik als de waarheid belijd, maar ook waar ik vast op vertrouw dat het niet alleen aan anderen, maar ook aan mij geschonken is, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus. Het valt me steeds weer op in het spreken van de catechismus, dat het zo persoonlijk is. Als de catechismus vraagt naar de troost die het artikel over de wederopstanding van het lichaam geeft, dan gaat het over ‘mijn ziel’ en ‘mijn lichaam’ … en bij de troost die het artikel over het eeuwige leven geeft, gaat het er over dat ík na dit leven volkomen heil zal bezitten.

Ook voor mij
Het is niet mogelijk om de geloofsbelijdenis uit te spreken als een losstaande geloofswaarheid, waarvan ik niet zeker weet of die ook voor mij bedoeld is en of ik er in mag delen. Die regels over het geloof in de opstanding van het lichaam en het eeuwige leven staan in het deel van het Apostolicum dat gaat over de Heilige Geest. En als de catechismus in Zondag 20 uitlegt wat we geloven van de Heilige Geest, dan worden er twee dingen genoemd: ten eerste dat Hij samen met de Vader en de Zoon waarachtig en eeuwig God is, en ten tweede: dat Hij ook míj gegeven is … om mij door waar geloof aan Christus en al zijn weldaden deel te geven, mij te troosten en eeuwig bij mij te blijven.

Als ik uitspreek: ‘ik geloof in de Heilige Geest’, kan het al niet meer anders, dan dat ik daarmee belijd dat het, enkel uit genade, ook voor míj waar is … die vergeving van zonden, die opstanding van het lichaam, en dat eeuwige leven … omdat ik door het geloof deel mag hebben aan Christus en al zijn weldaden. Wat is dat een troost, voor mijzelf, maar ook om te mogen belijden aan het graf van geliefden die in Christus stierven.

in leven en sterven
Troost … dat is ook het woord waarmee de catechismus inzet. Die ene vraag waarin alles samenkomt: ‘wat is uw enige troost, in leven en in sterven?’ Het antwoord is dan eigenlijk niets anders dan wat in het hele Apostolicum uitgesproken wordt: ‘mijn enige troost is dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus’. Of we nu leven of sterven, we zijn van de Here, veilig bij Hem, tot in de volkomen vreugde van het leven op de nieuwe aarde.

Miranda Renkema


Luthers uitleg van het Apostolicum – het geloof in God de Heilige Geest
‘Ik geloof, dat ik niet uit mijn eigen verstand of kracht in Jezus Christus, mijn Heer, geloven of tot Hem komen kan, maar de Heilige Geest heeft mij door het Evangelie geroepen, met zijn gaven verlicht, in het rechte geloof geheiligd en staande gehouden; gelijk Hij de gehele christenheid op aarde roept, vergadert, verlicht, heiligt en bij Jezus Christus staande houdt in het ware, enige geloof; in welke christenheid Hij mij en alle gelovigen dagelijks alle zonden rijkelijk vergeeft en op de jongste dag mij en alle doden zal opwekken en mij met alle gelovigen in Christus een eeuwig leven zal geven. Dat is zeker waar.’

Luthers kleine catechismus, II, 3.

Bron:http://www.protestantsekerk.nl/Lists/PKN-Bibliotheek/Catechismus-Luther-Protestantse-Pers-Heerenveen-2009.pdf


‘De Twaalf Artikelen zijn voor mij als Joodse vrouw een begrijpelijke samenvatting en een handvat voor de belofte van het Evangelie. Alles wat voor mij tot voor kort onbegrijpelijk was wordt wezenlijk en begrijpelijk gemaakt door de drie delen van de Geloofsbelijdenis: God de Vader; God de Zoon; God de Heilige Geest. Ik ben erg blij dat ik zó de Here mijn trouw mag belijden en gedoopt mag gaan worden door onze predikant, die mij op begrijpelijke, geduldige, bevlogen wijze geholpen en geleid heeft met de Geloofsbelijdenis, zodat ik hoop als kind in de kinderkring van God de Here opgenomen te kunnen worden.’

Hannah Elias ziet er naar uit om D.V. dit jaar gedoopt te worden in ‘De Poster’, missionair-diaconaal werk van de Chr. Geref. Pniëlkerk en de Hervormde Wijkgemeente De Hoeksteen/ Vredeskerk te Veenendaal.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 februari 2015

De Wekker | 24 Pagina's

‘Ik geloof de wederopstanding van het lichaam en een eeuwig leven’ (Het Apostolicum 3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 februari 2015

De Wekker | 24 Pagina's