Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden met en zonder pet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidden met en zonder pet

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen bad ik tot God van de hemel. (Nehemia 2: 4)

Hoe vaak bidden wij op een dag? ‘s Morgens en ‘s avonds hopelijk, en voor en na het eten Het is goed om zulke vaste momenten te hebben. Maar hebben we de Heere ook nodig als we bezig zijn met ons dagelijks werk, of als je plotseling in een moeilijke situatie terechtkomt? Vaste momenten zijn belangrijk, maar een christen heeft vooral een léven van gebed nodig Dat zie je bij Nehemia.

Bidden met de pet op
Nehemia is schenker van de Perzische koning. Dat was een hoge functie, een vertrouwenspositie Maar ondanks die goede positie ligt Nehemia’s hart in Jeruzalem, de stad van Gods belofte. Als hij bericht krijgt over de ellende en de puinhoop daar, hoort hij er Gods roeping in om de stad te gaan herbouwen. Hij moet lang wachten op een geschikt moment om dat bij de koning aan te kaarten. Tot de koning hem plotseling vraagt waarom hij zo verdrietig is en wat hij wil.

De koning stelt een vraag, Nehemia geeft antwoord. Maar éérst bidt hij. ‘Toen bad ik tot God van de hemel.’ Dat zal de koning niet gemerkt hebben; het moet een heel kort gebed zijn geweest. Nehemia kon zich niet even terugtrekken. Maar hij bidt wel. Een schietgebed, noemen wij dat wel eens, of een gebed met de pet op, zomaar tussendoor dus, met je ogen open en je handen aan het werk.

Misschien bidden wij wel veel te weinig op die manier. Je bidt ‘s morgens om Gods zegen, maar op je werk kun je het zelf wel. Bij Nehemia kom je juist tijdens zijn werk telkens het gebed tegen. Hij legt moeite en zegen in Gods hand, hij weet zich in alles afhankelijk Is die afhankelijkheid er ook in ons dagelijks werk?

Bidden zonder pet
Tegelijk kan het bidden daar niet toe beperkt zijn. Nehemia kan bidden tussendoor, omdat dat gedragen wordt door een léven van gebed. Het boek Nehemia begint met een uitvoerig gebed. Als Nehemia hoort over de ellende in Jeruzalem, vast en bidt hij. Hij belijdt Gods grootheid en zijn eigen zonde. Nehemia is op dat moment in Susan, 1200 kilometer bij Jeruzalem vandaan, en het begin van de ballingschap is al 140 jaar geleden. Maar hij schuift de schuld niet af op anderen, hij weet zich één met de nood en de schuld van zijn volk. Wíj hebben gezondigd. En hij pleit op de trouw en de belofte van de Heere.

Nehemia’s uitvoerige gebed en zijn schietgebed staan vlak bij elkaar, en ze horen bij elkaar. Het gaat niet goed als je de Heere alleen zoekt als je in nood bent. Het is nodig om alle dingen van ons leven aan Hem voor te leggen en ook te luisteren naar Zijn stem in het Woord. Het hoort bij elkaar: tijd nemen om de Heere te zoeken, een leven van gebed én heel concreet Gods hulp zoeken in dingen die je tegenkomt.

Bid en werk
Gebed maakt je wel afhankelijk, maar niet lui. Bid en werk, zeggen wij wel, en bij Nehemia zie je dat. Nehemia is een man van gebed: zijn boek begint en eindigt met een gebed, en hij bidt vaak tussendoor. Tegelijk heeft hij zich als geen ander ingezet voor de herbouw van de stad van God. Nehemia kon dat werk alleen doen omdat hij bad; en het gebed spoorde hem aan om te doen wat de Heere van hem vroeg. Afhankelijkheid en verantwoordelijkheid horen bij elkaar. Je mag bidden om werk, maar je moet ook solliciteren. We hebben Gods zegen nodig over de prediking, maar dat vraagt ook inzet van predikant en gemeente. Wij hebben de middelen die God geeft te gebruiken, maar altijd biddend en in het besef dat Zijn zegen onmisbaar is.

Als Nehemia gelegenheid krijgt om de koning te spreken, blijkt dat hij in de maanden dat hij moest wachten niet heeft stilgezeten. Hij weet precies wat hij moet hebben voor de herbouw van Jeruzalem. Nehemia vraagt vrijmoedig om alles wat hij nodig heeft aan de koning; maar eerst en meer nog aan de Heere.

Zo mag dat ook voor ons gebed: vrijmoedig alles aan de Heere vragen. Dat is wat anders dan vrijpostig, want ik heb er nooit recht op, het spreekt nooit vanzelf dat ik voor het aangezicht van de heilige God mag komen. Maar het mag wel vrijmoedig, omdat God beloofd heeft dat Hij alles wil geven wat ons ontbreekt. Omdat er toegang is tot Hem door Zijn Zoon. En bij Hem hoef je niet te wachten op een geschikt moment: je mag altijd je hart uitstorten. Omdat Hij het beloofd heeft, om Christus’ wil.

A. Versluis
Dr. A. Versluis is predikant te Ouderkerk aan de Amstel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 2015

De Wekker | 24 Pagina's

Bidden met en zonder pet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 2015

De Wekker | 24 Pagina's