Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bij een ochtendgebed (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bij een ochtendgebed (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Almachtige, eeuwige God,
Schepper en Onderhouder van de wereld, ik aanbid U.
Heere Jezus Christus, Redder en Heer van de wereld, ik aanbid U.
Heilige Geest, die het volk van God heiligt, ik aanbid U.
Ere zij de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Zoals het was in het begin, nu en altijd, en in de eeuwen der eeuwen.
Amen.
Hemelse Vader, ik bid dat ik deze dag in Uw aanwezigheid leven mag en meer en meer zal doen wat U wilt.
Heere Jezus Christus, ik bid U dat ik deze dag Mijn kruis op mij nemen mag en U mag volgen.
Heilige Geest, ik bid dat Uw vrucht deze dag in mijn leven rijpen mag – liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Heilige, gezegende en heerlijke Drie-eenheid, drie Personen en één God, wees mij genadig.
Amen.

God de Schepper
Het gaat in dit gebed dus eerst om de aanbidding van God, de Schepper en Onderhouder van de wereld en van ons leven.
Wanneer we ’s morgens na genoten nachtrust mogen opstaan is het eerste dat we doen ons als een bloem wenden tot Gods genadelicht waardoor we leven. Wat is er meer gepast dan Hem onze lof en dank te brengen? Laten we niet beginnen met al onze wensen en behoeften voor Hem neer te leggen, ook al mogen we die natuurlijk ook benoemen. Maar het is goed om ons te oefenen in het aanbidden van God. Doen we het niet te weinig? Hij behoort immers het centrum van ons leven te zijn. Het wereldgebeuren gaat verder omdat Hij de loop ervan bepaalt ondanks alle machten die zich tegen God verzetten en ondanks alles wat verder onze aandacht vraagt. De wereldgeschiedenis draait om Hem en ons eigen kleine leven ook. Onder Zijn zegen mag ik bewust daarom deze dag weer beginnen.

De Zoon van God
Vervolgens wordt de Zoon van God alle eer toegebracht. Hij is de Redder en Heer van de wereld. Hij was ook bij de schepping werkzaam (vgl. Joh. 1: 3; Kol. 1: 16 e.v.) en heeft haar door Zijn kruisoffer verlost (Kol. 1: 19, 20).
Dat ook Hij wordt aanbeden is niet vreemd. In het boek Openbaring lezen we ook dat Hem met Zijn Vader alle eer wordt toegebracht (5: 7v; 7: 9 e.a.). Jezus’ laatste woorden die Hij op aarde sprak waren immers: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Dat bewaart de Zijnen echter niet voor verdrukking, pijn of de dood. Stefanus bad Hem aan toen hij werd gestenigd: Heere Jezus, ontvang mijn geest (Hand. 7: 59). We mogen dus zowel tot God de Vader als tot Jezus bidden: Wat u begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt wordt (Joh. 14: 13).

De Heilige Geest
Dat ook de Heilige Geest wordt aanbeden is zo niet letterlijk in de Bijbel terug te vinden. Hij is wel Degene Die in de harten van de gelovigen het gebed doet ontwaken als Geest van de genade en van de gebeden (Zach. 12: 10; Rom. 8: 26, 27). Maar het is niet vreemd dat de Geest, die deelt in het goddelijk wezen, waardig is dezelfde eer en lof te ontvangen. De geloofsbelijdenis van Nicea, een belijdenis uit de vierde eeuw, zegt dan ook dat de Heilige Geest samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt. We vinden het klein Gloria bijvoorbeeld ook terug aan het slot van ons klassieke doopformulier.

Lofprijzing
Al met al is het voor ons persoonlijk gebed van belang dat we aan het lofprijzen van God Drie-enig een plaats geven. We staan ermee in de eeuwenoude rij van aanbidders van Hem!
Op aarde zal elke christen die een levende geloofsband met de Heere heeft, Hem niet alleen in de zondagse eredienst, maar ook in het dagelijks bestaan willen loven en prijzen. Terecht begon Calvijn zijn Geneefse catechismus met het aangeven van de eigenlijke bedoeling van ons leven, nl. dat we God de eer zouden geven als onze Schepper en Verlosser. Al in ons ochtendgebed mogen we de lofzang gaande houden. In deze adventstijd spreekt het des te meer aan dat de engelen ons daarin voorgaan. Het behoedt ons ervoor om te blijven steken in onze eigen dagelijkse beslommeringen, die ons zo vaak het besef doen vergeten dat God in de hemel voor ons zorgt en ook de hele wereld in Zijn hand houdt. We mogen ons hart opwaarts heffen tot Hem door Wie en om Wie alle dingen bestaan. Dan sluiten we aan bij een gebeuren dat eeuwig gaande is en blijven zal.

H.D. Rietveld
Ds. H.D. Rietveld is emerituspredikant en woont in Nijkerk

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 2015

De Wekker | 20 Pagina's

Bij een ochtendgebed (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 december 2015

De Wekker | 20 Pagina's