Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Elke gelovige is een diaken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Elke gelovige is een diaken

De ander de naaste

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We leven in een participatiesamenleving waarin beroep gedaan wordt op elkaar om voor elkaar te zorgen, naar elkaar om te zien. Aan iedereen die daartoe in staat is, wordt gevraagd verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen leven en omgeving. Wat betekent dat voor je als gelovige, als je Jezus wil volgen? Hoe doen we dat als levende gemeente van Christus?

Deputaten diaconaat hebben een beleidsplan opgesteld: ‘De ander de naaste; Over betrouwbaar present zijn; Beleid op weg naar 2020’. Dit artikel is een samenvatting waarin we kijken wat diaconaat voor elke gelovige en voor de christelijke gemeente als geheel betekent.

1. Dienen, taak voor elke gelovige
Diaconaat is dienen. De basis van het dienen is de betrokkenheid op je medemens om Christus’ wil. De dienst die Christus van zijn discipelen vraagt – en dus ook van ons als zijn navolgers, zijn discipelen -is in feite dienst aan Hem. Diaconaat is niet alleen het werk van diakenen, maar van alle gemeenteleden. Paulus noemt zichzelf en de apostelen diakenen (2 Cor. 11:23), maar noemt ook zijn medewerk(st)ers en gemeenteleden zo (Kol. 1: 25, Kol. 4: 12, 1 Tess. 3: 3 en Ef. 4: 12).

Beelddrager en rentmeester
We zijn door God geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis. Dat betekent dat elk mens respect verdient en waarde in zichzelf heeft, ongeacht sekse, intelligentie, prestatie, macht, nationaliteit of wat dan ook. Mensen representeren immers God op aarde. De Schepper roept de mens om als Zijn beelddrager Hem na te volgen in de zorg voor mens en wereld, als Gods rentmeester.
Diaconaat hoort dus bij ons oorspronkelijke mens-zijn: vanaf het begin heeft God de mens die taken meegegeven. Een gelovig mens is per definitie een diaconaal mens.

Rechtdoen en levensstijl
In het Oude Testament bekritiseren profeten niet alleen sociaal onrecht, maar roepen het hele volk ook op tot omkeer naar God. Er vindt onrecht plaats, omdat men God niet meer kent. Naastenliefde en omgang met God zijn met elkaar verbonden. Dat is leven voor Gods aangezicht (Micha 6: 8). Dit roept op tot eenheid van diaconaat en getuigenis. Dus de geloofwaardigheid van de boodschap die we brengen hangt samen met onze leefstijl.

Opdracht
Het liefdesgebod om de naaste lief te hebben als onszelf staat in het kader van de verbondssluiting (Lev. 19:18 en 19:34). Heel direct wordt dat voor het volk Israël verbonden aan de zorg voor degenen die geen helper hebben (Deut. 10; 14; 24; 26; Lev. 19; 23; 25). Dat is de praktische invulling van God kennen en liefhebben in ons dagelijks leven.

Afspiegeling van Gods koningschap
Diaconaat is dus een onlosmakelijk deel van het christelijke leven en is tegelijk onze opdracht. Diakenen willen daarin voorgaan, daarvoor toerusten en handvatten geven en daartoe stimuleren, zodat Gods Koningschap gestalte krijgt in de wereld door het leven van iedere christen.

2. Diaconaat voor de hele gemeente
Het is heel belangrijk dat we zien dat diaconaat de taak is van iedereen die zichzelf bestempelt als volgeling van Christus Jezus. In de gemeente komen we niet alleen om iets te halen, maar ook om iets bij te dragen:
• door het tonen van barmhartigheid met de zorg voor en hulp aan mensen in sociale en maatschappelijke knelsituaties;
• door de beoefening van gerechtigheid vanuit de christelijke gemeenschap aan medegelovigen en aan medeburgers in de samenleving. Doel hiervan is toename in liefde tot elkaar en alle mensen, zonder tegenprestatie.

3. Wat is diaconaat?
Diaconaat is de gezindheid van Christus in ons leven laten zien. Dat is zorgen voor armen, maar daar hoort ook het meelijden, het helpen van degene die geen helper heeft en het helpen uithouden een plaats te krijgen. Het diaconaat strekt zich uit over onze manieren van leven en werken, ook over ons missionair zijn. Diaconaat beoefenen betekent dus dat we geloofwaardig en echt mens zijn.

Kerngedachte We leven vanuit de ontvangen liefde en genade in Christus.

Diaconaat is in opdracht en met volmacht van Christus Hem navolgen in het liefdevol en van harte op elkaar betrokken zijn en zo elkaar wederzijds helpen, dienen, bijstaan en voor elkaars recht opkomen. Dit geldt zowel dichtbij als ver weg, in het bijzonder ten aanzien van hen die geen helper hebben. Zo krijgt het koningschap van God daadwerkelijk gestalte door het leven van gemeenteleden afzonderlijk en als gemeente samen, zowel in de kerk als in de samenleving.

4. Taak voor de hele gemeente en van elke christen
Het diaconaat behoort tot ons mens-zijn: we zijn geschapen naar het beeld van God. Het begint aan de Avondmaalstafel. Vanuit Christus’ offer leer je als christen jezelf te geven en de ander te dienen in navolging en in opdracht van onze Heiland.
De focus van het diaconaat is dus vooral gericht op hoe de gemeente en de gemeenteleden hun relatie met de Here God beleven in het leven van elke dag.

De gemeente heeft dus als geheel de opdracht om in kerk en samenleving
-te leven volgens het Woord van God,
-te delen van wat zij heeft ontvangen,
-te helpen waar geen helper is,
-te getuigen van gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt
-en de schepping te beheren als Gods rentmeester

Catharina Mulder schreef dit artikel namens deputaten diaconaat

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 2016

De Wekker | 24 Pagina's

Elke gelovige is een diaken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 2016

De Wekker | 24 Pagina's