Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wedergeboorte in Psalm 87

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wedergeboorte in Psalm 87

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vaak wordt op zendingsdagen of bijeenkomsten Psalm 87 gezongen. In deze psalm wordt geprofeteerd dat Filistijnen, Tyriërs en Moren behoren tot Sion. Filistijnen waren de aartsvijanden. Rahab en Babel worden genoemd. Dat waren machten die altijd een bedreiging vormden voor Israël. Maar als de grote Davidszoon, de Heere Jezus Christus komt zal het lied van de Korachieten vervuld worden. Vijanden zullen vrienden worden.

… die en die is daarin geboren …, Psalm 87: 5m

Na de uitstorting van de Heilige Geest is de exclusiviteit van Israël opgeheven en zal het heil aan alle volken verkondigd worden. Daarom staat er boven Psalm 87 “Sions heerlijkheid”. Het woord dat de Heere tot Abraham sprak: “in u zullen alle geslachten der aarde gezegend worden”, is dan ten volle vervuld. Jood en heiden zullen tot Sion, de Godsstad behoren.

Toekomstig Sion
Midden in het Oude Testament wordt door de Heere het gordijn van het toekomstige Sion even weggeschoven. Heerlijke dingen worden gezien en vermeld! Het zijn dezelfde dingen die in Openbaring 7 worden getoond. Daar is het een grote schare, die niemand tellen kan, uit alle natie en geslachten en volken en talen, die roept: De zaligheid zij onze God, Die op de troon zit en het Lam! Verschillen in ras, taal en huidskleur vallen weg. Van één gemoed en van één gevoelen is men vervuld. God Drieënig wordt grootgemaakt. Eeuwig zingen ze van Zijn goedertierenheen.

Onderscheid
Wel is er een groot onderscheid met andere bewoners van deze aarde. Het gemeenschappelijk kenmerk van de bewoners van Sion is dat zij God kennen. Dat missen wij mensen juist van nature door de val in het paradijs.
Maar de bewoners van Sion zullen “door de predikatie van het Heilig Evangelie tot de kennis van de ware God te hunner tijd gebracht worden”, aldus de Kanttekenaars. God zegt Zelf dat ze Hem kennen. Dat is dus de vrucht van het zendingsbevel: predik het Evangelie aan alle creaturen! Zo kwam het Woord van God ook in ons land. Door het Woord van God komt er kennis van God onze Schepper en van Zijn Zoon door Wie er verlossing en zaligheid is. Kennen wij Hem? Kent u, ken jij Hem? Het gaat niet om verstandelijke en intellectuele kennis, maar om kennen met het hart, geloofskennis. Kennis waardoor een band van liefde kwam. God is immers liefde. Zijn liefde brengt door het geloof ook wederliefde tot Hem in je hart.

Hoe?
Hoe worden we nu burgers van het Koninkrijk Gods? We zijn het niet, maar hoe worden we het? Psalm 87 geeft daar antwoord op. Tot drie keer toe immers wordt gesproken over het feit dat die burgers “geboren” zijn. Door wedergeboorte worden we van dood levend en van vijanden tot vrienden. Daar wees de Heere Nicodemus op. Ondanks zijn theologische kennis was dat voor hem een onbekende zaak. Helaas dreigt dit ook vandaag een vergeten zaak te worden in de kerken. Hoewel onze belijdenis zegt van de wedergeboorte: het is een werk van God dat Hij zonder ons in ons werkt. Het is de Heilige Geest Die het Woord van God als het zaad van de wedergeboorte in het hart tot ontkieming brengt.

Die en die
Als we nu in Psalm 87 horen: ”die en die is daarin geboren”, is het alsof je de blijdschap over de overwinning daarin hoort doorklinken. Werd je ook door Hem overwonnen en ingewonnen? Werd Hij je te sterk? Het zijn er zeer velen. Je zou de tel kwijt raken. Precies als je ’s avonds naar de sterrenhemel kijkt. Je wordt overweldigd door de menige lichtjes. Aan de andere kant: Er is blijdschap in de hemel over één zondaar die zich bekeert. De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn. Ze gaan niet in de grote massa op. Hij kent ze bij name. “Die en die”. Niet één ziet Hij er over het hoofd, zelfs de kleinste niet. Christus zegt: Ik ken de Mijnen en word van de Mijnen gekend.

A. van de Weerd
Ds. A. van de Weerd is emerituspredikant en woont in Nunspeet

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 2016

De Wekker | 28 Pagina's

Wedergeboorte in Psalm 87

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 2016

De Wekker | 28 Pagina's