Wie werpt de eerste steen?
Het is algemeen bekend dat al Gods geboden in de praktijk voor ons niet even zwaar wegen. Een vals getuigenis (roddel en lasterpraat) wijzen we pertinent af, maar we verbinden er meestal geen consequenties aan. Omdat het maar woorden zijn? Omdat niemand er wellicht geheel vrij van is? Of omdat we er vaak niet eens erg in hebben dat we ermee bezig zijn? In elk geval is zonde tegen het zevende gebod iets wat levenslang met je meegaat en vaak ook ingrijpende gevolgen heeft.
‘die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst de steen op haar’, Johannes 8 vers 7b
Aanleiding
De Heere Jezus onderwijst in de tempel het volk in het Koninkrijk der hemelen. Hij leert met name wat de kern van al Gods geboden is en dat je niet zomaar klaar bent met de wet. Toegepast op het zevende gebod zei Hij dat wie een vrouw begerig aanziet al overspel heeft gepleegd en schuldig staat.
De Schriftgeleerden weten wel dat Jezus niet zomaar iemand veroordeelt en bestraft. Hoezeer Hij de wet ook uitdiepte en aanscherpte. Jezus was uiterst streng in Zijn woorden, maar heel mild in Zijn optreden. Daar willen ze Hem op vangen. En toen ze een vrouw op heterdaad hadden betrapt op overspel, meenden ze hun doel te kunnen bereiken.
Hoe zou Jezus hierop reageren? Als Hij de vrouw zou veroordelen en opdracht geven haar te stenigen, dan zouden zij als wetsgetrouwe vromen gesterkt worden in hun vermeende gerechtigheid. Maar als Jezus de zonde zou erkennen en voorts niet zou ingrijpen, dan konden ze Hem beschuldigen van lichtzinnige wetsondermijning. Ze kiezen deze vrouw, omdat de door haar bedreven zonde immers zonneklaar is en omdat iedereen vindt dat zo iemand de doodstraf verdient. De zonde is bewezen. Jezus kan er niet onderuit. ‘Gij dan, wat zegt Gij?’ Daaruit blijkt bepaald niet dat ze te doen hebben met deze zondares, maar alleen benieuwd zijn naar Jezus’ reactie.
Afleiding
Het vreemde is echter dat Jezus niet eens antwoord geeft op hun vraag. Hij doet alsof Hij de Schriftgeleerden niet gehoord heeft, dan wel alsof er zomaar iets is gezegd, wat de moeite niet waard is om erop in te gaan. Jezus bukt zich en gaat met Zijn vinger in het zand schrijven of tekenen. Zomaar. Dat bevreemdt en irriteert de Schriftgeleerden en ze blijven doorvragen. Tot Jezus opstaat en zegt: ‘die van jullie zonder zonde is, werpe als eerste de steen op haar’. Dan gaat Hij verder met het schrijven in het zand. We weten niet wát Hij schreef, maar Zijn houding spreekt boekdelen! Jezus laat duidelijk voelen dat Hij niet onder de indruk is van hun actie. Het lijkt of er maar één zondaar is hier: deze vrouw, betrapt op overspel. Maar Jezus kent hun motieven om met dit geval bij Hem te komen. Hij doorziet hun schijnheiligheid. Kennelijk weegt dat voor Jezus minstens zo zwaar als wat de zondares op haar geweten heeft.
Ontdekking
Terwijl de Heere Jezus blijft schrijven druipen ze één voor één af. Ze laten Hem achter met de vrouw die daar nog steeds stond. Duidelijk is nu dat ál deze mensen zondaren zijn. Met hun weggaan hebben ze dat erkend. Ze hebben niets meer te zeggen, maar moeten zichzelf beschuldigen.
Een ontdekkende en beschamende les! Met hun weggaan wekken ook zij de indruk dat hun zonden minstens zo erg zijn als die van deze vrouw.
Niemand veroordeelde haar, ook Jezus niet. Maar de zonde veroordeelt Hij wel als Hij zegt: ga heen en zondig niet weer. Daar kan ze mee verder. Daar kunnen ook wij het mee doen. We mogen hopen en aannemen dat deze ontmoeting met Jezus een keer in het leven van deze vrouw heeft gebracht. En misschien ook wel van deze Schriftgeleerden en Farizeeën. Gods ontdekkende genade in Jezus Christus doet wonderen: die wendt het oordeel af en schept ruimte voor een nieuw leven. Dankzij Hem die, hoewel onschuldig, wél veroordeeld is: niet gestenigd, maar gekruisigd!
A. den Boer
Ds. A. den Boer is predikant te Tholen en Oud-Vossemeer
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 februari 2017
De Wekker | 24 Pagina's