Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus: Leraar en Therapeut

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus: Leraar en Therapeut

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mattheüs boodschapt ons dat Jezus intensief met mensen omgaat. Daarop aansluitend zoekt Hij assistenten-in-opleiding die zich aan Hem spiegelen. Zou het daar bij een predikantsopleiding niet steeds om moeten blijven gaan?

En Jezus trok rond ... en gaf onderwijs ...en Hij predikte het evangelie van het Koninkrijk en genas ... (Mattheüs 9: 35)

Jezus’ optreden
In kort bestek wordt de rijkdom van Jezus’ optreden geschetst. Hij geeft onderwijs. In Israëls synagogen en zoals bij de Bergrede. In Hem spreekt God. Onderwijzen en verkondigen zijn twee kanten van dezelfde zaak. Het is een wisselwerking. En Jezus ís Zijn boodschap. In tegenstelling tot de farizese rabbi’s die ‘selfie-minded’ optreden, geeft Jezus onderwijs ‘in relatie’. Het gaat erom persoonlijk met Hem verbonden te raken. Door Zijn leer, getrokken te worden tot de Heer! Zo brengt Hij tot geloof! Hij vormt je om. Zijn onderwijs beoogt bekering tot God. Naadloos tekent Mattheüs Jezus als heelmeester.
In het Griekse woord bij Mattheüs horen we het ons bekende woord: therapeut. Bij Jezus vormen rondgaan en ontmoeten, onderwijzen en het Evangelie van het Koninkrijk prediken en genezen van kwalen één geheel. Het is een therapeutisch, helend pakket. Hij heeft de hele mens op het oog.

Drievoudig ambt
Het optreden van Jezus typeert Mattheüs als: met ontferming bewogen. Hier zien we de Heiland van mensen die dolen, omdat er in hun leefwereld alleen mis-leiders zijn. De profeet Ezechiël (hfst. 34) sprak al over trouweloze herders. Maar Jezus openbaart zich hier als de door God beloofde Herder- Knecht. De Goede Herder! In Zijn drievoudig functioneren in opdracht van de Vader.
Als profeet legt Hij Gods heilgeheimen uit en proclameert Gods verlossend handelen. Als priester brengt Hij verzoening tot stand. Hij geeft Zijn leven voor de schapen. Deze priester is zelf het Lam van God. Zijn liefde voor de schapen is gerelateerd aan de liefde tot de Vader en ook de liefde van de Vader. En in die samenhang voorziet Hij een oogst. Met eerst het oog op Israël. En daarna met het oog op de hele wereld. Op weg naar die oogst geeft Hij koninklijk leiding. Hij voltrekt Gods plan. In Hem is het koninkrijk van God gekomen en komt het in heerlijkheid.

Oogst en arbeiders
Zijn herderswerk is in Jesaja 40-55 voorzegd. Dat gaat door tot op het kruis en in het graf en bij de opstanding. Het gaat via Hemelvaart en Pinksteren door tot op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Daar zal het Lam dat Herder is, Zijn schapen weiden in eeuwige heerlijkheid (Openbaring 7: 17)
De volmaakte arbeid van de Herder-Koning geeft werk voor aan Hem verbonden leerlingen. Zo wil de Vader, de Heere van de oogst het.
In de werving van medearbeiders voor de oogst is de verbondenheid aan de Vader cruciaal. Die verbondenheid uit zich in gebed. De beoogde medewerkers voor de oogst mogen herderswerk doen in diepe afhankelijkheid van de Goede Herder. Zo zal het gaan de eeuwen door tot op de dag van de Grote Oogst: Jezus’ Wederkomst.

Fundament
Fundamenteel is het gebed tot God in afhankelijkheid. Jezus spoort aan tot gebed. Let op Zijn eigen gebedspraktijk. De gebeden bij de discipelkeuze en de gebeden tot de Vader voor hen. Voor Zijn assistenten-in-opleiding. Denk aan het gebed voor Simon Petrus. De biddende Herder in Gethsémané. Het hogepriesterlijk gebed in Johannes 17.
De gebedsnacht, zoals vermeld in Lukas 6, die voorafgaat aan de keuze van “de twaalf”. Het belang van de concentratie op Christus in trinitarische setting wordt door Noordmans als volgt kernachtig verwoord: ‘Eén nacht van eenzaam bidden in de wereldgeschiedenis. Een gespannen gesprek van Vader en Zoon en ziet daar rijst uit de stilte van het gebed het fundament der kerk omhoog en de twaalf apostelen worden gekozen.’
Het ‘schip der kerk’ moet Christus als Loods, Leraar, Herder aan boord hebben en naar Zijn stem horen en Hem volgen. In de akoestiek van de schriftuitleg in Vroege Kerk en Reformatie blijven: luisteren en leren. Daarbij waakzaam voor misleiding door pseudoherders met hedendaagse zelfgebrouwen hermeneutieken (uitlegmethoden).
Die heerlijke stem klinkt anno 2017 met onverminderde kracht: ‘En zie, Ik ben met u, al de dagen tot aan de voleinding der wereld. Amen.’ (Mattheüs 28: 20).

A.G. Boogaard
Ds. A.G. Boogaard is emerituspredikant en woont in Rotterdam

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 maart 2017

De Wekker | 24 Pagina's

Jezus: Leraar en Therapeut

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 maart 2017

De Wekker | 24 Pagina's