Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De beste beeldcultuur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De beste beeldcultuur

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het gaat in dit nummer van De Wekker over onze beeldcultuur. Als inleiding daarop wil ik met u mediteren over de beste beeldcultuur. We lezen daarover aan het slot van Psalm 17.

Ik echter zal in het gerechtigheid Uw aangezicht aanschouwen; ik zal, wanneer ik ontwaak, verzadigd worden met Uw beeld (Ps. 17: 15).

Het valt niet te ontkennen: we leven tegenwoordig in een beeldcultuur. De ogen van kleine kinderen worden al getrokken door en naar het beeld en dat geldt eigenlijk van alle leeftijden. Wie kan er nog zonder beeldscherm en telefoonscherm? En tegelijk ervaren we allemaal wat in het boek Prediker staat: ‘Het oog wordt niet verzadigd van zien, het oor wordt niet vol van horen’ (1: 8). Is er iets dat ons oog wél verzadigd van zien, ons oor wél vol maakt van horen? Volgens David is dat er. In zijn gebed, zoals hij dat aan ons toevertrouwt in Psalm 17, vertelt hij ons zijn geheim.

Zien op de HEERE
Het thema van Psalm 17 komt overeen met vele andere psalmen van David. Er zijn goddelozen die hem willen verwoesten, doodsvijanden die hem omsingelen. Hij roept God aan in die benauwende nood en smeekt Hem of Hij wil opstaan en hem wil bevrijden van deze vijanden. Door Gods genade mag David weten dat het in zijn leven anders is dan in dat van zijn benauwers. Hij laat er iets over horen in het laatste vers van Psalm 17.
Het gaat David niet om rijkdom, eer, pracht en praal. Het gaat hem om het leven met de HEERE. Om de nabijheid (‘het aangezicht’) van de HEERE. En David weet: ik kan en durf de HEERE onder ogen komen. Niet om iets in mezelf, maar omdat de HEERE mij door Zijn Geest oprecht heeft gemaakt. En zó kan ik de HEERE in gerechtigheid aanschouwen. Een diepe band aan Hem hebben, omdat Hij mij op het goede spoor heeft gezet.
David is er vast van overtuigd dat de HEERE heel de dag bij hem is. En vandaar dat hij kan zeggen en zingen dat als hij ontwaakt, verzadigd zal worden met Gods beeld. Hij zal dan gelijk weer op de HEERE zien en vol worden van wie Hij is, gedaan heeft en zal doen. Ook in de omstandigheden waarin hij zich nu bevindt.

Kunnen wij dit David van harte nazeggen? Dit is de beste beeldcultuur! Om elke dag op de HEERE te zien en vol te worden van Hem. En om te mogen weten: ik sta recht voor Hem door het werk en offer van Christus. Hij moest er drie uren het aangezicht van Zijn Vader niet voor aanschouwen, opdat wij eeuwig op God zouden kunnen zien. Verzadigd zouden kunnen worden met Zijn beeld door het werk van de Heilige Geest.

Vol worden van de HEERE
De eeuwen door is er nog meer gehoord in deze woorden. Het woord ‘ontwaken’ is ook verstaan als het wakker van Gods kinderen aan de andere kant van de dood bij de HEERE in de hemel. En als wat zij zullen ontvangen na de wederkomst van Christus. Dat geeft óók een mooie zin aan de tekst.
Wat is het troostvol om te mogen weten dat Gods kinderen die ontslapen, bij God zullen ontwaken. En Hem dan in gerechtigheid zullen aanschouwen op grond van het bloed van Christus. En ook dan en nog veel voller zullen zij verzadigd worden met het beeld van God.

Deze tekst doet me vaak denken aan het sterfbed van mijn opa. Ik stond ernaast en vroeg aan hem hoe het was. Hij fluisterde de woorden van Psalm 17: 8 in de oude berijming: ‘Maar, blij vooruitzicht dat mij streelt …’ Zijn gezicht begon te stralen. Regel voor regel zegde hij op. ‘Verzadigd met Uw Godd’lijk beeld’ is de laatste regel. Ik vroeg: ‘Wie is dat Goddelijk beeld, opa?’ Hij fluisterde: ‘Christus’. Gelijk had hij. Heerlijk, als je in je leven op Christus mag zien. Je zult het tot in (de) eeuwigheid mogen doen. Dat is de beste beeldcultuur!

Ds. C.J. Droger is predikant te Vlaardingen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2017

De Wekker | 24 Pagina's

De beste beeldcultuur

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2017

De Wekker | 24 Pagina's