Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nuchter blijven en waken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nuchter blijven en waken

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onlangs vierde ds. D. Visser zijn veertigjarig ambtsjubileum. Kort daarvoor verscheen zijn boek over de verwachting van Jezus’ terugkomst, met de pakkende titel ‘Komt Jezus snel terug?’. Daarom interviewen we hem.

Waar komt uw belangstelling voor de wederkomst vandaan?
“De vragen rond de eindtijd houden mij al bezig vanaf 1972. Toen verscheen het boek De planeet die aarde heette … De auteur Hal Lindsey beschreef daarin Christus’ komst om zijn gemeente op te nemen. Mijn afstudeerscriptie aan de TUA ging over 1 en 2 Thessalonicenzen. In 2002 promoveerde ik op een proefschrift over de passages in deze brieven die over de wederkomst gaan. De titel van deze studie is: ‘Paraklese in het perspectief van de parousie’. Dat betekent: bemoediging in het perspectief van de wederkomst. In beide ben ik ook op zoek gegaan naar de vraag hoe die twee brieven zich tot elkaar verhouden. In de eerste brief lijkt Paulus namelijk te schrijven dat Jezus spoedig terugkomt en in 2 Thessalonicenzen dat er nog veel moet gebeuren voordat Hij terug zal komen.”

Waarom bent u in Potchefstroom in Zuid-Afrika gepromoveerd en niet in Apeldoorn?
“Prof.dr. L. Floor stimuleerde mij om daar te promoveren bij zijn schoonzoon, prof. dr. François Viljoen. Mijn vrouw en ik zijn opgegroeid in Opperdoes en Floor begon daar als predikant.”

Eindtijdvisies
Hoe bent u tot het schijven van dit nieuwe boek gekomen?
“Na mijn promotieonderzoek vroegen geïnteresseerden om een eenvoudige versie van mijn studie. Maar het kwam er maar steeds niet van, totdat in 2014 het boek ‘Wake Up’ verscheen. De eindtijdverwachting die daarin geschetst wordt, vond veel weerklank, ook in onze kerken. Volgens mij worden de Bijbelse gegevens over de eindtijd in dit boek en in andere studies niet juist vertolkt. Daarom schreef ik dit boek. Het eerste deel is een populaire samenvatting van mijn proefschrift. In het tweede deel ga ik op zoek naar het antwoord op de vraag of Jezus snel terugkomt, aan de hand van Mattheüs 24 en Openbaring 20. In het derde deel onderzoek ik welke rol het volk Israël in Gods toekomstplan heeft, aan de hand van de Bijbel. Deel vier is een samenvatting van het boek.”

Waarom hebt u in uw boek de wederkomst van Jezus en de plaats van Israël met elkaar verbonden?
“Er zijn nogal wat uitleggers die op grond van de gelijkenis van de vijgenboom in Mattheus 24: 32-35 beweren dat de wederkomst van Jezus binnenkort moet plaatsvinden, uiterlijk voor 2050. Men denkt dat Jezus met de uitspruitende vijgenboom de stichting van de staat Israël in 1948 bedoelt. En dat Christus zal terugkomen voordat de generatie die dat beleefde volledig zal zijn uitgestorven. Jezus zegt immers in Matth. 24: 34: ‘Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal zeker niet voorbijgaan, totdat al deze dingen gebeurd zijn’. Ik stel in mijn boek dat deze verklaring van de gelijkenis niet juist is. Jezus geeft geen voorspelling van zijn wederkomst na 1948 en voor 2050. Hij gebruikt hier het beeld van de vijgenboom als een algemeen beeld uit de natuur, om zijn discipelen op te roepen nuchter te blijven en te waken met het oog op de verwoesting van Jeruzalem.”

U gaat ook in op het duizendjarig rijk. Hoe lang duurt dat volgens u en wanneer gaat dat beginnen of is het al begonnen?
“Het komt aan op goed lezen van het laatste Bijbelboek. Vaak wordt het chronologisch gelezen. Ten onrechte. De drie visioenen uit Openbaring 20 heb ik in de omgekeerde volgorde bekeken en beschreven. Het laatste visioen is volgens mij het best te begrijpen, omdat het over het laatste oordeel gaat. Daaraan vooraf gaat de regering van Christus, waarin sinds Zijn opstanding en hemelvaart de macht van satan beperkt en gebonden is. Alle getallen in het boek Openbaring worden symbolisch gebruikt, het getal 1000 in hoofdstuk 20 niet uitgezonderd. Met de 1000 jaar wordt geen periode in de geschiedenis aangeduid, maar de volmaakte regering van Christus.”

Plaats van Israël
Kunt u samenvatten wat uw studie naar de plaats van het volk Israël in Gods toekomstplan heeft opgeleverd?
“Uit de Romeinenbrief blijkt dat de Jood Paulus hartstochtelijk betrokken is op het heil van zijn volksgenoten. Hij bidt en werkt voor hun redding. In Romeinen 11: 26 schrijft hij dat ‘heel Israël zal worden behouden’. Daarmee zegt hij niet dat er voor Israël als volk nog een bloeitijd te verwachten is, met een bijzondere plaats in Gods toekomstplan. Paulus spreekt over ‘de redding van heel Israël’ om duidelijk te maken dat er, naast de volheid uit de heidenen, ook een volheid uit de Joden (Gods koninkrijk) zal binnengaan.”

Is Israël naar uw mening sinds de komst van Christus een volk als andere volken geworden?
“Volgens mij mag je dat niet zeggen. Vanwege Gods verkiezing en beloften behoudt Israël zijn voorrangspositie. Na de komst van Christus betekent dit, dat overal eerst de Joden het evangelie van Christus moeten horen. Het is ‘natuurlijker’ dat Joden tot geloof in Christus komen dan niet-Joden.”

Hoe schadelijk is het voor mij om in de komst van een duizendjarig rijk te geloven?
“De tijd zal ons leren hoe Gods toekomstplan er precies uitziet. Op grond van veel Schriftgegevens ben ik tot de conclusie gekomen dat de wereldgeschiedenis niet eindigt met een duizendjarig vrederijk, maar met de komst van Christus en van Gods Koninkrijk. De Zoon van God, die ook de Zoon van Abraham en David is, rondt Gods plan af. Daar mag niets van worden afgedaan, ook niet door Israël een positie toe te schrijven die dit volk na Christus niet meer heeft. Veel christenen, die Jezus Christus van harte als Heiland en Here belijden, zien dat anders. Bij alle - soms grote -verschillen van mening zijn zij voor mij toch broeders en zusters in de Here.”

Toegankelijke uitleg
In het boek gebruikt u een aansprekende werkvorm waarin u met Paulus een gesprek voert. Onderkent u het gevaar dat daarmee de indruk gewekt wordt dat u Paulus woorden in de mond legt?
“Zeker, maar dat is niet mijn bedoeling. Ik heb voor deze vorm gekozen om ingewikkelde zaken, waarover bovendien verschillend gedacht wordt, op een toegankelijke manier uit te leggen. Volgens mijn meelezers ben ik daarin geslaagd. Ik hoop dat meer lezers hierdoor beter zicht krijgen op de Here Jezus en zijn heilsplan met Joden én heidenen.”

Is de ondertitel van het boek: ‘een nuchtere kijk op eindtijdverwachtingen’ ingegeven door het feit dat u een nuchtere West-Fries bent, of heeft dat een andere reden?
Het heeft niet te maken met mijn afkomst, maar met wie ik geworden ben: christen. Paulus doet een appel op allen die in Christus geloven: ‘Laten wij (…) dan niet, evenals de anderen, slapen, maar laten wij waakzaam en nuchter zijn.’ (1 Thess. 5: 6). Daar gaat het uiteindelijk om: nuchter blijven en waken”.

Naar aanleiding van: Dirk Visser, Komt Jezus snel terug? Een nuchtere kijk op eindtijdverwachtingen, Brevier uitgeverij, Kampen, 2017, € 19,90. 223 pagina’s, ISBN 9789492433022.

Ds. D. Visser werd in 1944 geboren in Opperdoes, begon zijn loopbaan als onderwijzer in Veenendaal, diende de kerken als predikant van Nieuw-Vennep, Huizen en Broeksterwoude-Petrus en ging in 2010 met emeritaat.

J.A. Voorthuijzen lid van de redactie

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 november 2017

De Wekker | 24 Pagina's

Nuchter blijven en waken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 november 2017

De Wekker | 24 Pagina's