Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus bij Jinek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus bij Jinek

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jinek had de primeur. Tijdens haar praatprogramma werd de cast van The Passion 2019 bekendgemaakt: ‘En de nieuwe Jezus is …’. Zolang ‘het muziekspektakel van het jaar’ bestaat, worden in kerkelijke kolommen bezwaren geuit. Hoewel de muziek nooit mijn stijl was, en de combinatie van de heilige Bijbeltekst en seculiere liedteksten ook mij vragen gaf, heb ik altijd voorzichtig willen zijn. De Bijbeltekst wérd tenslotte gelezen, en de Geest is vrij en machtig. Vaak moest ik denken aan het vertrouwen van Paulus, dat ‘hetzij met een bijoogmerk, hetzij in oprechtheid, Christus wordt verkondigd’. Maar wat nu allemaal bij Jinek over tafel ging … Vraag: Hoe voelt het om Jezus te zijn? Antwoord: Heerlijk. Vraag: Wat voor Jezus word jij? Antwoord: Niet een Jezus die het allemaal al weet, nee, een die het moeilijk heeft. Producent Eric van Tijn werd gepositioneerd als degene die ‘over Jezus gaat’: ‘Eric is al voor de zevende keer God’.

Lieve mensen van mijn EO (ik weet dat Jinek niet van jullie is): ik verdraag het niet meer! En wat me nog meer spijt: ik kan het ook niet langer dragen. Want de reactie is bekend: het ís ook niet voor jou. De doelgroep bestaat uit mensen die vreemd zijn aan het Evangelie. Goed, loffelijk streven, maar dan moet ik als christen het getuigenis van de Christus toch wel kunnen dragen in mijn gebed? Weldadig was bij Jinek de terughoudendheid van verteller Martijn Krabbé. Hij gaf aan al verschillende keren medewerking te hebben geweigerd: zou hij immers wel geloofwaardig zijn, als hij geen verbinding kon maken met de mensen die het verhaal geloven? ‘Het gaat tenslotte niet om ‘mijn presence’, maar om het verhaal’. Bij een verteller met zo’n houding, krijg ik weer wat hoop op een of andere geraakte Romeinse hoofdman. Maar stel, dat de Here Jezus daar bij Jinek zelf aan tafel zou hebben gezeten … Het zou mij het minst verbazen als Hij gezwegen had.

Han Schenau

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 2019

De Wekker | 24 Pagina's

Jezus bij Jinek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 2019

De Wekker | 24 Pagina's