Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uitverkoren in Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uitverkoren in Christus

De troost van de uitverkiezing (Interview met ds. K. Hoefnagel)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dominee Hoefnagel raakt er niet over uitgepraat: het onbeschrijflijke wonder en de troost van de uitverkiezing. ‘Ik vraag niet naar God, maar Hij vraagt naar mij. En als Hij je trekt, dan moet je wel achter Hem aan gaan.’

Pastoraat
In het pastoraat krijgt ds. Hoefnagel uit Meerkerk veel te maken met vragen rondom de uitverkiezing. Zo geeft hij op diverse platforms antwoorden aan jongeren die hem vragen stellen. “Veel vragen hebben te maken met de verhouding tussen uitverkiezing en eigen verantwoordelijkheid. Als ik hierop een antwoord probeer te formuleren, laat ik onze eigen verantwoordelijkheid overeind staan. God spreekt ons in de Bijbel daar altijd op aan. Hij zegt niet: je moet uitverkoren zijn. Met dat uitgangspunt zou je ook alle motivering om te preken en te evangeliseren weghalen. De Heere Jezus hoor je hier ook niet over. Hij roept om het evangelie te geloven. Dat moeten we zo ook laten staan. Andere mensen zeggen rondom het thema uitverkiezing al snel: er zijn ook mensen die verloren gaan. Zo zou je dat inderdaad kunnen zeggen. Maar waarom gaan mensen verloren? God zegt: Ik heb geen lust in de dood van goddelozen. Als wij het evangelie verwerpen, komt dat niet omdat God ons niet verkiest, maar omdat wij God niet verkiezen.”

Heeft u zelf geworsteld met de vraag of u uitverkoren bent?
“Nou, om eerlijk te zijn niet. Wat ik wel heb geleerd, is dat ik van nature een verloren mens ben. Dat is nu juist de ontdekking: dat de Heere Jezus gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Hoe meer je jezelf leert kennen, hoe meer je Gods verkiezende liefde ervaart.”

Uitverkoren in Christus
“Er zit ontzettend veel troost in de uitverkiezing. Het is heel belangrijk wat Petrus verschillende keren zegt, dat we uitverkoren zijn in Christus. Dit is het antwoord op veel vragen. De redding van verloren mensen is mogelijk gemaakt door Christus, die de Uitverkorene van de Vader was, maar tegelijk ook de Verworpene - vanwege onze zonden. Dan komt de verwerping ook in een heel ander licht te staan: die wilde de Zoon op zich nemen. Als dat evangelie gepredikt wordt, kun je toch niet anders dan constateren dat de Heere het ons heel moeilijk maakt om verloren te gaan.” Ds. Hoefnagel maakt een toespeling op de verhuizing die eraan zit te komen vanwege zijn emeritaat: “Het huis boven, dat niet met handen is gemaakt, is makkelijker te krijgen dan een huis hier beneden. Je hoeft er ook nog eens niets voor te betalen. Daar zorgt de Heiland voor. Het huis is gekocht met de prijs van zijn dierbaar bloed.”

“Het uitgangspunt dat we verkoren zijn in Christus behoedt voor speculaties over de precieze aard van de uitverkiezing. Heel belangrijk is dat God niet alleen in zijn Zoon een welbehagen heeft, maar door Hem ook in ons. Een moeilijk woord, welbehagen. We bedoelen er de drijfveer in God mee om zondaren te redden. Het is Gods liefde die besloten heeft om zijn Zoon te zenden tot een verzoening van de zonde. Het gaat erom wat Gód gedaan heeft. Het avondmaalsformulier formuleert dat zo mooi: Voor God de zonde ongestraft liet blijven, heeft Hij die aan zijn lieve Zoon Jezus Christus met de bittere en smadelijke dood van het kruis gestraft. Dat is het geheim waarom ik zalig ben. Het ligt vast in God, Die het besloten heeft. Je kunt nooit buiten Gods verkiezende liefde vallen, al zondig je elke dag weer opnieuw. Aan mijn geloof komt zoveel tekort, maar ik geloof het wél. Ik blijf vragen: Ik geloof Heere, kom mijn ongeloof te hulp.”

Prediking
Moeten verkiezing en verwerping in de prediking naar voren komen?
Ds. Hoefnagel formuleert voorzichtig: “We moeten niet beginnen waar God begint. Het werkt niet als we beginnen bij de uitverkiezing, en het is nog on-Bijbels ook. Je kunt namelijk niets zeggen over de uitverkiezing buiten het geloof in Christus om. Waar God begonnen is in zijn verkiezende liefde, daar moeten wij door het geloof eindigen. Dat betekent eigenlijk dat we alleen maar over Gods verkiezing kunnen stamelen. Het is zo’n groot wonder! Je voelt aan of er in een preek alleen maar over de uitverkiezing gepraat wordt in beschouwende zin, of ook eruit.”

En wat betreft de keerzijde van verkiezing?
“Ja, ook die moet in preken aan de orde komen. Maar dan wel als een waarschuwing. Een waarschuwing in de geest van de Heere Jezus in de geest van de liefde dus. Over verwerping mag je nooit koud en hard praten. We moeten deze wel zien als een realiteit waar de Bijbel concreet over spreekt. Verwerping is altijd een gevolg van ongeloof, de grootste zonde. Het leven is geen spelletje! Twijfelen aan Gods verkiezing of twijfelen of Gods verkiezing wel voor jou persoonlijk bedoeld is, is God naar beneden halen. Hij belooft het eeuwige leven. Het enige wat wij moeten doen is daaraan vasthouden. Maar zo simpel willen we het blijkbaar niet.”

Verbond en verkiezing
“Misschien is dit een gemeenplaats, maar het verbond valt niet onder de beheersing van de uitverkiezing. Het is eerder andersom: juist het verbondskind gaat het wonder begrijpen van God die het verbond heeft opgericht. De Heere werkt en verkiest verbondsgewijs. Dat zien we al in het Oude Testament. In Jakob verkiest God Israël als de natie om een verbond mee aan te gaan. Tegelijkertijd moet dat hele volk Gods liefde persoonlijk leren kennen. Nieuwtestamentisch maken ook wij, als leden van de gemeente, deel uit van dat verbond. Hoewel Paulus duidelijk zegt dat het niet alles Israël is wat Israël genoemd wordt, is dat wel een enorme rijkdom. Dat zien we ook in de manier waarop de Dordtse Leerregels spreken over jonggestorven kinderen van gelovige ouders. De Heere zegt tegen hen: Ik ben uw God! Hij openbaart zich als de God van het verbond, dat zegt zijn Naam al. Daarom behoren de kinderen van de gemeente gedoopt te zijn. God baant voor hen de weg naar zijn koninkrijk met beloften.”

Ds. Hoefnagel wil het volgende meegeven aan mensen die worstelen met de vraag of ze uitverkoren zijn: “Leer worstelen met Gods genade die er is. Worstel niet met jezelf om een misschientje, maar worstel met Gods uitgestoken hand. Hij komt naar ons toe in de Bijbel, in de preken, met zijn belofte die verzegeld is aan je gedoopte voorhoofd. Kijk vanuit een ander perspectief. De uitverkiezing is geen discussiestuk, maar een oneindig wonder. Daarom hebben we een eeuwigheid lang nodig om Hem daarvoor te loven en te prijzen.”

Carin Slotboom-Meijers interview

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 2019

De Wekker | 24 Pagina's

Uitverkoren in Christus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 2019

De Wekker | 24 Pagina's