Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WOORDENSCHAT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WOORDENSCHAT

Geduld

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Bijbel vertelt ons dat de HEERE barmhartig, genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw is. Dat hebben mensen niet over Hem bedacht; zo heeft Hij het Zelf gezegd. Je kunt dat lezen in Exodus 34: 6. De echo daarvan klinkt na in Psalm 86: 15, 103: 8, 145: 8 en Jona 4: 2. Een van de kenmerken van de Heere is ‘geduld’. Letterlijk staat er: lang van adem. Het is het tegenovergestelde van ongeduld, opvliegendheid. De Heere verdraagt heel veel van ons in Zijn geduld. Want Hij vergeeft liever dan dat Hij straft. Elke keer dat Hij oproept tot bekering is dat een bewijs van Zijn geduld (2 Petr. 3: 9). In het Nieuwe Testament blijkt geduld vooral een kenmerk van het leven met de Heere te zijn. De christelijke liefde is geduldig (1 Kor. 13: 4). Een christen wacht geduldig op de dag van de verlossing (Jak. 5: 8). Je moet als christen ook een lange adem hebben, kunnen wachten op de vervulling van de beloften en volharden in geloof (Hebr. 6: 12). Geduld is vrucht van de Heilige Geest (Gal. 5: 22). Christenen zijn ook geduldig naar elkaar toe (Kol. 3: 12), omdat ze beseffen hoeveel geduld de Heere met hen heeft.

Dat we geduldig met elkaar om moeten gaan, is dus duidelijk. Maar kun je ook te geduldig zijn? Je zou zeggen van niet. Als ons geduld maar een klein beetje zou lijken op het geduld dat de Heere met ons heeft, mogen we wel heel geduldig zijn. We verdragen en vergeven, gaan een tweede mijl. Timotheüs mag indringend preken, maar altijd met het nodige geduld (2 Tim. 4: 2). Een misplaatst geduld, zoals dat van Eli die zijn zoons niet echt aansprak op hun slechte gedrag, is niet goed (zie ook Openb. 2: 20).

Ds. A. Th. van Olst is predikant te Antwerpen-Deurne en lid van de redactie

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 2019

De Wekker | 24 Pagina's

WOORDENSCHAT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 september 2019

De Wekker | 24 Pagina's