Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Een kind is ons geboren.”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Een kind is ons geboren.”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jes. 9 : 5

Eene blijde tijding verkondigt Israëls Ziener, die, van de berghoogte der goddelijke openbaring, het licht der toekomst op het donkere heden laat vallen, ’’t Is eene goede tijding uit verren lande, die als koud water de vermoeide ziel verkwikt. Eeuwenlang is hoopvol naar de komst van den Verlosser uitgezien. En nu hooren we, dat een volk, in duisternis gezeten, een groot licht zal aanschouwen. Dat licht zal van een kindeken uitgaan. Dat kindeke is geboren te Bethlehem. Voorzegd door de profeten, aangekondigd zelfs door een engel uit den Hemel, vereenigen wij ons in den geest met alle aanbidders van dit kindeke om de kribbe te Bethlehem. Ontvangen uit den H. Geest, geboren uit de maagd Maria, noemt men zijnen naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst. En in eenen adem werd van dat kindeke getuigd : «een Zoon is ons gegeven en de heerschappij is op Zijnen schouder.»
O, wonder aller wonderen ! Hoe goddelijk is de oorsprong, hoe vol majesteit zijn die namen en hoe onuitsprekelijk is de genade in de gifte van dien Zoon. Wel mag een engelengestalte en een engelenmond de eerste prediking doen hooren van de vervulling dier belofte, thans bij vernieuwing door de kerk des Heeren met blijdschap op aarde herdacht.
In dat kindeke aanschouwen wij het beloofde vrouwenzaad, dat der slangenkop vermorselen zal. Profeten en koningen hebben begeerd zijn dag te mogen zien. Van datzelfde kindeke werd later, van uit de hoogwaardige heerlijkheid, aan de boorden van den Jordaan getuigd : «Deze is mijn geliefde Zoon, in denwelken Ik mijn welbehagen heb.»
Welk eene samenvoeging van allerdiepste vernedering en oneindige heerlijkheid ! Gods geliefd kind Jezus in een beestenkrib ! Voor Hem geene plaats in de herberg. Hij, die mede-Schepper is van ’t heelal, geworden als onzer één, uitgenomen de zonde. En dat alles vrijwillig, uit eeuwige en ondoorgrondelijke liefde. Want dat kindeke is gekomen om licht te ontsteken in de duisternis, om vrijheid uit te roepen voor gevangenen, om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. Tot die ellendigen, die verloren zijn, in Adam ons verbondshoofd, behooren we allen van nature. Met ons geheele geslacht liggen wij door de zonde midden in den dood. In die ellende daalt Gods Eeniggeborene vrijwillig af. Hij vernedert zich tot den dood des kruises, opdat Hij redden en zaligen zoude, die buiten en zonder Hem voor eeuwig moesten omkomen. Kom dan en span de snaren uwer blijde harp, gemeente des Heeren ! en roept Gods weldaden uit. Verkondigen wij het van Oost tot West en van Zuid tot Noord ; want er is stof tot blijdschap, die al den volke wezen zal.
Zwijg voor een oogenblik, gij stemme des zuchtens en des geweens, want er is hulp besteld bij eenen Held.
Zwijg, gij machtigste aller tyrannen, want de Zone Gods is geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zoude. Zwijg, o alle gij wijsgeeren der heidenen! die in allerlei orakeltaal de volken verblind, want: «Een kind is ons geboren !»
Dat kindeke zal opgroeien tot een Man. En al blijft deze zich in nederige dienstknechts-gestalte openbaren, toch zal Hij de wijsheid der wijzen doen vergaan. Het verstand der verstandigen zal Hij te niet maken. Armen en ellendigen daarentegen zal Hij tot een toevlucht wezen. Juich dan, gij gansche aarde ! ja juicht van vreugde, o alle gij volken, tot wien het dierbaar Kerstevangelie komt. Verhef met lofgezangen den naam des Heeren, gij allen, die den Heere vreest. De Heere gedenkt Zijn verbond, en de Allerhoogste vervult Zijne beloften. Al zou dan alles wankelen wat zeker is, — al zinken de troonen der vorsten inéén en al gaan de koninkrijken dezer wereld voorbij, — al wordt de toekomst steeds donkerder en al vermenigvuldigen de ellenden op dezen wereld bij den dag, — al zien wij, dat alle vijanden samenspannen tegen Gods hoog en heilig gezag, — zoolang dat Evangelie ons verkondigt wordt, van den Zoon ons gegeven, blijven we vol moed en hope. Gods heilig kind Jezus kwam op aarde om smaad te dragen. Maar door vernedering en lijden heeft Hij voor allen, die in Hem gelooven, den weg gebaand tot eeuwige heerlijkheid.
Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden!

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 december 1890

Het Wekkertje | 4 Pagina's

„Een kind is ons geboren.”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 december 1890

Het Wekkertje | 4 Pagina's