Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ziende op Jezus (V - Slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ziende op Jezus (V - Slot)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

»Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus.” Hebr. 42 : 2a

Hoeveel kan geleden en verdragen worden, als het oog maar op Jezus mag gericht zijn. Is het groene hout niet gespaard, wal zal dan het dorre wedervaren?! De dienstknecht is niet boven zijnen Meester. Dezelfde beginselen, die haat en vijandschap tegen Jezus deden openbaar worden, bestaan nog. De aard van Satans rijk is met den loop der eeuwen niet veranderd.
De deftige vroomheid der Farizeën en de ernstige nauwgezetheid van de Schriftgeleerden, door Jezus ontmaskerd en in liet juiste licht te aanschouwen gegeven, staat met een veelvoudig wee in de H. S, geteekend. Johannes de Dooper was gekomen noch etende noch drinkende, en men zeide van hem: »hij heeft den duivel;” de Zoon des Menschen is gekomen etende en drinkende en van Hem zeide men, dat Hij een vriend van tollenaren en zondaren was. En Jezus oprechte discipelen? Ging het hun ooit anders? Vraagde men op den Jeruzalemschen Pinksterdag niet, spottend en honend: Zijn niet allen, die daar spreken, Gallileërs ? Wie Jezus wil volgen in gehoorzaamheid des geloofs en daarbij rekent op de goedkeuring of toejuiching van menschen, kan nooit anders dan teleurgesteld uitkomen. Ziende op Hem weet ge immers, dat Jezus den kruisweg heeft bewandeld en van zijn eigen volk is veracht en uitgeworpen. Als de zoon des timmermans, als de man uit Nazarèth, — zóó gering in naam en afkomst merkte men Hem aan, die de Zoon was van Gods welbehagen.
Tot in Zijn bange stervensure heeft de smaad en de laster Hem achtervolgd. Stervende aan het vloekhout, terwijl zijn gezegend hoofd met bloed en wonden was overdekt, blijft, in al zijne vernedering en in al zijn lijden, Christus het voorwerp des geloofs, de verlustiging van al Gods heiligen.
Maar dit niet alleen. Op de vernedering volgde de verhooging van den Zaligmaker. Hij is wel gestorven, maar ook opgestaan uit de dooden, opgevaren ten Hemel en gezeten aan de rechterhand der kracht Gods in de hoogste hemelen.
Ziende op Hem, mag derhalve uw gezichteinder zich verder uitstrekken dan tot het akelig en somber Golgotha.
Met eer en heerlijkheid zien wij Jezus gekroond, die een weinig minder dan de engelen geworden was, vanwege het lijden des doods, opdat hij door de genade Gods voor allen den dood smaken zou.
Is het hoofd met zooveel luister en heerlijkheid gekroond, ook de leden Zijns lichaams zullen met Hem, die het Hoofd is, verheerlijkt worden. Zie dan op Hem, worstelaar en kruisdrager! Zie op Hem, gesmaadde en verachtte discipel! Zie op Hem, als gij gescholden, gelasterd, benauwd en verdrukt wordt, kinderen Gods! Uw lijden op deze aarde is niet te waardeeren met de heerlijkheid, die aan u zal geopenbaard worden. Uwe reis door de woestijn duurt maar kort; — uw lijden is als een lijden van tien dagen. In al uwe beproevingen slaat de goede Herder Zijne schapen nauwkeurig gade, In al hunne benauwdheden is Hij benauwd geweest. Verzocht in alles, doch zonder zonde.
Wil Gods wijsheid u beproeven, keurt de hooge Majesteit in de hemelen het nuttig en goed u door lijden te heiligen, eenmaal zult ge Gods wijze bedoelingen verstaan en Zijne liefde, daarin geopenbaard volkomen kennen.
Ziende op Jezus wordt al uw lijden verzacht, en in uw beker, hoe bitter deze ook zij, zal Jezus aanhoudend balsem der vertroosting mengen. Ziende op Hern wendt gij uwe oogen van de aarde en van al het aardsche, om, naar boven blikkend, de stad te verwachten, die fondamenten heeft, welker kunstenaar en bouwheer God is. En terwijl ge opziet naar boven door’t geloof, roept uw getrouwe God en Zaligmaker u toe: »in de wereld zult ge verdrukking hebben; maar hebt goeden moed; Ik heb de wereld overwonnen !” Laat de toekomst dan donker, laten de vijanden machtig zijn, laat uwe ziele geduriglijk met vreezen en beven zijn vervuld, maar de Heere is en blijft getrouw. En nu in deze zoo bange tijden het eene volk tegen het andere volk opstaat, de getrouwen onderde menschenkinderen weinige zijn geworden, — nu de waarheid struikelt op de straten en degenen, die zich tegen de ongerechtigheid stellen, vervolgd worden, — nu de menschen, die broeders en zusters heetten, elkander haten en benauwen, zoodra men in zijn oordeel maar van anderen verschilt, — zie, nu is het te meer noodig om op Jezus te zien.
Kinderen Gods! Zie niet op uzelven, noch op elkander, maar zie eenig en alleen op Jezus, dan zult ge niet wankelen in uw geloof; dan zult ge niet bezwijken of verflauwen in de liefde. Dan zult ge ook niet wanhopen aan de toekomst.
Zalig zijt gij, als u de menschen smaden en vervolgen, en liegende alle kwaad van u spreken om Mijnentwil.
Verblijdt en verheugt u, want uw loon in groot in de hemelen; want alzoo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1892

Het Wekkertje | 4 Pagina's

Ziende op Jezus (V - Slot)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 augustus 1892

Het Wekkertje | 4 Pagina's