'Minister!' 'Arts!' 'Ingenieur!'
Kwaliteit vakonderwijs onder de loep
Wat willen jullie later worden? Tientallen handen schieten de lucht in. Minister! Arts! Ingenieur! De kinderen in de schoolklas in Ethiopië hebben geen gebrek aan ambitie. Net als overal zijn beroepen waar een hoge opleiding voor nodig is populair. Terwijl de kans groot is dat de meeste kinderen een eenvoudiger beroep zullen uitoefenen, zoals loodgieter, timmerman, secretaresse of lerares. Áls ze al een baan vinden.
Het duurt nog even voor déze kinderen de arbeidsmarkt op gaan. Woord en Daad beziet al jaren hoe jongeren het best voorbereid kunnen worden op hun stap naar de arbeidsmarkt. Doorstromen naar hoger of universitair onderwijs kan zo’n stap zijn. Jongeren met talent en capaciteiten kunnen een beurs krijgen van Woord en Daad. Daarnaast stromen er door naar lager of middelbaar beroepsonderwijs. En voor kinderen die vroegtijdig de basisschool of middelbare school verlaten, zijn er korte, praktische beroepstrainingen. Juist voor kinderen uit achterstandssituaties kan dit net de extra steun zijn waarmee ze meer kans krijgen op een baan.
Woord en Daad vindt dat de kwaliteit van beroepsopleidingen hoog moet zijn. Jongeren uit armoedesituaties missen vaak de juiste vaardigheden en netwerken om een baan te bemachtigen. Door een opleiding te bieden die ook aandacht besteedt aan werkhouding, zelfvertrouwen en arbeidsethiek, kunnen ze deze achterstand compenseren. De school helpt bij het vinden van een baan via de zogenaamde job & business centers, of coacht bij de opstart van een bedrijfje. Training in het voeren van sollicitatiegesprekken en het opstellen van arbeidsvoorwaarden hoort daar allemaal bij.
Een beroepsopleiding die kwalitatief goed onderwijs biedt, kost veel. Er zijn veel goede materialen en gereedschappen nodig. Beroepsopleidingen waar jongeren alleen vanaf het schoolbord een vak leren, zijn helaas nog geen uitzondering. Goede docenten zijn ook een voorwaarde. Vaak zijn lerarenopleidingen nauwelijks voorhanden. Woord en Daad investeert daarom in training en bijscholing. Ook werken we steeds meer met uitwisselingsprogramma’s tussen Nederlandse en buitenlandse beroepsopleidingen. Een goed netwerk met bedrijven in de omgeving is ook onmisbaar. Bedrijven zien soms ‘hiaten’ in het onderwijs, waarmee we onze winst kunnen doen.
Het is mogelijk dat de nationale overheid het werken aan goed beroepsonderwijs bemoeilijkt. Bijvoorbeeld door een oud leerplan te hanteren, dat niet op de praktijk is afgestemd. Woord en Daad wil dan het gesprek aangaan. Zodat uiteindelijk álle jongeren –dus ook de Ethiopische loodgieter of arts in spe- een goede voorbereiding ontvangen op hun toekomst.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2006
Werelddelen | 24 Pagina's