Aandacht voor eerlijk handelen stijgt
De aandacht voor eerlijk handelen in de Woord en Daad-achterban is tussen 2008 en 2011 toegenomen. Donateurs van Woord en Daad kopen nu vaker fairtrade-producten en praten meer over eerlijk handelen.
Dat blijkt uit een vergelijkend opinieonderzoek. Van najaar 2008 tot najaar 2010 voerde Woord en Daad de bewustwordingscampagne ‘Eerlijk handelen, samen doen!’. Deze wilde de achterban aan het denken zetten over eerlijke handel –een steeds belangrijker wordend thema– en de bijdrage die een consument daaraan kan leveren.
Het percentage mensen dat tijdens het boodschappen doen wel eens, of zelfs regelmatig fairtrade-producten koopt, steeg van 44 procent (2008) naar 59 procent (2011). Bovendien gaf 48 procent begin 2011 aan meer over het thema na te denken.
‘Ook in de handel worden we geconfronteerd met de gebrokenheid door de zondeval’, zegt een ondervraagde. ‘Het is beschamend dat we zo worden meegezogen in het materialisme en zo weinig denken aan onze naaste in nood en armoede.’
De komende 2,5 jaar vraagt Woord en Daad samen met ZOA-Vluchtelingenzorg opnieuw aandacht voor dit thema in de campagne ‘Wees eerlijk’. Deze wordt medegefinancierd door het ministerie van Buitenlandse Zaken en heeft tot doel met name vmbo-scholieren te laten nadenken over hun (duurzame?) leefstijl. De campagne start na de zomervakantie.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 2011
Werelddelen | 24 Pagina's