Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goed bezig!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Goed bezig!

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Goed bezig! dit jaar telkens aandacht voor een positieve ontwikkeling die zowel het werk van Woord en Daad raakt, als dat van de Nederlandse politiek. Het effect van beleidsbeïnvloeding is niet altijd direct zichtbaar, maar wel onmisbaar in de strijd tegen armoede.

DEN HAAG: DUURZAME HANDEL MET VERWEGGISTAN
Thee, soja, katoen, vis, koffie, cashewnoten, cacao, tropisch hardhout, elektronica. Allemaal producten waarvan dagelijks grote hoeveelheden naar Nederland komen. Producten die deels uit armere landen komen in Afrika, Azië en Latijns- Amerika.
Wie verdient er aan de handel in deze producten? Tussenhandelaren uit landen ver weg? Nederlandse importeurs, verwerkers of winkelketens? Helaas verdienen mensen in ontwikkelingslanden niet altijd zoveel aan de export naar Nederland en andere rijke landen. Ontwikkelingslanden exporteren vaak ruwe grondstoffen en onbewerkte materialen. Ze hebben weinig capaciteit om producten te bewerken en zo al in eigen land waarde eraan toe te voegen. Daardoor houden ze er ook minder aan over. Gelukkig investeert onze regering steeds meer in duurzame handel met ontwikkelingslanden. De mogelijkheden om in het ontwikkelingsland zelf exportproducten te bewerken moeten versterkt worden. Zodat zo’n land er zoveel mogelijk aan verdiend heeft voordat het product in het laadruim terechtkomt.

ZUID-AFRIKA: NIET ALLE FAIRTRADE IS EVEN EERLIJK
Steeds meer mensen in Nederland zijn bereid eerlijke producten te kopen. Maar helaas is niet elk product dat het Fairtradelogo draagt even eerlijk. Dat blijkt als we Zuid-Afrika bezoeken in het kader van de campagne Wees Eerlijk. We spreken met een organisatie die fairtrade voedselproducten exporteert naar, met name, Nederland en Engeland: smakelijke tomatensaus bijvoorbeeld, of mixen van zout, peper en kruiden, die door Zuid-Afrikaanse arbeiders worden bereid en ingepakt. De werknemers krijgen hiervoor eerlijk betaald.
Deze eerlijke smaakmakers hebben in de supermarkt echter concurrentie van andere fairtrade specerijen. Wat blijkt? Als de boer die de peper verbouwt een eerlijke prijs krijgt voor zijn werk, mag het product al ‘fairtrade’ worden genoemd. Ook als het hele verdere productie- en verpakkingsproces vervolgens in Nederland gebeurt. Lekker goedkoop voor de producent, maar geen arbeider in een arm land die er iets aan verdient… Het goede nieuws? Dit is te ontdekken door even op het etiket te kijken. ‘Made in’ Zuid-Afrika, India of Guatemala betekent dat het daar is verpakt en verwerkt. Meer mensen verdienen dan dus een eerlijk loon. ‘Made in Holland’ betekent: minder arme mensen profiteerden mee.

Dit artikel werd u aangeboden door: Woord en Daad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 2014

Werelddelen | 24 Pagina's

Goed bezig!

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 2014

Werelddelen | 24 Pagina's