Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

'Een voorrecht om een jaar met zo'n klas op te trekken'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Een voorrecht om een jaar met zo'n klas op te trekken'

Leerkracht op een basisschool in Ethiopië

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

NAAM: Fitsum Mekonnen
LEEFTIJD: 25
BEROEP: leerkracht, ‘Kindergarten’ (kleuterschool) bij Hope Enterprise, Gambella, Ethiopië

HEB JE WEL EENS TRAININGEN GEVOLGD OP HET GEBIED VAN ONDERWIJS?
Jazeker. Ik heb vijf verschillende trainingen gevolgd. Achtereenvolgens ‘De kunst van het lesgeven’, ‘Ouders als ouders’, ‘Hoe ondersteunen we kinderen en hun ouders’, ‘Hulpbehoevende kinderen begrijpen en ondersteunen’ en ten slotte ‘Actieve leermethodes’. Deze cursussen werden in verschillende periodes gegeven op het hoofdkantoor van Hope in Addis Abeba.

WAAROM STA JE VOOR DE KLAS?
Voor mij geldt dat ik met liefde en toewijding betrokken ben bij het lesgeven aan kinderen. Om die houding gaat het, mijns inziens. Ik houd ervan om mijn tijd met de kinderen door te brengen. Hen begeleiden, ondersteunen en helpen. De kinderen komen vanuit verschillende achtergronden met verschillende behoeften bij ons op school. We kennen elkaar niet, het is aanvankelijk soms moeilijk met elkaar communiceren, maar in de loop van de tijd maken we het met elkaar. Wat in mijn beleving heel belangrijk is: dat we met elkaar bidden, aan het begin en het eind van de dag, maar ook de liederen van God zingen.

WAT IS DE KRACHT VAN DE PROJECTEN VAN HOPE ENTERPRISE?
Sinds haar oprichting heeft Hope Enterprise heel veel werk verzet. Dat maakt onze organisatie voor mij tot een van de meest gerespecteerde hulporganisaties. Ik zie in de praktijk dat Hope steun geeft aan wezen en kwetsbare kinderen, zonder onderscheid te maken. Hope Enterpise geeft hoop en leven aan hen die hun hoop verloren. Dat is, geloof ik, waar God echt van houdt.

WAARVAN DENK JE: DAT KAN BETER?
Verbetering zou kunnen door slaapzalen te creëren voor deze studenten, omdat de meerderheid thuis in slechte omstandigheden leeft. Daarnaast zijn de salarissen niet zo aantrekkelijk voor veel leerkrachten. Daarom is er ook veel verloop onder de docenten. Het is belangrijk om aandacht te hebben voor dit probleem. Er moet een manier gevonden worden om het beste uit docenten te halen.

BEGRIJP JE DAT REBECCA ZICH VERBAASDE OVER LEERLINGEN DIE VRIJ KRIJGEN BIJ AFWEZIGHEID VAN HUN LERAAR?
Ja dat begrijp ik zeker. Als leraren naar een training zijn, hebben we helaas niet genoeg mensen beschikbaar om de afwezige leraren te vervangen. Kinderen vrij geven is dan de enige optie voor ons.

NAAM: Rebecca Hermans- Braaksma
LEEFTIJD: 25
BEROEP: leerkracht, groep 4, Gideonschool (Nieuwerkerk aan den IJssel)

JE BENT AAN HET BEGIN VAN DIT JAAR IN ETHIOPIË GEWEEST. WAT WAS DE REDEN VAN JE BEZOEK?
Mijn vader geeft regelmatig trainingen binnen het onderwijsveld. In het voorjaar bezocht hij Ethiopië voor een training. Omdat ik nieuwsgierig was naar het leven en onderwijs daar, ging ik met hem mee. Het leek me leuk hem aan het werk te zien. Woord en Daad vroeg me mee te werken aan een leskist over Ethiopië.

WAAROM STA JIJ VOOR DE KLAS?
Ik vind het echt een voorrecht om een jaar lang met een klas op te trekken. Ik hou vooral van gesprekken over God. De meeste kinderen in mijn klas zijn niet kerkelijk betrokken. De kinderen horen Bijbelverhalen voor het eerst. Bij mij in de klas lachen ze bijvoorbeeld als ik over de wonderen van Jezus vertel. Dat een man eerst jarenlang ligt en niks kan en dan opeens door de tempel huppelt, daar snappen ze niks van.

JE HEBT ONDERWIJSPROJECTEN VAN HOPE ENTERPRISE GEZIEN. WAT IS DE KRACHT VAN DEZE PROJECTEN?
De kracht is voor mij dat de allerarmste kinderen daar overdag veilig zijn, eten, drinken en kleding ontvangen. En natuurlijk ook dat ze door het onderwijs kansen krijgen voor ‘later’.

WAARVAN DENK JE: DAT KAN BETER?
Ik ontdekte dat het verloop van leerkrachten enorm is. Wanneer een leerkracht elders meer geld kan verdienen, vertrekt hij vaak. Trainingen verbeteren de docent, maar dus niet altijd de school: getrainde leerkrachten gaan namelijk eerder weg. Ik vind het belangrijk dat salarissen binnen de organisatie zo worden ingevuld dat leerkrachten minder snel vertrekken. Natuurlijk zou het ook mooi zijn als ze van binnenuit gemotiveerd zijn om zich blijvend aan een school te binden.

WAT VOND JE HET MEEST OPMERKELIJK?
Het is ook heel frappant om te zien hoe tijden door elkaar lijken te lopen in Ethiopië. Ik zag bijvoorbeeld een man op een combinatie van paard en wagen gebruik maken van zijn smartphone. Verder heb ik echt bewondering voor de investering van leerkrachten om naar trainingen te komen. Eén groep reisde maar liefst zeven uur! Vervanging van de leerkracht bleek daar niet zo belangrijk als in Nederland. Mijn eigen klas in Nederland had twee weken een andere leerkracht. Hun leerlingen werden met de hele school bij één leerkracht gezet of ze kregen gewoon vrij...

Dit artikel werd u aangeboden door: Woord en Daad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 2014

Werelddelen | 24 Pagina's

'Een voorrecht om een jaar met zo'n klas op te trekken'

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 2014

Werelddelen | 24 Pagina's