Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR RAADS- EN STATENLEDEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR RAADS- EN STATENLEDEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

TELEFONISCHE HULPDIENSTEN

Inleiding

In het geheel van de hulpverleningsinstanties krijgen de telefonische hulpdiensten steeds grotere bekendheid. Ons land telt thans een kleine dertig telefonische hulpdiensten. Waren deze voor hun financiën aanvankelijk afhankelijk van onder meer de opbrengsten van koliekten in kerken en van vrijwillige giften, sinds 1968 kunnen zij aanspraak maken op subsidie: eerst van het rijk (via de Rijkssubsidieregeling Maatschappelijke Dienstverlening), later - in het kader van de decentralisatie van de gemeentebesturen (via de Rijksbijdrageregehng Maatschappelijke Dienstverlening).

Algemeen

Enkele algemene kenmerken van de telefonische hulpdiensten zijn in de eerste plaats de anonimiteit (dit is de belangrijkste reden dat er gebruik van gemaakt wordt), het relatief grote aantal vrijwilligers, de permanente bereikbaarheid en de kosteloze hulp.

De telefonische hulpdiensten helpen zelf of zij leggen contacten naar anderen (bekenden van de hulpvrager of andere hulpinstanties).

Per jaar maken zo'n 150.000 personen gebruik van een telefonische hulpdienst. De meeste problemen betreffen; huwelijk en gezin, eenzaamheid, sexualiteit, teleurstellingen en praktische nood. De aard van de hulpverlening bestaat uit luisteren (25%), overleggen (15%), informatie geven (10%), konkrete hulp (10%) en verwijzingen (5%).

De hulpverlening pretendeert neutraal te zijn; dit blijkt o.a. uit de richtlijnen van de internationale organisatie IFOTES (hier is de Nederlandse Telefonische Hulpdienst bij aangesloten) welke o.a. bepalen dat geen enkele ideologische, religieuze of levensbeschouwelijke druk op de bellers of hulpverleners mag worden uitgeoefend.

Categorale diensten

Naast de S.O.S. Telefonische Hulpdiensten zijn er een aantal categorale diensten die zich vooral richten op speciale groepen. Voorbeelden hiervan zijn Humanitas Telefoonketen (uitgaande van het Humanistisch Verbond in Amsterdam), Vrouwen bellen vrouwen, Zwangerschapstelefoon, NVSH-telefoon, Meisjes-telefoon (veelal ondergebracht bij het JAC), Mannentelefoon, maar ook de onder ons bekende instanties VBOK (Vereniging tot Bescherming van het Ongeboren Kind) en De Schuilplaats. Met uitzondering van de laatste twee gaan deze hulpdiensten als regel uit van het normen-en waardenpatroon van de hulpvrager.

Naast problemen van psychische en sociale aard (b.v. eenzaamheid en lichamelijke c.q. geestelijke mishandeling) gaat het hier wel degelijk ook om problemen in de levensbeschouwelijke sfeer. Zo wil Mannentelefoon behulpzaam zijn bij het „doorbreken van het rolpatroon, dat mannen is opgedrongen".

Kindertelefoon

Een zeer grote categorale hulpdienst is de kindertelefoon, die een steeds grotere plaats inneemt. Zij richt zich op kinderen en jongeren tussen 8 en 18 jaar en heeft als uitgangspunten behalve anonimiteit, gelijkwaardigheid (alles wat het kind vertelt, wordt serieus genomen), zelfstandigheid (kinderen zijn in staat zelf beslissingen te nemen en uit te voeren) en kindgerichtheid (de hulpvraag van het kind staat centraal).

Men gaat uit van de (socialistische) visie, dat individuele problemen een maatschappelijke achtergrond hebben en benut de telefonische contacten met kinderen om deze „op te sporen" en vervolgens door te geven aan belanghebbende instanties ofte publiceren.

Uit een verslag van het LOK (Landelijk Overleg Kindertelefoons) uit 1982 blijkt, dat sinds de start van de eerste Kindertelefoon er ongeveer 150.000 serieuze telefoontjes zijn binnengekomen. De belangrijkste onderwerpen zijn: sexuahteit, verkering/verliefdheid, gezinsproblematiek, zwangerschap/abortus, school, (sexuele) mishandeling en weglopen. Een citaat over de werkwijze bij de Kindertelefoon Zwolle:

„Wij krijgen ook te maken met ongewenste zwangerschappen. Het antwoord van de groep medewerkers is bijna voorspelbaar. Wij gaan in ieder geval niet praten met de ouders van het meisje dat opbelt. Het uitgangspunt blijft de wil van het kind zelf. Daarvan hangt af wat wij adviseren. Wel vragen wij natuurhjk hoe zij denkt dat haar ouders op de zwangerschap zouden reageren. Doorgaans komt onze hulp neer op een verwijzing naar b.v. de NVSH".

Besluit

Uit het bovenstaande blijkt enerzijds, dat de steeds meer geseculariseerde samenleving een grote tol eist aan psychische en sociale nood, die ook organisaties als de VBOK en De Schuilplaats zich aantrekken. Anderzijds wordt de grote waarde onderstreept van de Bijbelse richtlijnen omtrent huwelijk en gezin, die toch de eerst aangewezen plaatsen zijn om de problemen te bespreken, alsmede van pastorale hulp.

Tenslotte blijkt ook hier weer, dat volstrekte neutraliteit niet bestaat. Het zelfbeschikkingsrecht (van man, vrouw én kind) is in de telefonische hulpverlening bepaald niet afwezig!

Werkgroep Welzijn

N.B.

Voor een uitvoeriger informatiestuk over hetzelfde onderwerp wende men zich tot het Voorlichtings-en vormingscentrum van de SGP te Den Haag door f 2, 50 over te maken op giro 3733718 met vermelding „Tel.hulp".

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1984

Zicht | 40 Pagina's

VOOR RAADS- EN STATENLEDEN

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 1984

Zicht | 40 Pagina's