Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Bijbel is geen ’mannenboek’ maar het Woord van de sprekende God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Bijbel is geen ’mannenboek’ maar het Woord van de sprekende God

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Boekbespreking

In Gouda werd eind april een SSC-congres gehouden over emancipatie. De vraag kwam aan de orde of het 'patriarchaat' in de bijbel een geïnspireerd dan wel een - vanuit de omringende volkeren - geaccepteerd gegeven is. Op die vraag geeft mevrouw drs. M(artie) Dieperink antwoord in haar jongste publikatie God roqjt de vrouw. De Bijbel is 'niet in de eerste plaats een "mannenboek", maar het Woord van de sprekende God'. Zij wijst daarmee terecht elke invloed van de historisch-kritische methode af.

In God roept de vrouw wil mevrouw Dieperink 'de bijbelse visie bestuderen aangaande de eigen plaats van de christen vrouw'.

Eigenlijk zijn 123 pagina's daarvoor niet toereikend. Zeker niet omdat er heel veel aan de orde gesteld wordt. De vraag of de Bijbel de vrouw discrimineert bij voorbeeld; de man-vrouw verhouding volgens de scheppingsorde, de plaats van man en vrouw in het heilsplan, het bijbelse godsbeeld, de vrouw en het gebed, de sociale taken van de vrouw, het spreken van de vrouw, de vrouw in het ambt, het gezin enz....

In diverse opzichten is dit boekje verkwikkend. Mevrouw Dieperink legt de wortels van het feminisme bloot. Marx en Engels hebben termen geïntroduceerd als 'de vrouw als eerste uitgebuite klasse' en 'het gezin als vrouwenslavernij'. Door een gewenningsproces wordt dit denken steeds meer gemeengoed.

De auteur wenst zich geheel te baseren op de Heilige Schrift.

Uitgangspunt is voor haar dan ook niet de gelijkheid, maar de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Adam heeft de opdracht de hof te bewerken. Eva is geschapen om moeder te zijn. Geen van beiden hebben zelfbeschikkingsrecht. De mens komt pas tot zijn recht als hij beantwoordt aan het doel dat God voor ogen heeft.

Ondergeschiktheid betekent geen onderdrukking, maar medeverantwoordehjkheid.

Toch steltGorf roept de vrouw in andere opzichten teleur.

Daarbij heb ik niet in de eerste plaats het oog op het gebruik van de vertaling 1951 van het Nederlands Bijbelgenootschap of het voordurende spreken over 'katholieken'. Mevrouw Dieperink gebruikt - dat is vooral in het tweede deel van haar boek waarneembaar - nogal wat rooms-katholieke en evangelische bronnen. De invloed daarvan is in deze uitgave duidelijk aanwezig.

Zo kon (!) door het 'ja-woord' van Maria de Verlosser geboren worden. 'Er is geen grotere menselijke bijdrage aan het verlossingswerk denkbaar dan de geboorte van Jezus uit een vrouw'. (37). Hierin komt de rooms-katholieke Mariologie al te positief uit de verf. De wijze waarop mevrouw Dieperink het opneemt voor Cornelia de Vogel, die 'toen het in de zestiger jaren verkeerd gi^S ^^ '^^ Katholieke Kerk, luide aan de bel trok' zou doen vermoeden dat het verder in de Rooms-Katholieke Kerk wel goed zit. (95)

^^ kan zelfs de wedergeboren mens nog niet één twee drie zien als een actieve medestrijder in Gods heilsplan (34). Volgens mij is uit 1 Korinthe 11 vers 5

door G. Roos*

en uit 1 Korinthe 14 vers 23 niet werkelijk af te leiden dat vrouwen gerechtigd waren om in de gemeente te bidden, te profeteren en in tongen te spreken. (60)

Van David du Plessis (mister Pentecost) zouden christenen moeten leren vergeven. In de confrontatie met het rooms-katholicisme 'sprak de Heer tot zijn hart: Ik heb je niet geroepen om over de geschiedenis te oordelen, maar om lief te hebben en te vergeven' (62). Het is voor wie nieuwe 'openbaring' aan feministen afwijst, gevaarlijk om dit 'spreken' tot het hart van Du Plessis als voorbeeld aan te halen.

De auteur is naar mijn mening ook niet consequent als zij stelt dat 'een vrouw als ouderlinge of diaken taken kan verrichten, waartoe ze gerechtigd is, hoewel het ambt van oudste of diaken in de Bijbel uitsluitend door mannen werd bekleed' (100).

In het zeer beperkte bestek van deze bespreking kan ik slechts een klein aantal zaken aanduiden. De verhouding van het aantal aangesneden onderwerpen tot de omvang van het boekje doet vermoeden dat het in God roept de vrouw gaat om een eerste inleiding, niet om een afgeronde studie die op alle vragen antwoord geeft. Als zodanig kan het - met de nodige distantie gelezen - een aanzet vormen tot verdere bezinning.

N.a.v. Drs. M. Dieperink, God roept de mouw, uitg. Kok/Voorhoeve, 1990, prijs ƒ 19, 90.

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 augustus 1990

Zicht | 36 Pagina's

De Bijbel is geen ’mannenboek’ maar het Woord van de sprekende God

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 augustus 1990

Zicht | 36 Pagina's