Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waar blijven de gemeenten?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waar blijven de gemeenten?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

CONGRES

De vernieuwing van het binnenlands bestuur is zeer actueel. 'Gemeenten bezinnen zich op hun positie als gevolg van onder meer maatschappelijke schaalvergroting, decentralisatie van rijkstaken, het terugdringen van bestuurlijke verdichting, een herbezinning op intergemeentelijke samenwerking en de versterking van het democratisch gehalte van het bestuur', aldus de VNG-discussienota, maart 1994),

De huidige bewindslieden gaan bij dit proces van (her)verdeling van taken uit van drie bestuurslagen, namelijk Rijk, provincie en gemeenten, waaraan taken rechtstreeks worden toegedeeld. Taken die thans nog ondergebracht zijn in functionele regio's, c.q. intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zouden naar gemeenten en/of provincie moeten gaan.

De regio's lijken hun langste tijd gehad te hebben; met uitzondering van de regio's rondom Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

Dit standpunt vraagt om krachtige gemeenten met een op de taken afgestemde schaal. Gemeenten staan voor het dilemma mee te gaan met de vorming van provincies-nieuwe-stijl of streven naar vergroting van de gemeentelijke schaal. Maar: welke schaal moet de gemeente hebben om te waarborgen dat gemeenten de lokale taken volwaardig kunnen uitvoeren? Datzelfde geldt in wezen ook voor de provincie. Is er een relatie tussen de kwaliteit van bestuur en de grootte van de gemeente? Misschien dient op dit punt een zekere relativering te gelden.

SGP

Voor een politieke partij is het zaak zich op deze materie te bezinnen. De SGP vormt daarop geen uitzondering; sterker: zij heeft zich altijd sterk gemaakt voor het grote belang van de gemeenten in het binnenlands bestuur.

Teneinde de gedachtevorming te stimuleren organiseerde de Guido de Brèsstichting in samenwerking met het Voorlichtings-en Vormingscentrum van de SGP op 20 mei 1995 een congres over de vraag 'Waar blijven de gemeenten? ' Inleiders waren jhr.drs. P.A.C. Beelaerts van Blokland en mr.I.Bakker.

De heer Beelaerts van Blokland ging in op (maatschappelijke) ontwikkelingen waarop de bestuurlijke inrichting van ons land niet lijkt toegesneden. Hij heeft aangegeven, met enige aandacht voor Europa, welke problemen/knelpunten er bestaan in de bestuurlijke praktijk van ons land en daarbij de recente wetgeving betrokken.

In de inleiding van de heer Bakker stond de vraag centraal hoe de SGP de positie en het takenpakket van de gemeente ziet en welke omvang en structuur daar bij horen. Welke taken komen o de gemeente af? Hoe groot moet een gemeente zijn om die taken aan te kunnen? Wat wordt verstaan onder bestuurskracht?

Gewoontegetrouw publiceert de redactie de lezingen in Zicht. Ze spreekt de wens uit dat dit nummer een bijdrage mag leveren aan de zo noodzakelijke bezinning op de inrichting van het binnenlands bestuur en de visie van de SGP daarop.

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1995

Zicht | 44 Pagina's

Waar blijven de gemeenten?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1995

Zicht | 44 Pagina's