Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voorstel Remkes over minder raadsleden te voorbarig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voorstel Remkes over minder raadsleden te voorbarig

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De gemeenteraden zijn te groot, vindt minister Remkes van Binnenlandse Zaken. Daarom moet het aantal raadsleden omlaag. Drs. H. van den Berge vindt dit voorstel te voorbarig. Volgens hem is het beter eerst te kijken hoe het functioneren van de lokale politiek kan worden verbeterd.

Voorstel Remkes

Minister Remkes pleitte begin dit jaar tijdens een Kameroverleg voor een verkleining van de gemeenteraden. Hij vindt dat het aantal raadsleden na de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 terug moet van 9800 naar 8300.

Het voorstel houdt verband met de invoering van het dualisme in 2002. Daarvoor - tijdens het monisme-maakten de wethouders deel uit van de gemeenteraad, maar sinds 2002 is dat niet meer het geval. Toch is het aantal raadszetels niet gedaald. De plaatsen van de wethouders zijn namelijk ingenomen door extra raadsleden. Remkes vindt dat onnodig. Vandaar zijn voorstel om de omvang van de raad met 10 tot 15 procent te verkleinen.

Het is goed dat de bewindsman de vraag opwerpt of de uitbreiding van de gemeenteraden nodig is, want bij de overgang naar het dualisme is daar nauwelijks bij stilgestaan. Een bezinning is dus zeker op haar plaats.

Voordelen

Bij de kwestie van de vermindering van het aantal raadszetels geldt net zoals bij vele andere onderwerpen dat er argumenten voor en tegen zijn. Een reden voor de verkleining is de kritiek dat de gemeenteraad zich regelmatig te gedetailleerd bezighoudt met het beleid en teveel op de stoel van het college zou willen zitten. De gedachte achter een vermindering van het aantal raadsleden is dan dat zij mede vanwege tijdgebrek 'gedwongen' worden zich meer op de hoofdlijnen te richten.

Een bijkomend voordeel van een daling van het aantal gemeenteraadsleden is dat dit leidt tot een besparing. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten wil dat vrijkomende geld besteden aan een professionalisering van de raadsleden door cursussen en een betere ondersteuning.

Een ander idee is dat het geld wordt gebruikt voor een verhoging van de raadsvergoeding. Deze varieert van 183 euro per maand in de kleinste gemeenten (minder dan 6000 inwoners) tot 1897 euro in de vier grote steden. Een ruimere vergoeding is - gezien de tijdsinvestering van circa tien tot twintig uur per week-vooral in de kleinere gemeenten een reëel punt. Maar zo'n verhoging kost wel geld. Een vermindering van het aantal raadsleden biedt echter de mogelijkheid om die aanpassing budgettair neutraal te doen.

Keerzijde

Er zijn dus zeker argumenten om het voorstel van minister Remkes te onderbouwen, maar er is ook een keerzijde. De bewindsman zet namelijk te snel in op minder

Drs. H. van den Berge SGP-FRACT[EVOORZITTER IN APELDOORN

raadsleden. Het is beter om de kwestie van de omvang van de gemeenteraad te plaatsen in het bredere perspectief van de vraag of de lokale politiek goed functioneert. Daar dient zich de aandacht eerst op te richten, want er valt nog wel het een en ander te verbeteren. De ontevredenheid over de werkwijze van de gemeenteraden was immers de belangrijkste drijfveer voor de overgang naar het dualisme.

De gemeenteraden kregen bij de invoering van het dualisme drie taken: het stellen van beleidskaders (die vervolgens door het college van burgemeester en wethouders moeten worden uitgevoerd), de controle op die uitvoering en de volksvertegenwoordigende rol. De afgelopen vier jaar hebben de gemeenteraden geprobeerd het dualisme inhoud te geven. De mate waarin dat is gelukt, verschilt nogal per gemeente, zo blijkt uit verschillende onderzoeken.

Over het algemeen geldt dat er vooruitgang is geboekt. Door het dualisme is onder meer de positie van de gemeenteraad als het belangrijkste lokale politieke forum hersteld. Vooral in gemeenten die veel werk hebben gemaakt van het dualisme, zijn de bewoners meer tevreden over het lokale bestuur en meer betrokken bij de plaatselijke politiek.

Maar er moeten nog flinke stappen worden gezet. De commissie-Leemhuis die de invoering van het dualisme heeft geëvalueerd, heeft daarvoor zinvolle voorstellen gedaan. Het is belangrijk dat de komende vier jaar wordt gewerkt aan het beter functioneren van de lokale politiek. Het is daarom te vroeg om nu al stellige uitspraken te doen over een verkleining van de gemeenteraden.

Taakverzwaring

Een extra reden daarvoor is ook dat de gemeenten er belangrijke en omvangrijke taken bij hebben gekregen. Duidelijke voorbeelden zijn de Wet Werk en Bijstand (WWB) en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Van raadsleden wordt verwacht dat ze richting kunnen geven aan de uitvoering van dergelijke ingewikkelde dossiers. Dat leidt tot een taakverzwaring, maar dat zou nog sterker gelden als er minder raadsleden komen.

De verbinding met de loioie samenleving moet in stand blijven, zodat een raadslid weet wat er leeft.

Remkes moet bovendien oppassen met het zwaarder maken van het lidmaatschap van de gemeenteraad, omdat er nu al een behoorlijk verloop onder raadsleden is. Uit een onderzoek in 2002 bleek dat een kwart van de raadsleden er na één periode van vier jaar mee stopt en dat een op de acht raadsleden tussentijds aftreedt. Een belangrijke reden daarvoor is de moeilijke combinatie met een gewone baan en de zorgtaken thuis. Een tendens richting meer professionaliteit en taakverzwaring roept de vraag op of het niet wenselijk is te kiezen voor fullti­ me raadsleden. Zij kunnen zich dan voluit inzetten voor het raadswerk. Maar terecht stelt de commissie-Leemhuis in haar aanbevelingen dat het belangrijk is dat raadsleden hun rol in deeltijd vervullen. De verbinding met de lokale samenleving moet in stand blijven, zodat een raadslid weet wat er leeft.

Afgewogen antwoord

In veel gemeenten zitten gelukkig ook SGP-raadsleden. Vanuit de bijbelse beginselen mogen zij een bijdrage leveren. Het gaat daarbij niet om de macht van het getal, maar om de macht van het Woord. Dat moet centraal staan. Daarbij hoort ook een goede verdieping in de onderwerpen en een open en betrouwbare opstelling. In dat licht moeten SGP-fracties zelf met voorstellen komen voor het beter functioneren van de gemeenteraad. Met goede ideeën kan een partij zich onderscheiden, waarbij wel geldt dat de aanpak per plaats kan verschillen.

Inmiddels zijn de nieuwe gemeenteraden van start gegaan. Aan het eind van deze raadsperiode moet duidelijker zijn of het functioneren van de lokale politiek is verbeterd, zodat dan een beter afgewogen antwoord kan worden gegeven op de vraag of de omvang van de gemeenteraden moet worden veranderd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2006

Zicht | 44 Pagina's

Voorstel Remkes over minder raadsleden te voorbarig

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2006

Zicht | 44 Pagina's