Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ver-wildering van de samenleving

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ver-wildering van de samenleving

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

FORUM

Het kabinet protesteert wel tegen de Wildersfilm, maar doet niets tegen de verwildering in ethische zin en zag dan ook geen reden om de uitzending van Deep Throat te blokkeren. De opdracht van de christelijke politiek is om te protesteren tegen beide: protest tegen islamisering van de samenleving én tegen het afnemend normbesef.

De Nederlandse samenleving ver-wildert. In dubbele zin. Nederland wordt steeds meer het land waar Geert Wilders door zijn anti-Koranfilm de discussie bepaalt en zelfs aanleiding dreigt te worden van een internationaal conflict. Belangen van het bedrijfsleven dreigen te worden geschaad. Mensen zijn niet meer hun leven zeker. Zelfs staatsbezoeken worden afgelast.

Nederland is óók het land waar een pornofilm, Deep Throat, via de publieke omroep uitgezonden wordt en waar een minister trots meevaart tijdens de komende Gay Pride. Symptoom van verwildering van de samenleving. Deep Throat is uiteraard een heel andere film dan die van Wilders, maar wel een waarin de islam het decadente karakter van het Westen alleen maar bevestigd ziet.

Intussen bepaah de islam steeds meer de agenda van Europa. Het pleidooi van de Anglicaanse aartsbisschop Rowan Williams om op onderdelen de islamitische sharia in te voeren, riep veel protest op. Uiteraard ook van Wilders die hierin een knieval zag van de leiders (in dit geval van de kerkelijke!) voor de islam. Geen aanpassing maar protest, luidde zijn pleidooi. In dat kader vindt hij Balkenende ook de zwakste premier na de Tweede Wereldoorlog.

De cruciale vraag is hoe we de verwildering, met of zonder gedachtestreepje, van de samenleving moeten tegengaan. Geen Wilders, maar wijsheid, kopte J. Douma recent in het Nederlands Dagblad. Hij kritiseerde het gebrek aan verantwoordelijkheid bij Wilders, het niet accepteren van de consequenties van zijn beoogde film.

Hij heeft hiermee een punt. De islam moet niet door belediging bestreden worden, maar met argumenten, zo je wilt: getuigenis. Geen karikatuur of cartoon, maar gedegen onderzoek waarbij de nuancering het moet winnen van zwart-wit denken. Oneliners over islam en koran, zoals Wilders ten berde brengt, doen het goed in pers en politiek. Relevant is daarentegen een onderscheid tussen enerzijds de islam als religie en de politieke islam en anderzijds de vreedzame moslim die wars is van elk radicalisme of terrorisme.

Ik zie hierin een parallel met hoe onze vaderen zijn omgegaan met de Rooms-Katholieke Kerk. Zij noemden die veelal de kerk van de Antichrist, maar stelden deze niet gelijk aan de rooms-katholieke gelovige. Calvijn wist nog nog sporen van ware kerkzijn te vinden in de Rooms-Katholieke Kerk en Groen van Prinsterer onderscheidde het Hof van Rome (als verwerpelijk systeem) van de gewone roomse gelovige, met wie soms - ook politiek - een bondgenootschap gevormd kan worden in de strijd tegen de tijdgeest. De opdracht van de christelijke politiek is om beide

Dr. Klaas van der Zwaag redactielid van Zicht

bewegingen te maken: protest tegen islamisering van de samenleving én tegen afnemend normbesef. Het kabinet protesteert tegen de VVildersfilm, maar deed het ook tegen de verwildering in ethische zin? Helaas niet. Het kabinet zag geen reden om Deep Throat tegen te gaan omdat het de vrijheid van meningsuiting het niet toelaat dat programma's op radio of tv vooraf worden verboden. Zij stelde daarmee de vrijheid van meningsuiting boven maatschappelijke normen en waarden, zo kritiseerde de SGP deze weigering van het kabinet. Maar ook Wilders beroept zich op de vrijheid van meningsuiting.

‘Deep Throat is uiteraard een heel andere film dan die van Wilders, maar wel een waarin de islam het decadente karakter van het Westen alleen maar bevestigd ziet.’

Wel een protest tegen de ver-wildering - de radicalisering door de islam - , maar niet tegen de verwildering in morele zin. Het is met twee maten meten. Want de verloedering van de samenleving is even erg als de islamisering. De Wet van God geldt immers het hele leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 2008

Zicht | 64 Pagina's

Ver-wildering van de samenleving

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 2008

Zicht | 64 Pagina's