Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SGP online: socialer dan ooit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SGP online: socialer dan ooit

Gratis, snel en nieuwe doelgroepen: de inzet van social media

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Neem uw eigen woonplaats eens in gedachten. We lopen samen door een woonwijk met lange rijen huizen. Het is half negen s avonds en het is donker. Veel huizen hebben tegenwoordig de gordijnen niet dicht. Bij elk huis kijken wij naar binnen. Wat zien we dan bij bijna elk huis? Het flitsend, blauwe licht van de televisieschermen, zegt u misschien. Dat klopt. Die staat bijna overal wel aan. Maar als we nog eens kijken bij elk huis: kijken de mensen wel naar dat scherm? Nee. De meeste mensen zitten ondertussen achter de computer, of op de bank met de iPad op schoot. In verbinding met internet.1

Familie Doorsnee
We halen er even één huis er tussenuit: Schoolstraat 10. Daar wonen Henk en Ingrid Doorsnee. Ze hebben geen abonnement op een krant, het zijn niet zulke lezers. Zelfs de plaatselijke weekkrant verdwijnt in het konijnenhok. Ze houden ervan om onder het genot van een pilsje naar RTL of SBS te kijken, maar ze zitten tegenwoordig vooral op Facebook. Om te kijken naar foto’s en filmpjes van hun kinderen en kleinkinderen. Vroeger had u maar weinig middelen om deze mensen te vertellen dat de SGP voor iedereen een goede partij is. Maar nu kan het zomaar gebeuren dat Henk of Ingrid een filmpje van u als gemeenteraadslid te zien krijgt via Facebook.
Een filmpje waarin u in één minuut uitlegt wat de SGP plaatselijk allemaal doet. En daarmee wint u misschien wel vertrouwen bij dit echtpaar, dat eigenlijk nooit zoveel vertrouwen had in de politiek en er eigenlijk ook maar bar weinig van hoorde. Het kan wonderlijk gaan!

Concrete cijfers
SGP – socialer dan ooit, staat er met een knipoog boven dit artikel. Een knipoog naar de wereld van sociale media, waar steeds meer gebruik van gemaakt wordt. Ook door SGP’ers, zowel op landelijk, provinciaal als plaatselijk niveau. Logisch: het biedt een kans om de vertrouwde boodschap rechtstreeks door te geven aan mensen binnen en buiten de eigen achterban. Een paar duizelingwekkende cijfers:
- Bijna 9 op de 10 Nederlanders maken gebruik van sociale media;
- 3,5 miljoen Nederlanders zijn actief op Twitter;
- 8,9 miljoen Nederlanders zijn actief op Facebook.
Het is duidelijk: sociale media bieden een ongekend bereik, het is gratis en het is snel.
Maar wat zijn nu belangrijke tips en valkuilen? Hieronder volgen tien zaken waarop iedere SGP’er of fractie moet letten als hij actief is op sociale media.

1. Beeld is beter
Politici zijn gewend om met tekst bezig te zijn, zowel mondeling als schriftelijk. Maar sociale media draaien meer om beeld, zowel foto’s als filmpjes. Een stukje op Facebook over de opening van het grote parkeerterrein bij de twee kerken is leuk, maar er moet een foto bij van de SGP’ers die zich daar zo voor hebben ingezet, om zo de gebeurtenis echt te laten spreken. Beeld is immers veel krachtiger dan tekst en mensen onthouden dat dus beter.

2. Een persoon is krachtiger dan een organisatie
De term ‘social’ of ‘sociaal’ zegt het al: het gaat hier om contacten tussen mensen. Er wordt zoveel reclame gemaakt door bedrijven en organisaties, dat mensen daar beducht voor worden. Gebruikers volgen dan ook liever personen dan organisaties. Dus een account op naam van fractievoorzitter ‘Piet Politiek’ werkt beter dan een account op naam van ‘SGP Burgerdam’.

3. Zorg voor frisse portretten
Piet Politiek heeft inmiddels een eigen Facebook- en Twitterpagina, maar helaas is hij niet te zien op de foto. De profielfoto is een foto van Piet bij een molen, maar helaas is alleen de molen goed te zien. Zo herkent niemand hem als hij door de eigen woonplaats loopt!

4. Leuk nieuws is goed nieuws
Positief nieuws wordt sneller gedeeld en gewaardeerd dan somber nieuws of kritiek op andere partijen. De aftrap van een fietsexamen heeft misschien geen grote nieuwswaarde, toch wordt een foto ervan erg gewaardeerd. Maken en delen dus.

5. Overleg bij gevoelige dingen
Niet alles is geschikt voor sociale media. Is er grote onenigheid in de raad en moet er een standpunt ingenomen worden, overleg dan eerst grondig met elkaar voor er iets geplaatst wordt op sociale media. Dit voorkomt uitglijders.

6. Maak gebruik van elkaars netwerk
De leden van de Tweede Kamerfractie hebben een groot netwerk. Door het gebruik van hun netwerk kan het eigen netwerk of aantal volgers vergroot worden. Komt een Kamerlid spreken en kondigt u dit aan op Twitter, vraag dan gerust om een retweet. Op deze manier kan men elkaar versterken.

7. Blokkeer ‘dwazen’
Een typisch verschijnsel op sociale media: mensen die (vaak niet op hun echte naam) anderen lastig vallen en uitschelden. Ga daar nuchter mee om. Iemand die een keertje kritiek heeft moet u niet direct blokkeren. Maar mensen die elke keer terugkomen met ongepaste taal kunt u niet hun gang laten gaan. Blokkeren.

8. De wereld kijkt mee
Sociale media bieden grote mogelijkheden om nieuwe doelgroepen aan te spreken met de vertrouwde boodschap. Maar bent u zichzelf wel bewust dat de hele wereld mee kan kijken? Een plaatselijke SGP-fractievoorzitter zet om zeven uur ’s avonds een foto online waarop hij poseert met zijn gezin. Hij is gezegend met negen kinderen en vierenveertig kleinkinderen. Mensen buiten de achterban weten niet wat ze zien en delen de foto massaal. Na enkele uren hebben honderdduizenden mensen de foto gezien en gereageerd.
Een tv-zender belt en vraagt of ze eens een reportage mogen maken. Het kan zomaar gebeuren.

9. Maak koppelingen
De kracht van sociale media ligt ook in het koppelen. Zorg dat mensen via de website naar de sociale media kunnen komen. Deel een filmpje op Youtube via Facebook. En verwijs in tweets weer door naar de website.

10. Nu beginnen
Misschien vragen mensen zich af: waarom verschijnt dit artikel nu? Het is toch helemaal geen verkiezingstijd? Daarom is het júist nu tijd voor dit artikel. Want de grootste fout die u kunt maken, is een jaar of zelfs enkele maanden voor de verkiezingen starten op social media. Het begint namelijk met het verzamelen van volgers, vrienden, contacten of hoe u het noemen wilt. Dat kost veel meer tijd dan u denkt. En er is een startperiode nodig om alles rustig uit te proberen, foutjes te maken en ritme te krijgen. Dat is dus een belangrijke les: wilt u het goed doen in een verkiezingsjaar, begin dan nu. Veel wijsheid en succes!

A. Proos, voorlichter Tweede Kamerfractie SGP


Noot
1 Leeswaarschuwing: ik moet een deel van de lezers teleurstellen, en wel het deel dat al een poosje op zoek was naar een handleiding ‘hoe maak ik een Twitter-, Facebook- of Youtube-account aan’. Die handleiding loopt in uw woonplaats rond: dat zijn de jongeren. Als iemand bij het lezen van dit artikel enthousiast wordt en denkt ‘hoe moet ik beginnen?’, nodig dan enkele jongeren uit uw achterban uit, deze ervaringsdeskundigen helpen graag! Dit artikel gaat enkel over de kansen van sociale media voor de SGP.

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2014

Zicht | 84 Pagina's

SGP online: socialer dan ooit

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2014

Zicht | 84 Pagina's