Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Politici op Twitter: Haagse onderonsjes in nieuw jasje

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Politici op Twitter: Haagse onderonsjes in nieuw jasje

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel Tweede Kamerleden twitteren zich een slag in de rondte. Ze droppen standpunten, reageren op nieuws, retweeten berichten van collegas en melden graag eigen succesjes. Van enige interactie met burgers is echter nauwelijks sprake.

Het Twittergedrag van Tweede Kamerleden valt af te leiden uit het begin dit jaar gepubliceerde rapport Twitter en de Tweede Kamer. Uit het onderzoek komt naar voren dat 93 procent van de Kamerleden (139 van de 150) beschikt over een Twitteraccount. In Den Haag wordt Twitter en masse gebruikt, maar niet iedereen wordt daar blij van.
In juli 2010 pleitte toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Ter Horst zelfs voor een verbod op Twitter: ‘Een nieuwe minister-president (destijds was Balkenende premier, JMtH) zou moeten verordonneren dat er in de kabinetsvergadering niet wordt getwitterd, ge-sms’t, op internet wordt gekeken. Zodra je de binnenkomt in de Trêveszaal: lever maar in’, noteerde de Volkskrant. Ter Horst kreeg in dezelfde zomer bijval van een partijgenoot. Oud-Kamervoorzitter Verbeet wilde eveneens Twitter in de ban doen. ‘Twitteren is heel iets anders dan via mail of sms feitelijke informatie opvragen. Het debat moet in de Kamer worden gevoerd, niet via internet’, zei ze in een gesprek met de Nationale Ombudsman. Momenteel waait er een andere wind op het Binnenhof.

Kamervoorzitter van Miltenburg wil sociale media juist meer inzetten. In september 2012 zei ze in haar sollicitatiebrief naar haar huidige functie: ‘Sommigen weten misschien dat ik zelf geen groot Twitteraar ben, maar ik weet wel dat het een krachtig medium is. Ik denk dat het een heel mooi middel kan zijn om kennis, kunde en ervaring, die in Nederland ergens is, maar waar je als parlementariër misschien nog niet tegenaan gelopen bent, hier naar binnen te halen.’

De laatste woorden blijven haken: ‘naar binnen te halen’. Uit het eerder genoemde rapport blijkt dat Kamerleden nog niet erg warm lopen om ‘kennis, kunde en ervaring… .naar binnen te halen’. 60 procent van de dagelijkse Twittergebruikers binnen de Tweede Kamer geeft aan dat zij het platform gebruiken ter voorbereiding van een politiek debat.
Bij de Kamerleden die Twitter op wekelijkse basis gebruiken is dit percentage aanzienlijk lager: 36 procent.

Desondanks zien Tweede Kamerleden sociale media als belangrijke media voor hun dagelijkse werk. Het belang van Twitter wordt hoger aangeslagen (15 procent) dan televisie (7 procent) en radio (2 procent). CDA’er Omtzigt hierover: ‘Twitter is real-time. Het duurt relatief lang voordat een nieuwsitem verwerkt is en gepresenteerd wordt via traditionelere media. Informatie posten via blogs kan natuurlijk ook, maar daar moeten mensen dan zelf naartoe. Bij Twitter zit iedereen al, realtime, naar de tijdlijn te kijken.’ PVV-leider Wilders is amper meer aanwezig op televisie en radio. Des te actiever is hij op Twitter. Een confronterend bericht op het sociale medium levert in zijn geval bijna altijd een nieuwsbericht op, wat vervolgens een heel debat veroorzaakt.

Opvallend gegeven uit het rapport is het feit dat minder dan 1 procent van de Kamerleden burgers volgt.
SP-Kamerlid Van Bommel: ‘Dé ‘burger’ bestaat alleen bij McDonalds. Mensen die mij volgen zijn geïnteresseerd in politiek. De gemiddelde burger op Twitter is niet politiek geïnteresseerd en voor hen is Twitter minder belangrijk.’
Tegelijkertijd vindt iets minder dan de helft van de Kamerleden Twitter daadwerkelijk belangrijk voor de burger. Twitter wordt door Kamerleden vooral belangrijk geacht voor openheid naar de burger, maar dus niet voor de burger zelf. Het ‘gesprek’ met de burger lijkt geen dialoog te zijn.

Als politici geen burgers volgen, wie volgen ze dan wel? Dat zijn met name collega’s (35 procent) en journalisten (21 procent). Journalisten op hun beurt volgen vooral parlementariërs. Oftewel, de Haagse onderonsjes blijven in het digitale tijdperk bestaan, ze krijgen alleen een andere dimensie.

J.M. ten Hove MA, redactielid


Twittergedrag politieke partijen

Uit het onderzoek ‘Twitter en de Tweede Kamer’ kan grofweg de volgende conclusie getrokken worden: hoe kleiner de partij qua Kamerzetels, hoe meer er getwitterd wordt. De Partij voor de Dieren en GroenLinks voeren de lijst van hoeveelheid berichten in 140 tekens aan, op grote afstand gevolgd door SP en CDA. Coalitiepartijen VVD en PvdA twitteren nauwelijks, in vergelijking met hun collega’s. Uitzondering op de regel is de PVV. Deze partij verstuurt veruit de minste berichten, maar weet wel steeds het debat te bepalen via Twitter. Volgens de geënquêteerde journalisten verstuurt D66 de meest nieuwswaardige tweets, op de voet gevolgd door de PVV. De vele twitterberichten van de Partij voor de Dieren en GroenLinks worden nauwelijks als toegevoegde waarde gezien. Sommige politieke partijen maken gebruik van een Twitterspreekuur, zoals rondom de verkiezingen. Ook zijn er fracties die zich beraden op het creëren van Twitterpanels, waarbij fracties bijvoorbeeld honderd mensen in het land intensief volgen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2014

Zicht | 84 Pagina's

Politici op Twitter: Haagse onderonsjes in nieuw jasje

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2014

Zicht | 84 Pagina's