Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Komt er een AZC in uw gemeente?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Komt er een AZC in uw gemeente?

Over taak en rol van een lokale SGP-fractie in het debat over de vluchtelingenproblematiek

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe moet je als lokale SGP-politicus in het vluchtelingendebat staan? Wat is de rol van een SGPfractie? Vragen die zomaar ineens op het bordje van een raadslid of wethouder terecht kunnen komen. In deze editie van Lokaal Vizier komen twee SGP-fractievoorzitters aan het woord die hun ervaringen graag delen. Het gaat om twee Gelderse gemeenten: Apeldoorn en Geldermalsen. Maar wat een verschil in situatie…

In Apeldoorn, de hoofdstad van de Veluwe, staat de vluchtelingenproblematiek op de politieke agenda. Er circuleren plannen voor een mogelijke huisvesting voor bijna 2000 asielzoekers in de gemeente die bijna 160.000 inwoners telt. De SGP-fractie staat hier positief tegenover, maar maakt zich tegelijk wel zorgen. Henk van den Berge, fractievoorzitter in de gemeenteraad van Apeldoorn, deelt zijn ervaringen.

Van den Berge: ‘In onze gemeente hebben we nadrukkelijk te maken met asielzoekers. Er is een noodopvang voor 600 vluchtelingen. Bovendien komt er een asielzoekerscentrum voor 800 personen. De gemeente wil dit aantal mede op aandringen van de SGP spreiden over verschillende locaties. Ook moet er dit jaar woonruimte komen voor 437 statushouders met een (tijdelijke) verblijfsvergunning. De vraag is of het gezien de toegenomen vluchtelingenstroom hier bij blijft.’

NAASTENLIEFDE

Van den Berge: ‘Als kleine SGP-fractie (2 van de 39 raadszetels) hebben wij positief gereageerd op de verzoeken tot opvang. Het is rijksbeleid om te bepalen hoeveel vluchtelingen naar ons land mogen komen. Binnen die kaders moet een gemeentebestuur zijn verantwoordelijkheid nemen. De fractie vindt het vanuit christelijke motieven belangrijk om hulp te bieden aan de naaste in nood. Dat hebben wij ook in de raad naar voren gebracht. Kernbegrippen zijn naastenliefde, herbergzaamheid en barmhartigheid. Maar we moeten ook rechtvaardig handelen. In een raadsdebat hebben we aangegeven dat een vluchteling terug moet als de asielaanvraag wordt afgewezen en dat er moet worden opgetreden tegen asielzoekers die zich niet aan de regels houden.


In Apeldoorn verloopt de opvang van vluchtelingen tot nu toe zonder grote problemen. Een voordeel is dat de houding onder de bevolking vrij positief is.


In Apeldoorn verloopt de opvang van vluchtelingen tot nu toe zonder grote problemen. Een voordeel is dat de houding onder de bevolking vrij positief is. Sinds de komst van de vluchtelingen hebben veel inwoners, kerken (gelukkig ook uit onze achterban), scholen, bedrijven en organisaties goede initiatieven genomen om de vluchtelingen te helpen.

Onze fractie heeft een overleg met een groep vluchtelingen uit de noodopvang georganiseerd (zie foto hierboven). Wij wilden contact leggen en peilen of er problemen zijn. Het gesprek werd van beide kanten als positief ervaren. Een probleem is dat veel vluchtelingen zich verveelden. Zij zaten er al maanden zonder dat ze iets mochten doen. Ook kwamen verschillende mensen in financiële problemen, hetgeen leidde tot kleine diefstallen. Wij hebben het college gevraagd om de mogelijkheden te onderzoeken voor vrijwilligerswerk, met eventueel een kleine financiële tegemoetkoming. Het college nam ons voorstel over om deze problematiek aan te kaarten bij verschillende ministeries.

Belangrijk is om het draagvlak onder de bevolking te behouden. Mede daarom willen wij een te grote concentratie van vluchtelingen op een locatie voorkomen, omdat dat weerstand oproept. Bij de vestiging van een grotere groep statushouders bleek dat duidelijk.


Belangrijk is dat er een goede samenwerking is tussen de verschillende overheden. Er moet bovendien - ook van de regering - meer aandacht en geld komen voor een goed integratiebeleid.


Omdat onze fractie zich zorgen maakt over de aanpak van de vluchtelingenproblematiek hebben we het initiatief genomen om via raadsvragen het beleid bij te stellen. Zo is een verbetering van het inburgeringsexamen nodig. Veel asielzoekers spreken, zelfs als zij hier al jaren wonen, slecht Nederlands, waardoor hun integratie moeizaam verloopt.

De fractie heeft bovendien gepleit voor een beter spreidingsbeleid om een concentratie van nieuwkomers tegen te gaan. Ook moet de rijksvergoeding voor huisvesting van statushouders omhoog. Een moeilijk punt bij de woonruimteverdeling is dat de eigen inwoners bij de toewijzing van sociale huurwoningen dreigen te worden benadeeld door de taakstelling voor de statushouders. Dat moet worden voorkomen.’

CONSTRUCTIEVE HOUDING

Van den Berge: ‘Wat in veel gemeenten nodig is, ook in Apeldoorn, is een integrale beleidsvisie voor de vluchtelingenproblematiek, zodat er een betere samenhang in de aanpak komt en de transparantie wordt vergroot. Dat is van groot belang voor de vluchtelingen en voor de inwoners. Er zijn bij ons (nog) geen grote problemen, maar het is op eieren lopen. Als inwoners echter de indruk krijgen dat ze niet eerlijk en laat worden ingelicht dan veranderen de eieren snel in struif.

Belangrijk is dat er een goede samenwerking is tussen de verschillende overheden. Er moet bovendien - ook van de regering - meer aandacht en geld komen voor een goed integratiebeleid. Te meer daar het vluchtelingenvraagstuk gezien de internationale ontwikkelingen nog lange tijd actueel zal zijn. Als SGP-fractie proberen wij daaraan een bijdrage te leveren vanuit een christelijke levensvisie en door een positief-kritische, maar wel constructieve houding.’

Van de Veluwe gaan we naar de Betuwe. Op het moment van schrijven, komt de gemeente Geldermalsen veelvuldig voor in het landelijke nieuws vanwege het proces dat is begonnen tegen de relschoppers die op 16 december 2015 demonstreerden tegen de eventuele komst van een AZC in die gemeente. Voorafgaand aan de raadsvergadering die avond werden forse dreigementen – zelfs doodsbedreigingen - geuit tegen raadsleden en hun gezinnen. Een half jaar later blikt Lourens van Bruchem, fractievoorzitter in Geldermalsen, op deze enerverende week terug. Hij geeft vier tips door waarmee andere lokale politici en fracties hun winst kunnen doen.

TIP 1: BEPAAL UW KEUZE OP TIJD

Van Bruchem: ‘Denk op tijd na, bepaal uw keuze, uw strategie vóórdat u met een voorstel wordt geconfronteerd waarover binnen vijf dagen een besluit moet worden genomen. Dat was namelijk de situatie in Geldermalsen. De gemeenteraad moest in slechts vijf dagen een besluit nemen over het al dan niet vestigen van een groot AZC in Geldermalsen. Zeer snel nadat het voorstel openbaar werd in de gemeente, barstte namelijk de bom. Facebook, twitter en email werden gebruikt als kanonnen, gericht op de gemeente(raadsleden). De gemiddelde burger kent het verschil niet tussen een gemeenteraad en het college van Burgemeester en Wethouders. Een stortvloed van berichten is over ons uitgestort. Bijna niemand was in staat om in zo'n korte periode een verstandige analyse te maken. Juist de zeer korte beslissingstermijn zorgde voor zeer veel onbegrip. In de communicatie naar de burgers toe is heel duidelijk gesteld dat er een ‘echt’ communicatietraject zou volgen. Maar het is onbegrijpelijk hoe snel ‘negatief’ nieuws zoveel meer aandacht krijgt dan andere argumenten. De ‘grote schreeuw’ vroeg en kreeg aandacht. Mensen werden bedreigd, onze dorpen werden volgehangen met spandoeken. Burgers werden boos op elkaar. Onderhuids broeide er veel. Er was veel onbegrip.’


Van Bruchem: ‘Denk op tijd na, bepaal uw keuze, uw strategie vóórdat u met een voorstel wordt geconfronteerd waarover binnen vijf dagen een besluit moet worden genomen.


TIP 2: GA HET GESPREK AAN

Van Bruchem: ‘Als lokale SGP-fractie hebben wij de leden van de SGP-kiesvereniging ter plaatse uitgenodigd om met hen van gedachten te wisselen. 200 leden vereerden ons met een bezoek. Tijdens deze avond hebben we op een waardige manier met elkaar gesproken. Een deel van onze achterban ziet de komst van een AZC als een geschenk, bij anderen overheerst angst of een gevoel van onveiligheid, van onbehagen. Juist het feit dat mensen geen tijd kregen om hun gedachten te ordenen, informatie te vergaren, gezamenlijk te discussieren, legde een zeer negatieve druk op de gehele discussie. Mede naar aanleiding van deze gedachtewisseling en de discussies in onze fractie, hebben we besloten een amendement te maken. Een amendement dat o.a. ‘vraagt’ om varianten, inzicht in veiligheidsaspecten, impact op de omgeving, financiële consequenties. Dat amendement zou een meerderheid hebben behaald als het in stemming zou zijn gebracht.

Als fractie wilden we echter eerst luisteren naar de 60 insprekers, vóórdat we het amendement in de raadsvergadering zouden inbrengen. Hadden we dit toch voor de vergadering luid en duidelijk bekend moeten maken? Zouden er dan geen stenen door de lucht zijn gevlogen? Voor ons is dat nog steeds een vraag.’

TIP 3: NEEM JE VERANTWOORDELIJKHEID

Van Bruchem: ‘De SGP-fractie nam en neemt haar verantwoordelijkheid voor de gehele gemeente. We hebben duidelijke informatie nodig. Dus sturen met ons hart en met ons hoofd. We hebben een dubbele verantwoordelijkheid: ten eerste richting de inwoners van onze gemeente( n) en ten tweede richting de vluchteling. We moeten ervoor zorgen dat we niet ‘alleen maar verliezers’ overhouden.’

TIP 4: LOOP EEN STAP VOORUIT OP DE REALITEIT

Van Bruchem: ‘Mijn vierde advies aan lokale SGP-fracties is: bereid u voor op de vraag vanuit de provincie. Het onderwerp is ingewikkeld. Iedereen heeft er een mening over. Deze meningen worden kwadratisch heftiger als alles in een zeer korte periode moet worden beslist. De burger (en ook de lokale politiek) voelt zich dan overvallen. Zelfs die schijn moet worden voorkomen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat is realiteit. Mensen zijn beschadigd, mensen willen elkaar niet meer spreken. Het onzorgvuldige proces in Geldermalsen heeft veel pijn veroorzaakt. Neem daarom de tijd, en als die in eerste instantie niet wordt gegund, dwing dan die benodigde bezinningstijd af. Een welgemeend advies vanuit de mooie Betuwe, uit Geldermalsen.’

Ronilla Heijboer, vrijwilliger

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 2016

Zicht | 84 Pagina's

Komt er een AZC in uw gemeente?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 2016

Zicht | 84 Pagina's