Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ontmoetingen overzee

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ontmoetingen overzee

EEN IMPRESSIE VAN DE TEACHERS’ CONFERENCE IN NORWICH

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In augustus werd de traditionele, tweejaarlijkse Teachers' Conference gehouden in Norwich, Canada. Alle NRCEA-scholen uit Noord-Amerika, Canada en Nieuw-Zeeland waren vertegenwoordigd. En let op: de opkomst was hoog, ondanks dat het vakantie was. Ook vanuit Nederland was er een delegatie aanwezig. Wim van den Bosch en Steef de Bruijn vertegenwoordigden het lectoraat Nieuwe media in vorming en onderwijs van Driestar hogeschool tijdens de conferentie. Wim van den Bosch schreef speciaal voor DRS Magazine een impressie.

Beste collega,

We nodigen je uit voor onze tweejaarlijkse conferentie van D.V. dinsdag 9 tot vrijdag 12 augustus in de vierde week van onze zomervakantie. Je kunt je opgeven om ondergebracht te worden in een gastgezin. Anders dien je zelf te zorgen voor een plek waar je kunt overnachten. Graag jullie vakantieplannen hierop afstemmen. De locatie is onze school in Moskou. Probeer te carpoolen.

Vriendelijke groet,
de directie

Stel je voor dat je deze mail krijgt van je leidinggevende. Hoe zou je reageren? Zou je direct inschrijven? Of is er geen haar op je hoofd die eraan denkt om je vakantieplannen op te geven?


Opvallend was de grote opkomst: 166 deelnemers van 12 scholen. Zelfs van de Ponatahi Christian School uit Nieuw-Zeeland waren twee deelnemers aanwezig. Naast onderwijzend personeel en directies waren ook managementassistentes, ondersteunend personeel en buschauffeurs aanwezig. Een gemêleerde groep dus, die nadacht over het thema ‘Aligning Education with Scripture’.

Op dinsdagavond 9 augustus werd de conferentie geopend met een kerkdienst onder leiding van ds. E. Hakvoort in de Netherlands Reformed Congregation te Norwich. Het was heel bijzonder om mee te maken dat alle conferentiegangers, samen met de plaatselijke kerkelijke gemeente met gezinnen en kinderen bijeenkwam om een zegen te vragen over het reformatorisch onderwijs in het algemeen en de conferentie in het bijzonder.

De volgende dagen werd de conferentie gehouden in de naastgelegen Rehoboth Christian School. Iedere morgen werd plenair begonnen onder leiding van een predikant. Na de opening was er een lezing of een rondetafelgesprek. Het plenaire gedeelte had zo een sterk bezinnend karakter. Onderwerpen waren bijvoorbeeld de ‘orde des heils’ en ‘gewetensvorming’.

Elke dag vonden er na het plenaire programma workshops plaats. Er was een enorm aanbod aan workshops over allerhande onderwerpen: van ‘de werking van het brein’ tot ‘klassenmanagement op de basisschool’ en van ‘coöperatieve werkvormen’ tot ‘weekopeningen met het personeel’.

Nieuwe media

Vanuit het lectoraat Nieuwe media verzorgden Steef de Bruijn en ik lezingen en workshops over het Media Attitude Model, de Digileerwijzer en ouder-kind-avonden over mediaopvoeding.

Steef de Bruijn heeft in zijn bijdrage verteld over het Media Attitude Model. Hiervoor is in Nederland al aandacht geweest in diverse publicaties en conferenties. Dit model vormt de basis voor alle producten die het lectoraat Nieuwe media ontwikkelt. Het model geeft vier hoofdattituden die gebaseerd zijn op de Bijbel: Pelgrim, Burger, Leerling en Dienaar. Er werden mooie discussies gevoerd en de betrokkenheid op het onderwerp ‘nieuwe media’ werd duidelijk opgemerkt.

Ikzelf vertelde over de producten die het lectoraat ontwikkelt voor het primair onderwijs: een visienotitie en een Digileerwijzer die de dialoog in de scholen faciliteert over de visie op onderwijs en de visie op moderne media. De Digileerwijzer geeft ook antwoord op de vraag wat deze beide visies betekenen voor het ICT-beleid van een basisschool.

Verder vertelde ik over de ouder-kind-avonden die op verschillende basisscholen in Nederland zijn gehouden. Ouders en kinderen uit de bovenbouw gaan met elkaar in gesprek over nieuwe media. Bezinning staat centraal: hoe blijf je met je kind in gesprek? Er was veel interesse voor deze vorm van mediaopvoeding. Men ervaart een verlegenheid als het gaat om het opvoeden van kinderen in een wereld vol nieuwe media. Hoe moeten we daarmee omgaan? Wat is beter? Distantie of begeleiding?

Ontmoeting en verbondenheid

Naast dit stevig inhoudelijke programma was er ook tijd om elkaar te ontmoeten. Woensdagavond werd er een barbecue gehouden voor de deelnemers van de conferentie, maar ook voor de gezinnen van het docentenkorps van de Rehoboth Christian School. Honderden mensen kwamen bij elkaar. Samen delen, samen spreken; verbondenheid werd geproefd in deze ontmoeting. Bijzonder!

Donderdagmiddag was er voor alle deelnemers een excursieprogramma en ging men er in groepen op uit onder leiding van collega’s van de gastschool. Boerderijen in de omgeving konden worden bezocht, de markt in St. Jacobsville in Amish country of het Warplane Museum. De sportievelingen konden mee met de Bruce Trail Hike.

Het was bewonderenswaardig hoe geolied de organisatie in elkaar zat; allemaal geregeld door de leraren van de Rehoboth Christian School; van onderdak, vervoer en catering tot inhoudelijk programma en excursie.

Al met al was het een bijzondere ervaring om de collega’s van overzee te ontmoeten. We staan vaak onvoldoende stil bij het grote goed van vrijheid van onderwijs in Nederland. Tijdens de Teachers’ Conference werd grote gemeenschapszin ervaren tussen kerk, gezin en school. Heel uniek om dit mee te beleven. Een mooi leerpunt!

Wim van den Bosch is kenniskringlid van het lectoraat Nieuwe media in vorming en onderwijs en directeur van de Rehobothschool te Zeist

De producten voor het primair onderwijs zullen dit najaar ook worden gepresenteerd op verschillende regionale studiemiddagen over ‘Wijzer leren met ICT’ (op 7 december in Barneveld en op 14 december Kampen). Voor informatie: www.driestar-educatief.nl/studiemiddagleren-ict.


Men ervaart een verlegenheid als het gaat om het opvoeden van kinderen in een wereld vol nieuwe media

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Ontmoetingen overzee

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's