Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het geheim van de ware sterkte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het geheim van de ware sterkte

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Doch David sterkte zich in de HEERE, zijn God (1 Samuël 30:6)

David en zijn mannen zijn weer terug in Ziklag. Maar bij hun aankomst doen ze een vreselijke ontdekking. Niet alleen is de stad verbrand, maar ook zijn de vrouwen en de kinderen weggevoerd door een bende Amalekieten. Van Davids afwezigheid hebben ze gebruik gemaakt om wraak te nemen voor Davids strooptochten in hun gebied. Schrik en ontsteltenis grijpen David en zijn manschappen aan. Ze wenen tot er geen kracht meer in hen is om te wenen. Ook horen we hoe de mannen zich tegen David keren. Ze geven hem de schuld van dit alles. Hij deed hen toch meetrekken met de Filistijnen... ze zijn zo verbitterd, dat ze David willen stenigen. Toen werd het voor David zeer bang. En wees ervan verzekerd dat hij niet alleen bang was vanwege zijn mannen, die klaar staan om hem te stenigen. Nee, David heeft daar zijn schuld gezien en gevoeld dat de hand des Heeren zwaar op hem was, omdat hij de Heere verlaten had. Nu ziet hij dat zijn vlucht tot de Filistijnen niets anders was dan een verlaten van de Heere. Wat zal hij een berouw gehad hebben. Wat zal hij onder tranen zijn afwijking van voor het aangezicht des Heeren beleden hebben. Daar en toen gebeurde het, wat onze tekst zegt: „David sterkte zich in de Heere zijn God.

Wat een gezegende verandering! In deze bange ogenblikken sterkt hij zich in de Heere. Hij zoekt zijn hulp en kracht bij God. Hij sterkt zich in de Heere zíjn God. David ziet Wie de Heere voor hem geweest is, namelijk de God zijns levens. Het was alsof de Heere hem terug deed zien op zijn levensweg en hem toonde hoe Hij hem verlost had uit al zijn noden en ellenden. Gods beloften, Gods bemoeienissen komen hem voor de geest en het is alsof de Heere tot hem zegt: „Heb Ik u ooit beschaamd? Ben Ik ooit een God geweest die u verlaten heeft en Mijn Woord vergeten ben? Daartegenover ziet David wat hij gedaan heeft. Wat zal dat een smart in zijn ziel gegeven hebben. O, dat ongeloof, dat verdenken van de Heere, dat wantrouwen... zijn ogen gaan ervoor open en hij moet zichzelf mishagen en verfoeien.
Wat schitteren hier de trouw en de genade van God. Dat David tot inkeer komt, moeten we helemaal toeschrijven aan Gods onbevattelijke zondaarsliefde. David was ver van het spoor. Hij kon en wilde zijn leven en zijn omstandigheden niet in de handen van de getrouwe Verbondsgod geven. Wat verdacht hij de Heere in Zijn weg en werk. Daardoor was het donker geworden in zijn ziel. Hij dacht in Ziklag met list en bedrog te kunnen rusten. Daar een schuilplaats te vinden. Maar God zet het Ziklag van ongeloof en Godsverlating in brand! Zo wordt hij ontdekt aan zijn afwijkingen en ziet hij met schaamte op de zelfgekozen weg die hij is gegaan.
Soms moet de Heere de weg met doornen omtuinen, ons bezoeken met tegenslag en zorg, ons Ziklag in brand zetten om ons tot onszelf te doen komen. Het was een hele slag voor David toen hij zag wat er gebeurd was. Maar het was een daad van Gods wondervolle liefde. God zocht hem te brengen op de plaats van het berrouw. En daar, op die gezegende plaats, mocht David weer sterkte vinden in de Heere zijn God.
Wat een zegen als God onze wegen doorkruist. Welk een genade als onze plannen verijdeld worden. Vaak kunnen wij denken het voor elkaar te hebben. Dat dacht David in Ziklag ook. Maar God grijpt in en maakt hem krachteloos. Zo houdt Hij de Zijnen ook aan Zijn voeten.

Ook in Davids leven zien we dat de Heere weet hoe Hij een mens behandelen moet. En Gods behandeling is hier pijnlijk maar heilzaam! Herkennen we dat? Wanneer God een mens wil zegenen, dan zal hij onze kracht verbreken, dan zal hij ons Ziklag verbranden. Hij gebruikt naast Zijn Woord ook omstandigheden om ons in de laagte te brengen, opdat wij als armen en nooddruftigen in onszelf het wonder leren dat de Heere juist zwakken sterkt! Gezegende dag, gezegend uur, gezegende plaats waar ons alle sterkte ontvalt en wij met het gewicht van schuld en onwaardigheid ons leren verlaten op Christus, Die de kracht en de wijsheid Gods is. Wanneer dan de hand van het geloof op de belofte mag worden gelegd, wordt de kracht van het Evangelie ervaren. Als de ogen van de ziel onder de prediking gericht worden op Christus, een Zaligmaker zo gewillig, zo algenoegzaam, vinden we troost en sterkte.
David sterkt zich in de HEERE. Dat is Jehovah, de Ik zal zijn, Die Ik zijn zal, de onveranderlijke en altijd getrouwe Verbonds God. Wat ligt er een troost en sterkte in Zijn heerlijke Naam. Bij Hem is een nooit feilende liefde, een eeuwigdurende trouw. De zondaar Die Hij bij de hand vatte, laat Hij nooit meer los. Hij is de HEERE! Dan mag men zingen met Asaf: „Gij hebt mijn rechterhand gevat en Gij zult mij leiden door Uw raad. Hoe gaan wij door het leven? We willen allemaal succesvol zijn en sterk zijn. Maar genade leert roemen in zwakheid want al Gods kinderen leren de les: „Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 oktober 1999

Terdege | 92 Pagina's

Het geheim van de ware sterkte

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 oktober 1999

Terdege | 92 Pagina's