Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Abstracts

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Abstracts

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mens in Christus: lichaam, ziel en geest

J.M. Burger
Lichaam, ziel en geest; het zijn woorden die meer doen dan alleen maar beschrijven en die we gebruiken in onze eigen context, ook al zijn het oude woorden. Voor een bijbels verstaan van deze woorden moeten ze gezien worden binnen het kader van ‘in Christus zijn’. In dit artikel wordt eerst kort zo’n kader geschetst. Daarna wordt nagegaan hoe woorden als lichaam, ziel en geest gebruikt worden in het Oude en in het Nieuwe Testament. Hierbij wordt getoond wat het nieuwtestamentische kader van ‘zijn in Christus’ betekent voor het gebruik van deze woorden. Vervolgens kunnen conclusies getrokken worden m.b.t de vraag of hiermee een dualistische visie op de mens gegeven is. Ten slotte wordt uitgewerkt wat het gebruik van dit perspectief op de mens betekent voor de omgang met jezelf binnen de context waarin wij leven.

De reikwijdte van het economisch denken: het gezin als case study

Bas Kee
In de economische wetenschap bestaat een invloedrijke stroming die economisch imperialisme wordt genoemd. Door deze stroming wordt verdedigd dat de gangbare definitie van economie, zoals te vinden in de meeste leerboeken, niet de aanduiding bevat van een specifiek veld van onderzoek, maar de omschrijving is van een benadering, een invalshoek voor alle sociale verschijnselen. Maar is dat werkelijk een houdbare claim? Aan de hand van het gezin als case study wordt onderzocht of in die economische benadering het eigene van het gezin recht kan worden gedaan. De uitkomst hiervan is negatief: de invalshoek die in de economische analyse wordt gebruikt, kan niet geheel losgekoppeld worden van specifieke verschijnselen als het veld van onderzoek.

Levensbeschouwing, onderwijs en ICT

Melle de Vries
Op bijna alle onderwijsinstellingen wordt ICT ingevoerd, niet alleen als vak of voor organisatorische ondersteuning, maar ook als instrument bij de uitvoering van het onderwijs. Vaak gebeurt dat nogal naïef, zonder na te denken over de gevolgen. In dit artikel wordt invoering en gebruik van ICT in het onderwijs geanalyseerd vanuit een levensbeschouwelijk perspectief. Eerst worden enkele levensbeschouwelijke visies op onderwijs en voorbeelden van ICT in het onderwijs gegeven. De invoering van ICT in het onderwijs lijkt onlosmakelijk verbonden met een complete onderwijsvernieuwing. Een analyse maakt duidelijk dat een naïeve invoering van ICT in het onderwijs een humanistische visie op onderwijs met zich meebrengt. Tegelijk maken de verschillende levensbeschouwelijke visies duidelijk dat er ook beperkingen zijn aan de toepassing van ICT in het onderwijs en dat er verschillende keuzes te maken zijn, bijvoorbeeld ten aanzien van de positie van ICT in het onderwijs, de gebruiksintensiteit, de soorten toepassingen en vooral ook de plaats voor (levensbeschouwelijke) reflectie.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.forumc.nl/radix

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2004

Radix | 54 Pagina's

Abstracts

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2004

Radix | 54 Pagina's