Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het aardige van deze rubriek is dat lezers vaak stof ervoor aandragen. N.a.v. het gedicht over de predikant in deze rubriek van 8 maart II. stuurde een lezer een stuk dat hij ongeveer 50 jaar geleden ('Ik ben 81...') knipte uit 'Trouw of De Rotterdammer'. Onder de titel Glazen Huis:

'In de Gids van de Geref. Kerk op Curaçao is het volgende gedicht overgenomen uit 'Woord en Dienst", waarbij ds. Wymenga enkele aantekeningen plaatst: E
en dominee woont in een glazen huis en kan niet verhuizen. Daar moet hij ook niet op mopperen, dan had hij maar geen dominee moeten worden. Want bij dat ambt behoort onafscheidelijk het glazen huis, als de schelp bij de slak, het is een ambtswoning, zo gezegd. En volstrekt niet onbewoonbaar. Als de bewoner tenminste altijd maar weer aan ziet op Hem, Die hem riep en roepen blijft tot de Evangeliebediening. En hij maar beschikken mag over een extra dosis milde en gezonde humor. In menige pastorie vindt men die beide. Van mijn leven heb ik nooit zó gelachen als in de glazen huizen. Gelachen met dat soort lach, welke opwelt daar, waar hemel en aarde elkaar merkbaar raken. Uit welke aanraking zo veelvuldig de lof der zotheid geboren wordt.
En nu het grappig rijm:

Hoe ondankbaar in dit land
is het vak van predikant!
Altoos eist men van zo'n knaap
zeven poten aan één schaap.
In het geestelijk werk
Moet hij vaardig zijn en sterk
doch, daarnaast, de dienst des Heren
vakbekwaam organiseren.
Gaat hij veel op huizbezoek,
"dominé leest nooit een boek";
maar studeert hij steeds nog verder,
heet ie "leraar, maar geen herder".
Als hij in de kerkeraad
zich - bescheiden - gelden laat,
is de weleerwaarde man
een dictator en "tyran".
Maar wanneer hij daarentegen
ieder lid van dit college
in zijn waarde laat, verluidt:
"er gaat weinig van hem uit".
Als hij het leven ernstig neemt,
is hij "stijf" en "wereldvreemd".
Is hij vlot bij spel en sport,
dan komt hij "waardigheid" te kort.
Streeft hij, met de beste intentie,
naar wat kansel-eloquentie,
men weet smalend te vertellen,
dat hij zich staat aan te stellen.
Zo hij met angstvalligheid
alle rhetoriek vermijdt,
Is de goeie man voorzeker
"saai" en "droog" en "geen goed spreker".
Legt hij zich - met mate - toe
op liturgie 't heet "Rooms gedoe";
maar zo niet, dan heeft hij weer
"geen gevoel voor stijl en sfeer".
Is hij voluit theoloog,
prompt zegt men: "hij grijpt te hoog".
Tracht hij populair te spreken,
men zegt: "Praatjes, maar geen preken".
Weegt bij hem een enkele keer
't leven zwaarder dan de leer,
hem dit scherpe vonnis wacht:
"ethisch", "dierbaar" en "halfzacht".
Wil hij 't vrome volk vergaderen
rond de leer der Dordtse vaderen,
stellig treft hem het verwijt,
dat het hart er scha bij lijdt.
Werkt hij echter van de stoel
op het innerlijk gevoel,
heel het kerkelijk publiek
zegt misprijzend: "vaag-mystiek".
Als hij wijsheid heeft vergaard
uit de leer van Karel Baart,
klinkt hem tegen: "Geeft gij zo
de genade niet cadeau?"
Legt hij somtijds in zijn lering
een accent op de bekering,
ach, dan is dat ook weer mis,
wijl zulks "methodistisch" is.
Is hij scherp in zijn reactie
op Anselmus' satisfactie,
dan doet hij - zo wordt gemord -
de Gerechtigheid te kort.
Wat hij laat of wat hij doet,
nooit en nimmer is het goed.
Te allen tijd rust op zijn werk
't critisch oog van volk en kerk.
Daarom: heil den predikant,
die - 't klinkt vreemd in dit verband! -
heel dit heksenwerk verricht
met een opgewekt gezicht."


In Ecclesia (Vrienden van dr. H. F. Kohlbrugge) stond de volgende korte meditatie van wijlen de bekende Deense dominee Kaj Munk, Zalig... (n.a.v. Matth. 5 : 4).

'Wij willen ons voor ogen houden, dat christenmensen tot hen, die zij liefhadden, nooit het laatste vaarwel zeggen. Als wij daarom bij de baar wenen, dan is dat uit smart, omdat wij voor een tijd van hen gescheiden zullen zijn; en dan is dat, omdat wij het meest aan ons zelf denken en het gemis voelen - maar dan is dat niet omderwille van de doden, want als de doden in Christus gestorven zijn, dan weten wij, dat hij of zij alleen maar het leven en de waarheid is binnen gegaan. De waarheid binnen gegaan, dat betekent daar binnen gegaan, waar al zijn of haar erbarmelijkheden wegvallen en van hen weg worden genomen en nu staan ze daar, zoals God zich hen eens gedacht had; zij staan daar als mensen, waar het altijd heerlijk is om mee samen te zijn, - en binnen gegaan in het leven, dat betekent: daar binnen gegaan, waar de blijdschap eeuwig is, waar ziekte noch dood wordt gekend, omdat daar allerwege Gods glimlach heerst en over alle dingen regeert en beschikt.

Hij zal Sion eens ontvangen,
Davids stad, de stad van vrede;
Bouwheer is der lichten Bronne
en haar poort het heilig Kruis;
blijde zaalgen zijn haar muren,
Christus is haar Schuts en Koning.
Stad des Hemels, stad der vreugde,
op de rots der eeuwen rustend,
stad - veilge en schone Haven,
'k breng van verre U mijn groet.'

    Hildebert van Tours
    vert. J. H. Gunning J. H. zn.

v. d. G.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 maart 2001

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 maart 2001

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's