Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met een catamaran naar Helgoland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Met een catamaran naar Helgoland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Volgens degenen die er geweest zijn, is een trip naar Helgoland onvergetelijk. Dat klopt: voor de avontuurlijken onder ons met een ijzeren maag en een perfect evenwichtsgevoel een uitdagende tocht!

Punt van vertrek is de Eemshaven. Het is mooi weer en een graadje of twintig. Honderden mensen staan in groepjes te wachten op de splinternieuwe catamaran. Ruim een kwartier te laat komt de Polarstern in zicht en luttele minuten later gaat de loopplank uit. De kapitein telt nauwkeurig iedere passagier via een handteller. De boot raakt propvol. Op de kop af 432 passagiers, de totale capaciteit. Het schip blijkt gloednieuw en uiterst comfortabel. De touwen gaan los en we varen de haven uit onder begeleiding van een horde meeuwen. Spannend als je het vaste land ziet verdwijnen en het onbekende tegemoet gaat. Lekker fris zeewindje. Helaas vraagt de bemanning nu of iedereen naar binnen wil gaan. De deuren worden zelfs vergrendeld. Achteraf wel begrijpelijk, want de catamaran deint er flink op los. Met een snelheid van 70 km per uur houd je je nauwelijks staande. Toch een beetje jammer om de metershoge golven die het schip produceert alleen achter glas te zien. Massaal begeeft men zich naar het buffet. Grote mokken koffie en smakelijk opgemaakte kadetjes vinden gretig aftrek.

Geen krimp
De Polarstern jaagt in een duizelingwekkend tempo langs de Duitse waddeneilanden die in de verte als stipjes zichtbaar zijn. Nu gaan er passagiers voor de bijl! Zeeziek... mensen zien letterlijk groen, geel of spierwit. Men verdringt zich richting toilet. Naarmate we het eiland naderen, is driekwart van de passagiers te ellendig om zich er druk over te maken. Sneller dan verwacht doemt de karakteristieke, losstaande rotspijler Lange Anna op. Woeste golven beuken onophoudelijk tegen de steenmassa, maar deze geeft geen krimp. In gezelschap van regenjas en paraplu zet ik de eerste stappen op het eiland. Heerlijk om weer buiten te zijn.
De vuurtoren en rijen houten huisjes vallen meteen op. De behuizinkjes blijken voormalige visserswerkplaatsen te zijn, de zogenaamde Hummerbuden. Een aantal is nog in bedrijf, getuige de geur van verse vis. De andere huisjes zijn in gebruik als winkel. Veel toeristen komen speciaal naar Helgoland om tax free te shoppen. Je moet echter heel wat inslaan om het retourtje Eemshaven-Helgoland à ƒ 90,00 per volwassene terug te verdienen. Wat wel aantrekkelijk is, zijn de prachtige vogelboeken die voor een habbekrats te koop liggen. Drieteenmeeuwen, Jan van Genten en grappige papegaaiduikers zijn schitterend afgebeeld en als ik de folder mag geloven ook in het echt te zien.
Ik ga eropaf. Het is klimmen geblazen. Het hoogteverschil is aanzienlijk. Een beetje spieroefening na de zit op de boot is wel prettig, maar het moet niet te gek worden. Overal vliegen en krijsen meeuwen. Maar van de Jan van Genten geen spoor. Turend en loerend naar die mooie gasten ben ik op het hoogste punt beland. Hoewel wolken, regen en zon verstoppertje spelen, is het uitzicht formidabel. Ritmisch beukt het zeewater tegen de rots waar ik op sta. Overal water, rondom en van boven. De moeite van de klim waard.

Kommer en kwel
De bedrijvigheid van de haven heeft ook mijn interesse. Vroeger was Helgoland een belangrijk strategisch gelegen punt voor de marine. Oogverblindende jachten en pittoreske vissersboten liggen te dobberen in de haven. Daarbuiten liggen een paar knapen van cruiseschepen voor anker. Vanaf deze luxe schepen worden passagiers in sloepen vervoerd naar het vaste land. Zo te horen hebben ze er schik in.
Ik vermaak me eigenlijk opperbest op het eiland en de vier uur zijn zo om. Tijd om terug te gaan naar de boot. Auf Wiedersehen, Lange Anna. Inmiddels is de wind aangewakkerd tot kracht 7... Zodra we de haven uitvaren, werpen de golven de Polarstern alle kanten uit. Al na een kwartier wordt het steeds stiller op de boot. Net als de heenreis is ook de terugtocht voor velen kommer en kwel. High speed klotsen we alle kanten uit. Bij het buffet heeft men moeite om alles op zn plaats te houden. Glasgerinkel houdt menigeen wakker. Tegelijk met de meeuwen komen we aan.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Informatie
- Vertrek naar Helgoland: iedere maandag van 21 mei t/m 27 augustus om 09.00 uur, vanaf de Eemshaven. Aankomst op Helgoland: circa 12.00 uur. Om 16.00 uur vertrekt de Polarstern weer naar de Eemshaven.
- Prijzen: volwassenen ƒ 90,00 per persoon; kinderen van 4 t/m 11 jaar ƒ 45,00; kinderen van 12 t/m 17 jaar ƒ 60,00; familiekaart (2 volwassenen + 2 kinderen) ƒ 250,00 (voor kinderen van 12 t/m 17 jaar geldt een toeslag van ƒ 12,50 per kind).
- Reserveren is beslist noodzakelijk.
- Adres rederij: Borkumweg 3, 9979 XJ Eemshaven, tel. 0596-519101 of 519192.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Polarstern

scheepstype:hogesnelheids-catamaran
materiaal:aluminium
lengte:52,4 meter
breedte:13 meter
diepgang:1,5 meter
snelheid:40 knopen (ca. 65 km/u)
capaciteit:450 personen
vermogen:12.000 pk

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 juni 2001

Terdege | 108 Pagina's

Met een catamaran naar Helgoland

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 juni 2001

Terdege | 108 Pagina's