Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hervormingsdag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hervormingsdag

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als student was de jonge Luther in 1505, te Erfurt, in de Augustijner-orde getreden. Gekweld door de vraag, hoe genade te vinden bij God, hoopte hij door de praktijken van het kloosterleven rust te vinden voor zijn ziel. Hij ervoer echter, dat het klooster evenmin als de wereld hem de innerlijke vrede kon schenken, waarnaar hij smachtte. De Vicaris-generaal van zijn Orde, Von Staupitz, zei de jonge monnik vertrouwen te hebben in Gods barmhartigheid en te geloven in Zijn vaderlijke liefde. De Bijbel lezende in het licht van deze opmerking, kwam Luther ertoe het beginsel van de 'rechtvaardiging door het geloof' (Rom. 3 : 28: 'Door geloof gerechtvaardigd, zonder werken der wet') als grondslag te nemen voor zijn godsdienstig denken. Zo vond hij vrede. Tengevolge van het misbruik dat de monnik Tetzel van de aflaatprediking maakte, om de kerkelijke overheden aan geld te helpen, en waarbij het accent uitsluitend gelegd werd op de werken, en het geld in de plaats kwam van het berouw, trad Luther met zijn beginsel in de openbaarheid.
Op 31 oktober 1517 plakte hij op de deur van de slotkerk te Wittenberg een lijst aan met 95 stellingen tegen de aflaatverkoop. (Enkele theses zijn: 27): Zij, die voorgeven dat, zodra het geld in de kist klinkt, de ziel naar de hemel springt, prediken menselijke verzinsels. 36) Ieder Christen, die waar berouw en leed heeft over zijn zonden, heeft volledige vergeving van straf en schuld, die hem ook zonder aflaatbrieven toekomt. 62): De ware schat der kerk is het heilig Evangelie der heerlijkheid en genade Gods. 66): De schatten van de aflaat evenwel zijn netten, waarmee men tegenwoordig naar de rijkdom der mensen vist.). Wat aanvankelijk een 'monnikentwist.
Wat aanvankelijk een 'monnikentwist' scheen, nam weldra groter afmetingen aan en gaf de stoot tot de reeds lang begeerde Kerkhervorming. Als motto had Luther boven zijn stellingen gezet: Uit liefde en ijver, om de waarheid aan het licht te brengen. Deze woorden resumeren leven en werken van alle Hervormers. Om de waarheid aan het licht te brengen, gaven zij het volk de Bijbel in handen, na deze eerst in de landstalen te hebben vertaald. In wezen was de Hervorming een terugkeer naar de H. Schrift als enige geloofsbron. Het gevolg van dit centraal stellen van de Bijbel is geweest: de bevrijding van de gelovigen uit de greep der pauskerk, die zich allengs met haar priesterschap en praktijken tussen God en de zondaren had geplaatst. De Kerkhervorming bracht de gelovigen weer aan de bron der waarheid, en schonk hun de vrijheid om God te dienen naar de inspraak van het uit die waarheid levende geweten. 'Het is veilig, noch geraden iets tegen het geweten te doen'; had Luther in 1521 op de Rijksdag van Worms verklaard, waardoor de breuk met Rome volkomen was geworden. Als wij ons realiseren, wat al deze dingen betekenen voor ons godsdienstig leven als Protestanten, zullen wij op 31 oktober a.s. opnieuw, met grote dankbaarheid jegens God en Zijn arbeiders uit de 16de eeuw, de Kerkhervorming herdenken. Niet alleen is er alle reden om deze te zien als een gelukkige wending op religieus gebied, ook politiek en sociaal zijn Kerkhervorming en Protestantisme van de grootste betekenis geweest voor de ontwikkeHng der Westerse volkeren. Het is een feit, dat nergens de vrijheid hechter, en het maatschappelijk niveau hoger is, dan in die landen, waarop het Protestantse gemeenschapsleven zijn stempel heeft kunnen drukken. Op het in 1917 te Genève onthulde Internationale Hervormingsmonument, wisselen daarom, terecht, taferelen uit de geschiedenis der Protestantse kerken af met afbeeldingen uit de geschiedenis der democratie. Het is dus geen overdrijving, als wij zeggen, dat Hervormingsdag feitelijk een nationale feestdag zou moeten zijn in de Westerse democratieën.

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1986

Protestants Nederland | 12 Pagina's

Hervormingsdag

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1986

Protestants Nederland | 12 Pagina's