Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kruisdragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kruisdragen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'En als zij Hem wegleidden, namen zij een Simon van Cyrene komende van de akker, en legden hem het kruis op, dat hij het achter Jezus droeg.' Luk. 23 vers 26

'En als zij Hem wegleidden.' Wie? Jezus Christus. De eeuwige Zoon van God. God uit God. Licht uit Licht. Hij, Die in de schoot des Vaders was. Hij, Die de heerlijkheid heeft verlaten, die Hij had, eer de wereld was. Mens geworden, als u en ik, uitgenomen de zonde. God en Mens verenigd in één Persoon. De verborgenheid der godzaligheid is groot. God is geopenbaard in het vlees. Heilsmysterie van onpeilbare Goddelijke liefde.

'En als zij Hem wegleidden.' Hoe? Als een Vervloekte, als een Verdoemde. Hij droeg immers het kruis op Zijn rug. Hij droeg immers het vonnis in Zijn ziel. Hoe meer wij gaan verstaan, de diepte van onze val, de vloekwaardigheid van ons bestaan, hoe meer Jezus ons noodzakelijk en dierbaar wordt in het dragen van het vonnis. Is Hij u en jou dierbaar? 'U dan die gelooft is Hij dierbaar.'

Hij een gevloekte. Waarom? Omdat God tegen u en mij gezegd heeft: 'Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven staat.' Omdat u en ik van nature liggen onder het vonnis van de drievoudige dood. Hebt u dat geloofd met uw hart? Die vloek gevoeld? Dat vonnis aanvaard? Brandt dat vonnis in uw ziel, bent u door onweder voortgedreven, ongetroost? Zie, hoe ze Hem wegleiden, een vloek geworden voor u. Opdat u de zegen van God ontvangen zou. Opdat uw banden zouden worden losgemaakt. Opdat een Jakob die zei: 'ik laat u niet gaan, tenzij dat Gij mij zegent', zou ondervinden: 'en Hij zegende hem aldaar'. En het zou uitjubelen: 'Ik heb God gezien, van Aangezicht tot aangezicht en mijn ziel is gered geweest.' Opdat u vervloekte zondaar in uzelf, de zegen zou zoeken en vinden bij deze Bron van troost en licht. Dat brengt wat met zich mee. Wat? Kruisdrager worden, achter Jezus aan.

Jezus wankelt onder het zware kruis, dat in Zijn open wonden drukt. Waarom? Het behaagde de HEERE Hem te verbrijzelen, want de straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem.

Daar komt Simon aan, van de akker. Hij moet kruisdrager worden, achter Jezus aan. Heeft hij daar zin in? Neen. Als het aan uw en mijn zin werd overgelaten, zou het nooit gebeuren. Waarom moest Simon kruisdrager worden? Vrije gunst die eeuwig God bewoog. Hij kwam langs. Toevallig? Neen, uur der minne! Zij namen hem en legden hem het kruis op dat hij het achter Jezus droeg. In de andere evangeliën staat: 'En zij dwongen hem.' Simon had er geen zin. Wie wel? U of jij soms? Simon bleef ook liever toeschouwer. O, die vrome, belangstellende toeschouwers, die zich niet wezenlijk betrokken weten, bij wat hier gebeurt. Dan kunnen we er over praten, er over huilen, net als de dochters van Jeruzalem. Dat zijn tranen, die nooit worden afgewist. Tranen die eindigen in eeuwige droefheid. Ween over uzelf! Uw zonden, uw schuld, uw vloek. Dan kunt u hier aan de kant blijven staan. Zwaar of licht. Vroom of onverschillig. Dan gaat het over u, over jou. Dan wordt u dat kruis waardig, die vloek waardig. Dan gaat u buigen, buigen onder God, buigen onder het kruis. Dan wordt het wonder groot, steeds groter, als het geloof ontdekt, dat de vloek eruit is, dat de straf eruit is. Want Simon mag het kruis neerleggen. Op Golgotha neemt Jezus het over. Hij laat Zich eraan nagelen. Aan Hem wordt het vonnis voltrokken. Hij neemt de straf op Zich. Hij draagt de vloek weg. Voor een vloekwaardig volk. Nu strekt Hij Zijn handen, doorboorde handen naar u uit en wil Hij ruilen. Hij de vloek, u de zegen. Hij de dood, u de hemel. Hij de Godsverlating opdat u eeuwig tot God genomen zou worden. Zie dan in de nood en dood van uw leven op Hem. Zie, hoe Hij Zich buigt onder de ondraaglijke last van Gods eeuwige toorn tegen uw zonde. Zie Hem in Zijn onpeilbare liefde. Ik voor u. Zie, zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. In Hem is vergeving voor al uw zonden. In Hem is rust voor uw vermoeide, door onweder voortgedreven ziel. In Hem is een thuiskomen voor u aan het Vaderhart van God. Wat is Hij dierbaar voor het geloof! Waar de Heilige Geest Hem openbaart aan uw ziel, wordt alles wat aan Hem is, gans begeerlijk. Maar dan kan het niet anders, of we worden kruisdragers. 'Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf, die neme zijn kruis op en volge Mij.'

Vanuit de ware geloofsverbinding met Hem, komt die gezindheid in ons, die ook in Christus Jezus was, Die het kruis heeft verdragen en de schande veracht. We moeten één planting met Hem worden, in de gemeenschap van Zijn lijden, gelijkvormig worden aan Zijn dood. Dat gaat tegen vlees en bloed in.

Dan krijgt ieder kind van God zijn kruis. Ieder heeft niet hetzelfde kruis. Hij meet uw kruis. Hij legt u niet teveel op. Al lijkt het voor uw gevoel soms wel zo. Bent u het soms niet eens met uw kruis? Vindt u het te zwaar'? Zie dan toch op de lijdende Borg. Hoe Hij verwond werd en verbrijzeld. Als daar ons oog weer voor open gaat, dan wordt ons hart verbrijzeld. Dan is Zijn juk zacht en Zijn last licht. Dan is het een bewijs van Gods liefde jegens u. Want Hij kastijdt een iegelijke zoon die Hij aanneemt. Dan is de vloek eruit. Dan dient het kruis slechts om u klaar te maken voor uw eeuwig thuis. Een kruis hebben al Gods kinderen, zolang ze zijn aan deze kant van het graf. De zonde, het inwonend verderf, dat vervloekte ongeloof. Dat altijd de Heere verdriet doen. Hem zo vaak verdenken van Zijn liefde, trouw en macht. Is dat niet uw grootste verlangen, om daarvan verlost te worden?

Doodt dan uw leden die op de aarde zijn. Draag dan uw kruis achter Jezus aan. Voortdurend het oog op Hem. Het oog van het geloof op een lijdende Borg, zal de zonde doden, zal u gewillig maken, het kruis te dragen, wat God u oplegt. Spoedig mag u het neerleggen, pelgrim! Dan is uw dood geen betaling voor de zonde, maar een doorgang naar het eeuwige leven. Dan eeuwig thuis, zonder kruis. Want Hij heeft gezegd: 'Ik zal ze allen tot Mij trekken.' En waar Ik ben, zal ook mijn dienaar zijn. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 april 1981

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Kruisdragen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 april 1981

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's