Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het is volbracht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het is volbracht

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Joh. 19 : 30b

Wij gebruiken soms veel woorden en zeggen weinig of niets. In dit ene Woord van de Heere Jezus: 'Het is volbracht', zegt Hij alles. Al zouden alle grassprietjes pennen en de oceaan vol inkt zijn, dan zou u nog niet kunnen beschrijven, de eeuwige liefde Gods, die in dit Woord ligt opgesloten. Het is als een schitterende diamant, waarvan al de deugden Gods in weergaloze luister afstralen. O, dat wij zó door de heerlijke glans en schittering daarvan worden getroffen, dat de wereld, de zonde en alles wat buiten Christus is haar glans voor ons verliest. Dat al onze vragen ophouden, al onze bestrijders tot zwijgen worden gebracht. Ja, dat wij doof, volstrekt doof zullen zijn voor alle stemmen in ons een buiten ons. En door de krachtige onweerstaanbare werking, van de Heilige Geest, niets meer zullen horen, dan dit ene Woord, dat de hemel deed juichen, de hel deed beven: het is volbracht!

Wat is volbracht? De Heere Jezus Zelf geeft het antwoord, als Hij Zijn ziel uitstort in het Hogepriesterlijk gebed: 'Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt, om te doen.'

Al wat de Vader Hem van eeuwigheid heeft opgedragen, om Zijn deugden te verheerlijken om Zijn volk te verlossen. Het is volbracht! We treden het paradijs binnen, waar alles vrede en heerlijkheid ademt, de wolf met het lam verkeert. Maar zie dan, hoe uw en mijn vader en moeder. God hun Schepper, de Overvloedige Fontein van alle goed, verlaten, Hem op het hart trappen. Van liefhebbers, haters worden. Van mensen die God kenden aan de wind des daags, worden: vervloekten, afgekeerden, weglopers. En zie u zelf daarin! Zie en geloof, hoe u met elke zonde deze rampzalige keuze bevestigt. Scheurt uw hart, want gij zijt die man, die vrouw, die jongen, dat meisje! Ween kind der aarde ween, omdat ge een zondaar zijt! Want de breuk tussen God en uw ziel wordt beweend, waar genade uw hart verovert. En uit de nood van de ziel, wordt de roep geboren. Hoe kan ik ooit weer met God verzoend worden? Hoe wordt God, mijn God? Schreeuwer naar God, zie naar het Kruis! Hoor de Zoon van God het uitroepen met grote stem: het is volbracht! De weg is gebaand naar het Vaderhart van God. 'Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.' - In Hem heeft God milde handen, vriend'lijk ogen. In Hém strekt God Zijn handen naar u uit: 'Wend u naar Mij toe en wordt behouden.'

Wat is volbracht? Ga met mij de woestijn in. We staan aan de voet van de Sinaï. De aarde beeft, de rotsen scheuren. De berg bliksemt vanwege de heiligheid Gods. Laat het dreunen in uw hart: Gij zult, gij zult, gij zult niet! Laat het klinken tot in het diepst van uw ziel: 'Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in hetgeen geschreven staat, in het boek der Wet om dat te doen.' Dan kermt u het uit: Tegen al de geboden Gods zwaar gezondigd, geen ervan gehouden en nog tot alle boosheid geneigd. - Dan buigt u, onder God in het diepe besef: Ik kan die prijs der ziele dat rantsoen, Aan God in tijd noch eeuwigheid voldoen. Hoe zal ik ooit dat zware pak van mijn zonden kwijtraken? Hoe? Door een gelovig zien op Jezus, Die hing aan het vloekhout. Die de Wet heeft vervuld, de straf heeft gedragen. Aan Gods gerechtigheid volkomen genoeg gedaan. In Hem is alles wat u mist om voor God te bestaan. Gerechtigheid, vrede, eeuwig leven. Want: het is volbracht!

Wie zal dan nog beschuldiging inbrengen te­ gen de uitverkorenen Gods! God is het die rechtvaardig maakt, wie is het die verdoemt? Nu is de fontein der genade geopend. Een Fontein van liefde, vergeving, vrede, zaligheid. 'O, alle gij dorstigen, komt tot de wateren!' Wat is er een overvloed van genade van vrede en heerlijkheid in Hem, Die het uitriep; het is volbracht!

Zie dan af, van alles wat van uzelf is en zie alleen op Hem. Het ligt helemaal buiten u in Hem, Wiens werk volkomen is. In uzelf zult u nooit iets goeds vinden. Hoe dieper u graaft, des te meer gruwelen zult u vinden.

Maar hoe meer u door genade op Hem mag zien. Des te meer zult u Zijn heerlijkheid aanschouwen. De heerlijkheid als des Eniggeborene van de Vader, vol van genade en waarheid. Nu hoeft u niets mee te brengen. Nu mag u komen zoals u bent. Want Hij geeft het leven, aan u die midden in de dood ligt. Hij geeft het kleed der gerechtigheid aan u die jammerlijk, arm, blind en naakt bent. Hij heeft de straf gedragen voor strafwaardigen. De dood gedood voor doemschiildigen. Hij heeft de macht van de satan voorgoed gebroken. De dood verslonden tot overwinning. Hoe heerlijk is Hij, Die dit uitriep. Immanuel, God met ons. God en Mens in één Persoon. Daarom is dit Woord zo betrouwbaar. Zijn Offer zo volmaakt. Wat is Hij het waard, dat u al uw vertrouwen op Hem stelt. Wat is het rampzalig om op zo'n grote zaligheid, zo'n heerlijke Zaligmaker geen acht te geven. Dan zal het vreselijk zijn te vallen in de handen van de levende God. Dan zal het onnoemelijk tegen vallen geconfronteerd te worden met de toorn van het Lam. Daarom val Hem te voet en kust de Zoon. Laat Hem niet los, tenzij Hij u zegent. Opdat wat Hij volbracht in u volbracht worde en u eens met Hem leve tot in eeuwigheid!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 1981

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Het is volbracht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 1981

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's