Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KANTELEND MILLENNIUM

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KANTELEND MILLENNIUM

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nu we het nieuwe millennium zijn ingegaan - al hebben we wellicht te doen met een onjuiste tijdrekening - is het goed stil te staan bij de actualiteit van het boek Openbaring. Een boek van drs. Vermaat Kantelend millennium biedt daarvoor veel stof tot overdenking.

Het moment van de wederkomst des Heeren weten we niet, wèl dat het zeker is. De tekenen van de tijd kunnen we ook zien en we behoren daarop acht te geven. Al deze dingen blijven zoals ze altijd geweest zijn, is al heel lang de taal van de atheïst. Tegenover het kwade staat de weerhoudende macht van Gods genade. Maar die algemene genade wordt meer en meer ingehouden. Daar geeft dit boek vele voorbeelden van. De apocalyptische beschrijving van de twee beesten die opkomen, het ene uit de zee en het andere uit de aarde, geeft aanleiding tot velerlei uitlegging. Vermaat merkt op dat voor ongelovigen toch wel opvallend moet zijn hoe de beschrijving die Daniël gaf van het vierde dier - ook daar wordt gesproken van vier dieren die uit de zee opkwamen - een rake typering is van het Romeinse rijk, lang voordat dit rijk een feit was. Van het tweede dier zegt de kanttekening dat hiermee de paus bedoeld wordt. Evenals het Lam heeft het twee horens, maar het spreekt als de draak. Bavinck schreef ervan dat hij net als een lam onschuldig en ongevaarlijk lijkt, maar dat allerminst is.

Vermaat wijst erop dat in de laatste fase van de geschiedenis een hevige vervolging wacht. Dat de zon zwart wordt als een haren zak en de maan in bloed veranderd wordt, ziet hij als gevolg van ontploffingen van atoombommen en andere nucleaire wapens. De elementen zullen brandende vergaan. De kanttekening heeft hierbij een andere betekenis en heeft het over de Zon der gerechtigheid, Christus, Die door menselijke inzettingen zal worden verduisterd, de maan die immers haar licht van de zon ontvangt, zal rood zijn van bloed, dat wil zeggen de vervolging van de kerk zal hevig zijn en de sterren, dat zijn de leraars zullen van de hemel vallen. Dat laatste betekent dan dat ze van de hemelse en geestelijke zorg tot de aardse vervallen. De hemel zou wegwijken als een boek dat toegerold wordt. De Heilige Schrift is als een gesloten boek geworden en de lidmaten ontnomen. Ze geven ook een meer letterlijke mogelijkheid namelijk tekenen als voorboden van de straffen die over de godde-iozen komen. Dan komt ineens de atheïst tot bezinning: Want de grote dag van Zijn toorn is gekomen en wie zal bestaan?

Daar is grote verdrukking aan vooraf gegaan. Degenen die het teken van het beest niet hebben, zullen niet kunnen kopen of verkopen. Dat teken wordt door Vermaat heel anders uitgelegd dan de kanttekenaren doen. We weten het niet of het ook met het electronisch geldverkeer te maken heeft, zoals hij het uitlegt. De uitsluiting of boycot in die zin dat christenen uit het openbare leven geweerd worden, is dan een feit. De grote afval kan pas gekomen zijn als overal het Evangelie verkondigd is. Hoeveel gebieden zijn er nog over die nooit van het Evangelie hebben gehoord? De witte vlekken worden steeds minder. Dan zal zich de afval en de geest van de antichrist openbaren. De ontkerkelijking neemt toe. De antichrist heeft vele voorlopers gehad in de geschiedenis. Vermaat noemt mensen als Nero en Hitier. De antichrist moet nog komen, zeggen Velema en Van Genderen. De kanttekening zegt dat het de paus is. Daar houden we ons aan. Maar de waarschuwing voor de geest van de antichrist, die zich nu al uit in de loochening dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, kunnen we wel ter harte nemen. Volgens Vermaat zal de uiteindelijke antichrist alle eigenschappen van zijn voorlopers in zich bundelen. Het komt dus tot een toppunt van de antichristelijke macht en zonde, zoals Prof. Schilder vroeger al als volgt opmerkte: In de laatste dagen zal een machthebber met groot gezag optreden, die aan de zonde haar geweldigste krachtsontplooiing, haar machtigste organisatie, haar scherpste wetenschappelijke verdediging, haar verlokkendste propaganda en haar meest demonische uitwerking geven. Dhr. Scholten heeft er eens op gewezen dat eerst de wederhouder weggedaan zal worden. Het beslag van Gods Woord in de maatschappij zal steeds meer verdwijnen.

Daar zitten we toch wel middenin. We moeten wel beseffen dat waar het één verdwijnt (Gods Woord) het ander (antichristelijke normen) er voor in de plaats komt. Denk maar aan de voorstellen over homo-huwelijk enz. Er komt dus beslist geen neutraal gebied, maar het vacuum van normloosheid wordt gevuld met humanistische of zelfs anti-christelijke normen. Er komt een tijd dat er tol gevraagd wordt van de belijdenis die we nu nog zo makkelijk kunnen afleggen, namelijk dat we christen genoemd willen worden. Niet één zal in die beproeving van zichzelf het Woord van God bewaren. Kunnen praten over de waarheid en zelfs ervoor gestreden hebben, zal niet genoeg zijn. De liefde der waarheid moet gegeven zijn en in stand gehouden worden, wil het wel zijn.

Hoe moeten we ons dan gedragen? Er staat in Matth. 10: Zie, Ik zend u als schapen in het midden der wolven; zijt dan voorzichtig gelijk de slangen en oprecht gelijk de duiven. Dus niet alleen voorzichtig. Voorzichtig en oprecht. Daar mag geen tegenstelling tussen gemaakt worden. Die is er niet. Dat staat ook op andere plaatsen wel. Hebt de waarheid en de vrede lief. De vrede dus nooit liefhebben ten koste van de waarheid.

In Dan. 6 staat de geschiedenis van Daniël tegen wie een wet was uitgevaar- digd dat hij (in het algemeen iedereen, maar het ging om hem) niet mocht bidden dan tot de koning. Daniël bad 'en deed belijdenis voor zijn God, ganselijk gelijk hij voor dezen gedaan had'. Dat woord ganselijk staat er niet voor niets. Matthew Henry geeft er een treffende verklaring van en daarmee een gedragslijn hoe gehandeld moet worden. Voorzichtigheid mag geen schade doen aan de zaak van de Heere. We weten niet altijd hoe we handelen moeten in moeilijke situaties nu de techniek steeds meer leidt tot een informatiemaatschappij met bijvoorbeeld multimediacomputers, internet, kennisnet en RDNet-plus. Dat mogen we dan wel bekennen ook en in deze zin zou het heel goed zijn als de Heere het verstand der verstandigen zal teniet maken en de wijsheid van de wijze zal doen vergaan. Hij kan raad geven. (In genoemde schriftplaatsen is het anders bedoeld namelijk dat de wereldwijzen, die het Woord van God verachtten en meer hielden van menselijke wijsheid, beschaamd zouden worden.) Wie wijs in deze wereld wil zijn, die worde dwaas. Dat gebeurt als hij de kennis van Christus' kruis en de nederigheid voor zijn hoogste wijsheid houdt. Dat kost dus een hele mens, het maakt niet uit of hij schoolbestuurder of docent is, veel ontwikkeling heeft of de lagere school amper doorlopen heeft.

Zeker is wel dat alleen de vreze des Heeren doet wijken van het kwade. De Heere komt om gericht te houden, ook om te straffen vanwege alle harde woorden die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben. Wanneer? In de laatste tijd als er spotters zullen zijn, klagers over hun staat die zeer opgeblazen dingen spreken en zich verwonderen over personen ter- wille van hun voordeel. Ze geven pluimstrijkende woorden aan mensen die macht en rijkdom hebben om hierdoor hun voordeel te krijgen. Daar hebben we een teken waar we acht op moeten geven.

Een ander is het gehaat worden van allen om Mijn Naam, zoals de Heere Jezus zegt. Het opstaan van kinderen tegen de ouders en hen doden, is gelukkig voor wat het laatste betreft, niet waar te nemen. Een kwaad en boos ge-zweer aan de mensen (Openb. 16:2) is volgens Vermaat ook al aanwezig in de vorm van micro-organismen die dieren en mensen kunnen aantasten en moeilijk te genezen zweren veroorzaken. Andere tekenen als oorlogen, geruchten van oorlogen en aardbevingen zijn er ook. Terecht wijst deze schrijver erop dat het boek Openbaring, ook wel de Apocalyps genoemd, niet (alleen) in het teken staat van vergaan maar (ook) van overwinning, Dat is waar, maar voor wie is, als deze tekenen geschieden, de verlossing nabij?

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Criterium | 68 Pagina's

KANTELEND MILLENNIUM

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Criterium | 68 Pagina's