Dogmatiek, apologetiek en missiologie
De vakken dogmatiek, apologetiek en missiologie kennen een nauwe samenhang. Het vak dogmatiek krijgt een directe vertaling naar de praktijk van alle dag in de vakken apologetiek en missiologie.
Dogmatiek
‘Dogmatiek is de stelselmatige beschrijving van de inhoud en het onderling verband van de in Gods Woord geopenbaarde waarheden’. Zo omschreef ds. G.H. Kersten het begrip dogmatiek. Ds. Kersten bracht ermee tot uitdrukking dat de inhoud en de grens van al ons denken en spreken in de Schrift zelf ligt. Wanneer we over deze grenzen heengaan, ontstaat er een situatie waarvan zelfs dr. H. Berkhof moest erkennen dat die aanleiding zou zijn voor ‘grote verwarring’. In de eerste twee leerjaren van de Theologische School wordt de Toelichting op de Dogmatiek van ds. G.H. Kersten behandeld. In de leerjaren 3 en 4 worden enkele thema’s verder uitgediept. Onderwerpen die aan bod komen, zijn: Schriftleer, Verkiezing en Verbond en de Orde des heils. Bij het bespreken van deze thema’s wordt veel aandacht besteed aan de geschiedenis van het dogma. Zo krijgt de student inzicht in de eeuwenlange worsteling om het behoud van de schriftuurlijke waarheid.
Aan het einde van het vierde leerjaar doet de student onderzoek naar een onderwerp van zijn persoonlijke keuze en schrijft daarover een scriptie. Deze scriptie komt ter sprake tijdens het peremptoir (beslissend) examen in de classis waar de kandidaat als predikant bevestigd hoopt te worden. In de afgelopen jaren werd onderzoek gedaan naar de betekenis van Jodocus van Lodensteyn (kand. M. Blok), de visie van de Marrow Men (kand. H. Fortuijn), verbond en prediking in de achttiende eeuw (kand. W. Mouw), de prediking van Wulfert Floor (kand. E.J. Boudewijn) en het kruisdragen van Gods kinderen (kand. J.B. Huisman).
Apologetiek
Het begrip ‘apologetiek’ komt van het Griekse ‘apologia’ wat ‘verdediging’ betekent. Het vak apologetiek wordt nog niet zolang gegeven op de Theologische School. Omdat de aanvallen op het christelijk geloof toenemen, is het besluit genomen dit vak in het curriculum op te nemen. Hoewel het om een betrekkelijk jong vak gaat, is het bijna zo oud als de wereld. Al in het Paradijs sprak de satan: ‘Is het ook dat God gezegd heeft…?’ Simeon profeteerde over het Kindeke Jezus dat Het gezet is tot een teken dat ‘wedersproken’ zal worden. Het Kruisevangelie is de Jood een ergernis en de Griek een dwaasheid. Apologetiek is er zolang Gods kerk op aarde is.
Apologetiek is echter niet een vak dat we uit het hoofd kunnen leren. De verdediging van het geloof is geen resultaat van onze menselijke denkkracht. Christus beloofde Zijn discipelen de bijstand van de Heilige Geest: ‘Zo zijt niet bezorgd, hoe of wat gij tot verantwoording (apologeomai) zeggen, of wat gij spreken zult; want de Heilige Geest zal u in dezelve ure leren, hetgeen gij spreken moet’ (Luk. 12:11-12). Volgens prof. G. Wisse mag onze prediking niet tijdloos zijn, maar moet het een apologetisch element in zich hebben. De reformator Maarten Luther schreef dat iedere student drie boeken nodig heeft voor een goede preek: het boek van God, het boek van het hart en het boek van de tijd. Met name het boek van de tijd bepaalt het apologetische element in de prediking. Aan de hand van enkele hoofdthema’s wordt de apologetiek als volgt opgebouwd: de Schriftleer, de Godsleer, de Christologie en de mensleer. Onder deze hoofdthema’s komen verschillende onderwerpen ter sprake: Is de wereld ontstaan door schepping of door evolutie? Hoe is het geweld in het Oude Testament te rijmen met het achtste gebod? Waarom is er zoveel lijden in de wereld? Zijn wonderen echt gebeurd? Is Jezus martelaar voor de goede zaak of Middelaar?
Missiologie
Het zal duidelijk zijn dat al deze vakken dienstbaar zijn aan de prediking in onze gemeenten. Toch wordt geprobeerd om de kerk wereldwijd niet te vergeten. De Bijbelse leer moet naar de einden der aarde. ‘Lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb’ (Matth. 28:19). Behalve enkele thema’s uit de missiologie is er veel aandacht voor de zendingsvelden van de ZGG. Een nieuwe ontwikkeling is dat derdejaars studenten de mogelijkheid van een stage op een zendingsveld geboden wordt. Student G.P. van Nieuw Amerongen bezocht enkele maanden geleden Ecuador en schreef er een betrokken verslag over. Moge het theologisch onderwijs in ons eigen land vrucht dragen en ook ver daarbuiten tot de einden der aarde.
(wordt vervolgd)
ds. G. Clements, vaste docent Theologische School
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 januari 2019
De Saambinder | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 januari 2019
De Saambinder | 20 Pagina's