Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Redactioneel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Redactioneel

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christenen wordt wel eens verweten met het hoofd in de wolken te lopen, alsof het hier beneden niet is en wereldverzaking hun roeping is. Of juist net als struisvogels het hoofd in de grond te steken, alsof het ondermaanse hen onverschillig laat en wereldgelijkvormigheid overal op de loer ligt. Niets is minder waar. Ondanks of misschien wel dankzij hun geloof in de goddelijke voorzienigheid die alles leidt en hen volledig ‘ontzorgt’ zijn christenen doorgaans betrokken mensen. Zij geloven dat hun keuzes en opvattingen er toe doen, niet in de laatste plaats omdat zij beseffen deel uit te maken van een bezield verband. Ook de bijdrages aan deze Radix ademen de gedachte dat de christen met beide benen op de grond staat en dus niet heen kan om een bezinning op actuele vraagstukken in wetenschap en samenleving.

Het nummer opent met een bijdrage van Egbert Schuurman over de alomtegenwoordigheid van moderne techniek, een onderwerp waarover hij ook in het vorige nummer van Radix al zijn licht liet schijnen. Vanuit een christelijk-wijsgerig kader evalueert hij de verlichtingstendens waarbij de grens tussen mens en techniek vervaagt en zelfs leidt tot een versmelting van beide. In afwijking van andere techniekfilosofen wil Schuurman niet “werkelijkheidsvreemd” zijn. Het artikel loopt dan ook uit op een oproep tot een “verantwoordelijkheidsethiek” en “gerechtigheidspolitiek”. Techniek, zo is zijn stelling, moet gericht zijn op de ontsluiting van de schepping en het welzijn van mensen.

Voor Teunis Brand zijn het christen-zijn en het alledaagse leven evenmin gescheiden werelden. In een poging economie en ethiek op elkaar te betrekken analyseert hij in zijn artikel de rol van management binnen commerciële bedrijven. Gebruik makend van het denken van Alasdair MacIntyre en Herman Dooyeweerd schetst hij een normatieve benadering van management waarbij waardeafweging breder wordt gezien dan in termen van geld alleen en de simultane realisatie van normen centraal staat. Volgens Brand worden economie en ethiek gekenmerkt door een “intrinsieke verbondenheid”.

De derde bijdrage, van Willem Roskam, onderzoekt de mogelijkheden voor een christelijke theorie van “ecologisch verantwoord burgerschap” en vormt daarmee een regelrechte ontkenning van de vermeende wereldvreemdheid van gelovigen. De liefde voor Christus, zo argumenteert Roskam op basis van Dietrich Bonhoeffers “verantwoordelijkheidsethiek”, gaat hand in hand met liefde voor de natuur. De laatste vorm van liefde is nodig omdat de mens zichzelf ten onrechte ziet als het autonome middelpunt van de kosmos en zo debet is aan de ecologische crisis. Door ecologisch verantwoord burgerschap te oefenen, kunnen christelijke geloofsgemeenschappen deelnemen aan een nieuwe schepping.

De drie recensies aan het eind van dit nummer bepalen de christen hoe dan ook bij de urgente vragen van het hier en nu. Jan van der Stoep bespreekt het boek Moral Blindness, waarin ons wordt voorgehouden op welke manieren het kwaad zich openbaart in moderne samenlevingen, Robert van Putten schrijft over het boek Maatschappijkritiek, dat ons confronteert met het tot de menselijke conditie behorende maatschappelijk onbehagen, en Leon de Bruin, tot slot, beoordeelt God bewijzen, een boek dat volgens de auteurs ervan nodig was om tegenwicht te bieden aan de atheïstische literatuur die Nederland de laatste jaren heeft overspoeld.

Het eerstgenoemde boek moedigt volgens Van der Stoep aan om onze morele sensitiviteit verder te ontwikkelen, trouw te zijn in onze relaties en te blijven (om)zien naar het lijden van anderen, drie zaken – zo kan hieraan worden toegevoegd – die de christelijke houding van ‘in de wereld, maar niet van de wereld’ mooi typeren.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.forumc.nl/radix

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 2014

Radix | 56 Pagina's

Redactioneel

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 2014

Radix | 56 Pagina's