Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid van huisgodsdienst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid van huisgodsdienst

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is noodzakelijk dat wij ons huis wél regeren en dat wij bijbels onderwi js geven aan al de genen die aan ons zijn toevertrouwd. Wij weten hoe pijnlijk het is voor echtparen die de kinderzegen missen, nu wij over huisgodsdienst schrijven. Mocht de Heere u gedenken in al uw omstandigheden en dat ware bekering uw deel mocht zijn. De reden dat ouders bijbels onderwijs behoren te geven is dat de Heere die plicht gelegd heeft op allen die kinderen hebben: 'Leer den jongen de eerste beginselen naar den eis zijns wegs; als hij ook oud zal geworden zijn, zal hij daarvan niet afwijken' (Spreuken 22:6). Wij weten dat gedegen onderwijs dat met de oren is gehoord en de grootse theorieën die in de hersens zijn opgeslagen, een mens niet dichter bij Christus zullen brengen, maar alleen genade in het vernieuwde hart. Toch is het de plicht van ons allen om ieder gezinslid erop te wijzen, wat noodzakelijk gekend moet worden op reis naar de eeuwigheid.

Heilig
Vaders en moeders, weest overtuigd van de eeuwige waarde van de onsterfelijke zielen van uw kinderen. Want als wij de onsterfelijkheid van hun ziel erkennen, zullen we ook belijden dat hun ziel meer waarde heeft dan de hele wereld die vergaan zal. Als we het grote gewicht hiervan kennen, zal het ons aansporen om voor hun kostelijke ziel zorg te dragen, die voor de eeuwigheid geschapen is. Zullen ouders dan hem of haar geld geven om naar zondige plaatsen te gaan waar zij de wereld helemaal kunnen dienen, en waar zij gevangen worden genomen in de strikken der zonden? Zullen vader of moeder dan met een vrij geweten toestemming geven om hun kinderen een radio, tv, video of internet te laten kopen voor privé-gebruik? Zullen ouders hun kinderen toestaan de satan te dienen en niet de Heere, Die waardig is gediend en gevreesd te worden? Als zij bedenken dat hun kinderen een gedoopt voorhoofd hebben en daarom heilig genoemd worden, volgens hetgeen wij lezen in 1 Korinthe 7:14, hoe is het dan mogelijk dat zij met droge ogen hun kinderen kunnen zien wandelen op de brede weg naar de eeuwigheid. Hun kinderen zijn heilig, omdat zij afgescheiden zijn van de wereld en gebracht zijn onder de bediening van Gods verbond. Zij zijn niet van de middelen der genade uitgesloten en leven daar waar de Heere Zijn uitverkorenen krachtdadig roept en heiligt. Hoe groot is het voorrecht om onder de middelen der genade te leven! Hiermee bedoelen we in de eerste plaats dat wij de middelen der genade mogen hebben in het huis waar wij leven en opgevoed worden. Onderwijs ontvangen in Gods huis en op een christelijke school is natuurlijk ook zeer noodzakelijk en bijzonder te waarderen; wij achten echter huisgodsdienst als de basisopleiding of het basisonderwijs voor onze kinderen.

Thuis praten
Ouders, gebruiken we echt de middelen der genade thuis? Is er huisgodsdienst in elk huis? Als de Heere die huizen zou aangeven waar geen huisgodsdienst is, hoeveel huizen zouden tegen die bewoners getuigen? Zijn er verborgen plaatsen in onze huizen waar vader en moeder hun knieën voor de Heere buigen, alsook in andere vertrekken, bijvoorbeeld de woonkamer of de keuken waar we bidden, lezen, psalmen zingen en samen met de kinderen praten? Eindigen we zoveel mogelijk de dag met elkaar met het lezen van de Bijbel, een stichtelijk boek en met gebed? De beste tijd om samen te praten is aan tafel tijdens het eten. Met onze kinderen praten, draagt op zichzelf bij tot de wederzijdse band en goede harmonie, zodat kinderen voelen dat ouders tijd voor hen nemen en aandacht schenken aan hun vragen en problemen.
Ouders, praten we behalve hierover ook met onze kinderen over de noodzakelijke bekering en zaligmakende kennis van Jezus, de enige Zaligmaker? Vraagt uw kinderen wat zij op school hebben gehoord, en vraagt wat de leraar uit Gods Woord heeft verteld. Vraagt u hen als zij naar de kerk zijn geweest wat de ouderling gelezen heeft of waarover de dominee heeft gepreekt? Wij vinden dat met elkaar praten een wezenlijk onderdeel van huisgodsdienst is. Praten met elkaar is zeer belangrijk, en wij hopen dat u gevoelt dat praten over wezenlijke onderwerpen zeer noodzakelijk is. Hoe groot is het als er ouders zijn die met hun kinderen mogen spreken uit hun eigen zielenleven, wie zij in zichzelf door de zonde zijn, maar ook wie God in Christus door genade voor hen is en ook over de verborgen omgang met die dierbare Middelaar! Als die wezenlijke onderdelen ontbreken, dan moeten w e helaas zeggen dat die ouders hun verantwoordelijkheid of het gewicht van de kostelijke zielen van hun kinderen niet recht gevoelen. Mocht het u uitdrijven tot de Heere.

Thuis een goed voorbeeld geven
Als al uw godsdienst alleen maar uit praten bestaat, zullen uw kinderen spoedig uw huichelarij ontdekken. Als uw onderwijs zuiver is, maar uw levenswijze is niet een goed voorbeeld, dan bouwt u met de ene hand en breekt u af met de andere. Denk eens na over het voorbeeld van de grote generaal Caesar, die nooit zei: 'Ga voort', maar: 'Volg mij.' Zo moeten wij als ouders ook de weg aangeven of vooroplopen met een gedrag overeenkomstig Gods Woord. Let er op dat kinderen meer met hun ogen leren dan met hun oren! Mogelijk begrijpen zij niet altijd uw goede raad en onderwijs, maar zij verstaan wel uw levenswijze.
Leven de kinderen in een sfeer van liefde?
We kunnen streng zijn in hun opvoeding, maar waar er geen liefde is in huis, daar is geen goed fundament voor een gelukkig huiselijk leven. Waar er echter liefde, geduld en oprechtheid is, waar Christus in de harten mag wonen, daar is de Heere ook. En wat de bewoners dan ook mag overkomen, de Heere zal voor hen zorg dragen. Gelukkig is die man of vrouw, die met de stervende Thomas Boston tot zijn kinderen mag zeggen: 'Ik geloof dat niemand van jullie mij voor de rechterstoel durft ontmoeten in een onbekeerde staat. Vaders en moeders, wij roepen u ernstig op voor God en de Heere Jezus Christus, dat u de moeite zult nemen om uw kinderen te onderwijzen in de eerste beginselen naar de eis zijns wegs, en mocht de Heere het aan hun harten zegenen!

De noodzakelijkheid van de Heilige Geest

Als u het ernstig neemt en u voelt dat u als ouders in alles tekort komt, smeekt de Heere dan of u uw eigen nood mag gevoelen. Want zolang iemand niet voor zijn eigen ziel zorg draagt, draagt hij ook geen zorg voor de ziel van anderen. Hij kan zijn vrouw, of zij kan haar man en zij beiden kunnen hun kinderen in de zonde zien leven en naar de hel zien gaan en toch trekken zij het zich niet echt aan.
Weet, dat zodra de Heilige Geest uw ogen opent, u niet alleen het gewicht van uw eigen ziel gevoelt, maar ook dat van anderen, en u zult onmiddellijk voor hun zielen beginnen te zorgen.
Dan kunt u geen rust meer vinden, totdat u mag zeggen: 'Kinderen, ik mag weten dat de Heere op mij in Zijn gunst wilde neerzien.' Zult u dan niet tegen uw gezin zeggen hoe zondig u bent, en dat Christus alles voor u is geworden? Als u maar de dierbaarheid van Christus gevoelt, dan kunt u hen niet aanzien zonder een hartbrekend verlangen dat zij ook behouden mogen worden. Dit was Rachabs gebed: 'Dat gij mijn vader en mijn moeder in het leven zult behouden, alsook mijn broeders en mijn zusters, met alles wat zij hebben; en dat gij onze zielen van den dood redden zult' (Jozua 2:13). Ja, dan beginnen zij te zorgen voor hun eigen huis en bevelen hun kinderen zoals Abraham zijn familie en huisgenoten. Dit is de reden waarom de Heere Abraham getuigenis gaf: 'Want Ik heb hem gekend, opdat hij zijn kinderen en zijn huis na hem zou bevelen, en zij den weg des HEEREN houden, om te doen gerechtigheid en gerichte; opdat de HEERE over Abraham brenge hetgeen Hij over hem gesproken heeft' (Genesis 18:19).
O, u zult hun aanraden geen plannen in hun hoofd te maken en dan naar de Heere gaan om raad te vragen. U zult zeggen wat mijn grootmoeder altijd tegen ons zei toen wij nog jong waren: 'Vraag de Heere om ontdekkende genade en smeek Hem of Hij je Zijn wegen wil leren.' Weet, dat wij zo'n wijze raad nooit kunnen vergeten, want dit kwam uit haar hart, en wij voelden dat zij geloofde wat ze zei.

Gods Woord als de enige regel thuis
Het fundament van bijbels onderwijs behoort thuis gelegd te worden. Wij nemen aan dat alle vaders en moeders die de waarde en kostbaarheid van de zielen van hun kinderen kennen, alles zullen doen wat in hun vermogen ligt om zorg te dragen voor de zielen van hun kinderen.
Wij weten dat wij onze kinderen niet kunnen bekeren, maar wij behoren ze vertrouwd te maken met Gods dierbaar Woord. Een grondige kennis van de Bijbel is het fundament voor een duidelijk inzicht in en een helder begrip van de zuivere godsdienst, zodat wij niet omgevoerd worden met alle wind van leer (Efeze 4:14). Elke vorm van onderwijs waarin Bijbelkennis niet centraal staat, is ongezond.
Jacobus Fruytier (1659-1731), een getrouw e leraar te Rotterdam, zag zulke donkere wolken boven de kerk in Nederland hangen, omdat er zovelen afvallig geworden waren die in de waarheid van Gods Woord waren onderwezen. Hij was eveneens bezorgd dat men de plicht van huisgodsdienst veronachtzaamde, en daarom schreef hij een boek met de titel Het groot voorrecht van christen kinderen.
Hierdoor moedigde hij ouders aan om hun kinderen voor God op te voeden. Hij schrijft hoe noodzakelijk het is dat gezinnen kleine gemeenten of kerken zijn, waar men Gods Woord leest en het aan de kinderen uitlegt. Deze getrouwe dienstknecht was werkelijk bezorgd over wat hij waarnam. Moeten wij ook niet zeggen hoe donker de situatie in Gods Kerk is, aangezien in algemene zin Zijn Woord niet meer de enige regel in huis is? Onze kinderen moeten veel leren, maar er is zo weinig kennis van God en Zijn Woord!
Toch is het onze plicht om er ons op toe te leggen om zowel uitals inwendig een recht begrip van Gods Woord te krijgen.
We kunnen begrijpen dat het tot bemoediging van Filippus Melanchton was, toen hij een wandeling ging maken nadat hij met Luther de droevige situatie van de kerk in die tijd had besproken. Hij kwam langs een huis waar hij het geluid van kinderstemmen hoorde. Hij luisterde aandachtig en begreep dat zij de catechismus voor hun moeder opzeiden.
Nadat hij dit gehoord had, ging hij naar zijn gezelschap en was opgewekt.
Luther vroeg naar de reden van zijn opgewektheid. Melanchton antwoordde hem: 'Laten we moed houden, want er worden nog jonge leiders opgeleid, die Christus' zaak zullen verdedigen en ervoor strijden.'
O, dat de Heere de geringe pogingen van ouders wilde zegenen als zij Gods Woord thuis lezen of uitleggen! Wij hopen dat dit de reden mag zijn dat onze jongen mensen als levende vissen mogen zijn die tegen de stroom in zwemmen, in tegenstelling tot dode vissen die met de stroom worden meegevoerd. W e lezen van sommige vissen die achteruit zwemmen!
Hoe droevig is het wanneer wij jonge mensen achteruit zien zwemmen. Zij zwemmen van God en Zijn Woord weg. Zijn verlaten de waarheid en zoeken rust in hun godsdienst of in de wereld.
O, mocht de Heilige Geest Zijn Woord aan onze jonge mensen zegenen, zodat een oprecht gebed uit hun hart tot God mocht voortkomen, en zij op rechtsgronden mochten leren dat zalig worden alleen de vrucht is van vrije genade.

Huiselijk gebed noodzakelijk
Kunnen onze kinderen merken dat vader of moeder hun nood voelen als zij hardop bidden? Als een kind in grote nood of in moeilijke omstandigheden verkeert, wordt dit dan in het huiselijk gebed genoemd? Kunnen de kinderen zeggen dat vader en moeder ernstig zijn met betrekking tot hun onsterfelijke ziel? Kunnen zij merken dat Christus uw Hoop in het gebed is, de Hoop voor uw dagelijks leven en ook voor het toekomende leven?
Ouders, noemt u de namen van al uw kinderen in uw verborgen gebed? Voelt u het gewicht van elke ziel als een zware last? Wees als de moeders in Jezus' tijd die hun kinderen tot Hem brachten, Die Zijn handen op hen legde en hen zegende. (O Heere, zegen onze kinderen en ons!). Weet dat elk kind voor de eeuwigheid geschapen is! Tracht degenen die onderwijs geven op school en de ambtsdragers in Gods huis op te dragen, zodat uw kinderen de sterke band gevoelen van huis, school en kerk, als een drievoudig snoer dat niet haast verbroken wordt (Prediker 4: 12).
Het is de Heere bekend dat wij als ouders in alles tekort komen. Mocht de Heere ons een gebed geven om voor onze kinderen te bidden. O wonder als de Heere ons bij tijden zulk een gezegende toegang aan Zijn troon geeft dat we kunnen getuigen dat het echt is, dat het waar is. Dan mogen we in de dadelijke tegenwoordigheid van de Heere zijn.
Vrienden, vaak denken we, hoe we zouden kunnen leven zonder een troon der genade! Het is een veilige schuilplaats, een rustplaats voor onze ziel.
Wij hopen van ganser harte dat er veel huizen zijn die als verborgen plaatsen zijn, en als kleine kapellen waaruit ware gebeden opstijgen.
Wij zullen besluiten met een uitdrukking die wij van een oude schrijver lazen:
'Als u God in uw huis niet aanbidt, staat er een vloek boven uw deur geschreven!'

(Met toestemming van ds. J. Roos overgenomen uit Kerkespraak, kerkblad van de Ger. Gem. in Ned. te Barneveld) A

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 augustus 2005

Criterium | 60 Pagina's

De noodzakelijkheid van huisgodsdienst

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 augustus 2005

Criterium | 60 Pagina's