Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods ene gemeente

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods ene gemeente

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KLEINE KRONIEK

door P. Vermeer, Epe

NDER bovengenoemde titel schreef Ifc^ ds. M.D. Geuze uit Nunspeet voor het blad „Woord & Dienst" (Tweewekelijks opiniërend magazine voor de SoW-kerken) van 26 oktober 2002 een bijdrage met het oog op hervormingsdag:

„De gemeente is het volk van God de Vader, het lichaam van de Heere Jezus Christus en de woning van de Heilige Geest. Over Gods gemeente kunnen we ons alleen maar verwonderen; over haar ontstaan, over haar bestaan en over haar voortbestaan. De Heere Jezus vervult nog steeds Zijn belofte, dat Hij Zijn gemeente bouwt en dat de poorten van de hel haar niet overweldigen. Daarom kunnen we de HEERE God nooit genoeg bewonderen in en danken voor Zijn gemeente. De apostel Paulus gaat ons daarin voor, aan het begin van zijn Brieven.

Maar hoe wij ons ook blijvend mogen verwonderen over Gods gemeente in deze wereld en Hem daarvoor voortdurend mogen danken, Zijn gemeente doet ons ook verbaasd staan. Hoe is het toch mogelijk, dat de zichtbare openbaring van die gemeente is, zoals zij is? Israël, het joodse volk, was oorspronkelijk één volk. Later kwam er de scheiding tussen Israël en Juda, de tien en de twee stammen, die eenmaal zal worden opgeheven (Ezechiël 37). De gemeente des HEEREN van het nieuwe verbond was oorspronkelijk ook één volk. Maar al spoedig vond er binnen die ene gemeente groepsvorming plaats. Christus' gebed om eenheid (Johannes 17) en Paulus' ijver om de eenheid te bewaren (Efeziërs 4) hebben niet kunnen verhinderen, dat de gemeente des HEEREN van het nieuwe verbond nu een heel erg verdeeld volk van God, een verscheurd lichaam van Christus en een vervallen woning van de Heilige Geest is geworden. En dat onder het nieuwe verbond, dat veel heerlijker is dan het oude verbond! Wat een verdriet en wat een schande voor de Drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest. Wat een ontheiliging van Gods driemaal heilige Naam! Als christelijke gemeente hebben we het veel erger gemaakt en maken wij het veel erger dan Israël, het joodse volk! Toch is er ook voor de christelijke gemeente uit Israël én de volkeren de belofte: „Het zal worden één kudde en één Herder". De Openbaring aan Johannes spreekt over de ene bruid(sgemeente), die samen met de Heilige Geest bidt: „Kom, Heere Jezus". Daarom mogen wij het herstel van Gods ene gemeente verwachten, erom bidden en ons daarvoor inzetten!

Wat is de bijbelse weg tot herstel van Gods ene gemeente? Terug naar het ene Fundament dat gelegd is (1 Kor. 3 : II): de Heere Jezus Christus, de gekruisigde en opgestane Heere, de Christus der Schriften, van Wie de belijdenissen van de kerk der eeuwen getuigen. Hoe dichter bij Hem, hoe dichter bij elkaar. De profeet Elia herstelde op de Karmel het verbroken altaar. De Heere Jezus is God en mens, altaar en offer (Hebr. 13 : 10). Het gaat om het herstel van de prediking van de verzoening in de kracht van de Heilige Geest en om het herstel van de maaltijd van de verzoening, om bij brood en beker Zijn zoendood te verkondigen, totdat Hij terugkomt in heerlijkheid. Tot het fundament van de gemeente behoren ook de bedieningen van apostel, profeet, evangelist, herder en leraar, met de ouderlingen en diakenen, om aan Zijn gemeente leiding te geven. Laten we om al deze bedieningen vurig bidden en tegelijk vragen, of we ze mogen herkennen en erkennen, zodat Gods ene gemeente nu al openbaar mag komen. Tot eer van Zijn Naam, tot opbouw van haarzelf en tot zegen van Israël en de volkeren, ook het Nederlandse volk.

Gods ene gemeente is geroepen, om zout der aarde en licht der wereld te zijn. Die roeping kan niet overgedragen of uitbesteed worden aan welke organisatie ook maar. Gods ene gemeente als gestalte, voorhoede, bruggenhoofd en krachtcentrale van Gods Koninkrijk in deze wereld, dat wij verwachten in volheid en heerlijkheid. Wie verlangt daar niet naar en bidt daar niet om? "

Het mag inderdaad onze hartelijke en aanhoudende bede wel zijn, of de Heere alle ware belijders van Zijn naam tot elkaar zal brengen. De verscheurdheid van Gods kerk in deze wereld zal elke rechtgelovige een diepe smart zijn. Terecht legt ds. Geuze er de vinger bij, dat deze eenheid alleen dan gestalte zal krijgen als wij terugkeren naar het ene Fundament: de Heere Jezus Christus. De ware eenheid komt niet tot stand door wat organisatorisch geknutsel, maar door het elkaar vinden in de ene Waarheid als gave van de Heilige Geest.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 november 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Gods ene gemeente

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 november 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's