Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De grote stap naar het VO

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De grote stap naar het VO

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Elk jaar is er na de zomer een ware volksverhuizing: zon 200.000 leerlingen verlaten de hun vertrouwde basisschool en gaan naar het voortgezet onderwijs (VO). Vaak betreft het een overgang van een kleinere naar een grotere school, van een situatie waar het personeel bijna elke leerling kent naar een situatie waar dat niet zo is.

Aan een gewone verhuizing besteden we veel aandacht. We betrekken de kinderen bij de plannen, verkennen de nieuwe woning en de buurt en willen graag de gemakken van de oude woning weer realiseren in de nieuwe woning. Op die manier proberen we de overgang zo rimpelloos mogelijk te laten verlopen.
Hoe gaat dat nu met de verhuizing van een basisschool naar een VO-school? Meestal verloopt die operatie redelijk tot goed. Toch is extra aandacht hiervoor gewenst, omdat met eenvoudige middelen veel onnodig leed kan worden voorkomen.

Koude en warme overdracht
Allereerst is het van belang dat de nieuwe school zakelijke gegevens, zoals naam, adres, kerkelijke achtergrond en toetsresultaten, zo uitgebreid mogelijk ontvangt, de zogenoemde koude overdracht. Vaak gaat die overdracht nog primitief. De gegevens uit de computer van de basisschool worden overgeschreven op aanmeldingsformulieren. Daarna worden ze weer handmatig ingevoerd in het computersysteem van de VO-school. Sinds kort is het mogelijk de informatie als een gecodeerd pakketje via e-mail van het ene computersysteem naar het andere te sturen.
Belangrijker dan de standaardgegevens is het verhaal dat bij elke leerling hoort, de warme overdracht. Het is van groot belang dat de VO-school bij elke leerling kennis neemt van de inhoud van dat verhaal. Gaat het om leerlingen met een speciale zorgbehoefte, dan is dat belang nog groter. Er kunnen zorgen zijn op diverse terreinen. Zorgen op het gebied van het leren, qua gedrag of op sociaal-emotioneel gebied. Er zijn situaties waarbij het goed is dat er iets verteld wordt over ingrijpende gebeurtenissen, bijvoorbeeld ziekte van de leerling, langdurige ziekte onder het personeel van de school of dat er door omstandigheden in de hele klas een algemene achterstand is op een bepaald gebied. Bekendheid met deze zaken op de VO-school voorkomt onnodig overgangsleed.

Betrokkenen en het traject
Een leerling die de overstap maakt naar het voortgezet onderwijs is daar uiteraard zelf bij betrokken. Verder spelen de ouders, de groepsleerkracht, een vertegenwoordiger van de VO-school en eventuele hulpverleners een rol. In het algemeen geldt dat, hoe meer extra zorg verleend is of nodig blijft, hoe vroeger er een gesprek geregeld moet worden tussen basisschool en VO-school. Als er weinig bijzonderheden zijn, is een bespreking tussen de groepsleerkracht en de toekomstige coördinator meestal voldoende. Is de situatie complexer, doordat er bijvoorbeeld sprake is van dyslexie, hoogbegaafdheid, ADHD of een lichamelijke handicap, dan is het wenselijk dat alle betrokkenen om de tafel gaan zitten. Dat biedt de mogelijkheid om de situatie toe te lichten, vragen te beantwoorden, te regelen dat noodzakelijke voorzieningen in de nieuwe school aanwezig zijn, afspraken te maken over wie bepaalde taken uitvoeren en hoe de onderlinge communicatie gaat verlopen.
Het is goed dat er aan het begin van het nieuwe schooljaar (in sommige gevallen de eerste dag of de eerste week) contact is tussen de nieuwe mentor en de ouders van een zorgleerling. Er kunnen dan vragen gesteld, bijzonderheden besproken en ervaringen uitgewisseld worden. Ook een paar weken na de start is het gewenst een gesprek tussen ouders en mentor te organiseren. Een goed idee is om halverwege het cursusjaar (of indien nodig eerder) een gesprek tussen de basisschool en de VO-school te plannen. De groepsleerkracht is benieuwd hoe het met de oud-leerling gaat en de nieuwe mentor kan wellicht nog zijn voordeel doen met tips en informatie van de leerkracht die de leerling vaak acht jaar heeft gekend.

Slot
Leerlingen nemen bij een schoolverhuizing heel veel mee; komt alles ook werkelijk onbeschadigd aan? Bij een verhuizing van het ene naar het andere huis moeten ouders superorganisatoren zijn. Ze moeten rekening houden met: verhuisbedrijf, gas, water, electra, verhuisbericht, gemeente, woninginrichter: te veel om op te noemen. Ze zijn er zelf verantwoordelijk voor dat alles goed loopt. Als de ouders op dezelfde manier handelen als hun kind van de ene naar de andere school verhuist, komt hun kind in een wel onbekend maar toch gespreid bed. Om de verhuizing tussen primair (PO-) en voortgezet onderwijs nog beter te laten plaatsvinden, is er sinds september 2005 een werkgroep PO-VO van het reformatorisch samenwerkingsverband VO actief.

De auteur is manager reformatorisch samenwerkingsverband VO.
De in de kaders genoemde personen heten in werkelijkheid anders.


Privacy
Het is van belang om vooraf met ouders te bespreken (en ook schriftelijk vast te leggen) welke informatie over het kind de groepsleerkracht doorgeeft aan de VO-school. De Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) stelt regels voor de bescherming van de privacy van de leerling. Een leerling kan bijvoorbeeld in groep 4 van de basisschool op een zeker moment onaanvaardbaar gedrag hebben vertoond dat zich daarna door behandeling niet meer heeft voorgedaan. Wordt deze informatie toch doorgegeven, dan kan dat blijvend een onnodig stempel op die leerling drukken. Als de ouders niet willen dat deze informatie wordt doorgegeven, mag de basisschool dat ook niet doen, ook al zou ze het zelf wel van belang vinden.


Vertrouwen
Peter Zwartetoren (leerling): „Mijn vriendelijke mentor zei heel meelevend dat hij blij voor mij was dat ik van het bedplassen af was. Dat was ik al een jaar en ik wou dat hij dat niet had geweten. Ik ben een week heel bang geweest dat hij dat ook aan anderen vertelde. Toen mijn ouders mijn angst opmerkten, hebben ze direct gebeld. Het duurde lang voor ik mijn mentor weer vertrouwde.


Presentatie
Tiny Kruisjager (leerling): „Omdat ik het syndroom van Gilles de la Tourette heb, schud ik heel veel ongecontroleerd met mijn hoofd. Met mijn meester en de nieuwe mentor is afgesproken dat ik een powerpointpresentatie zou maken met daarin een stukje video over mijzelf. Die presentatie heb ik bij de kennismakingsmiddag laten zien. Hierdoor vond ik het niet vervelend naar de nieuwe school te gaan.


Onbedoeld onbegrip
Mevrouw Egeling (docent): „Als beginnend docent kreeg ik te maken met een VWO-leerling die aangaf een hekel te hebben aan mijn vak, Engels, en ook aan mij. Dat gaf over en weer veel narigheid en mijn verhouding met de klas stond onder grote spanning. Pas na vier maanden kwam ik erachter dat die leerling door omstandigheden op de basisschool nooit Engels had gehad. Had ik dat maar eerder geweten, dan was mij (en de leerling en de klas) veel leed bespaard.


Voorlichting
Mevrouw Goednagele (moeder van een bijna dove zoon): „Vanwege zijn handicap heeft onze zoon een rugzak. Hij heeft een ambulant begeleider en de school krijgt geld voor extra inzet van personeel. Voor de zomervakantie zijn de groepsleerkracht, de ambulant begeleider en een deskundige van het audiologisch centrum op de nieuwe school geweest voor een voorlichting aan het team. Hierdoor waren er weinig problemen bij de overstap.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 2006

Terdege | 84 Pagina's

De grote stap naar het VO

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 2006

Terdege | 84 Pagina's